Thursday, January 07, 2010

WHERE IS ALLAH IN UMNO'S ADMINISTRATION

BY : MOHAMED HANIPA MAIDIN

JAN 7 — The issue of Allah’s name in the Herald has been manipulated by Umno leaders to the hilt .

The way Umno reacted to the issue seems to suggest that Allah is held dearly by Umno leaders. But is Allah really loved by Umno as He is supposed to be loved?

Umno is a great manifestation of those whose actions do not match their verbal expression of loving Allah.

How to express our love to Allah, the Most Exalted? How to gain His love in order to turn it into a mutual one; to ensure that we love Him and He loves us?

Allah says in the Quran: "If you love Allah, then follow me (i.e the Prophet ), Allah will love you and forgive you your faults, and Allah is Forgiving, Merciful." (3:31)

This verse indicates that the pious person should express his love to Allah by believing in His Prophet and following the Message, and through obeying the Prophet, abiding by his orders, leaving what he prohibits and obeying all what Allah has revealed to him, because that is the vivid expression of the practical love that fills his whole entity.

Let us imagine if loving Allah becomes the tagline of Umno. Just pause a second to ponder if the Muslim politicians in Umno embrace this policy in their political struggle. Do you think they would ever indulge in gambling activities in whatever forms if they sincerely claim to love Allah?

If Allah is present in Umno’s administration of the state, we have the right to ask which Quranic verse justifies the issuance of gambling licences. When Allah says gambling is an abomination of Satan’s handwork so eschew such (abomination ) that you may prosper (5: 90 ), we want to know do they truly believe and in turn translate it into practice such a vivid command of God? If Allah attributes prosperity by eschewing gambling, we desperately want to know from you —the so-called lovers of Allah — why do you fail to get rid of the gambling business in order to gain the true meaning of prosperity?

Do our present Muslim leaders need to resort to electoral fraud and money politics to secure victory in any election if they really follow the steps of God? Don’t they think that having a free, fair and clean election is also part of God’s teachings?

Allah says in the Quran: “O you who believe, be upright before God, in [fulfilling] what is His due, witnesses in equity, in justice. Let not hatred of a people, namely, the disbelievers, cause you not to be just, and to harm them on account of their enmity; be just, towards both friend and foe, that justice is nearer to God-fearing. And fear God; surely God is aware of what you do, and will requite you for it.” (5: 8 )

This verse commands the true believers to establish justice even to their enemy. Yet what we have in Bolehland is that injustice is happily propagated and administered without feeling any iota of anxiety to Allah’s wrath.

Allah says if you accuse any person of committing adultery or sodomy you must make available four witnesses, failing which you are liable to be punished under the law of Qazaf (false accusation). Do God’s words trigger Umno’s nerves? If they do, do they still want to carry out their evil plot to assassinate Datuk Seri Anwar Ibrahim’s credibility via unsubstantiated sodomy allegations?

Do Umno leaders, who justify the use of the ISA — a law which allows detention without trial — against their own people, realise that those who love Allah would never ever condone let alone implement this unjust and inhumane law?

Allah’s teachings never tolerate any form of corruption. Allah’s prophet was reported to have said: “The Giver and the Taker (of corruption) are both located in Hell.” Yet in Bagan Pinang a corrupt leader was nominated by a corrupt party to represent (read to corrupt) the people.

Allah says in the Quran: “O Mankind! We have indeed created you from a male and a female, [from] Adam and Eve, and made you nations and tribes that you may come to know one another. Truly the noblest of you in the sight of God is the most God-fearing among you (49: 13).

This verse categorically rejects any form of racial sovereignty. As far as Islam is concerned racial supremacy is a myth. Thus any form of racism cannot be condoned or tolerated.

It is said that this verse was revealed about Bilal (one of companions of the Prophet Muhammad (peace be upon him). Bilal was a Negro. When Bilal gave the call to prayer in Mecca after its conquest, a group of men from Quraysh, among whom were Sahl Ibn 'Amr, al-Harth Ibn Hisham and Abu Sufyan Ibn Harb, said: “Did Allah and His Messenger not find anyone to call to prayer except this raven.”

“In response, Allah said: (Lo! We have created you male and female) from Adam and Eve, (and have made you nations and tribes that ye may know one another. Lo! the noblest of you) in the Hereafter, (in the sight of Allah) on the Day of Judgement, (is the best in conduct) in the life of the world; which in this case is Bilal.”

Allah says in the Quran: “O ye who believe! fulfil (all) obligations” (5: 1).

Let us put this to Umno leaders: To whom is this verse directed? Yes, to the believers. And what is the command? Yes, to honour the pledge. Now, is a royalty agreement not part of an obligation which needs to be honoured?

Who is the culprit cajoling Petronas not to fulfil its obligations for the payment of oil royalty to the Kelantan government. Despite the existence of a valid and binding royalty agreement signed by both Petronas and the Kelantan government mandating the former to pay cash payments to the latter, this culprit, without any sense of guilt, happily said the Kelantan has no right to a royalty.

If Umno really loves Allah it must go steps further than merely show its incoherent stand on the publication of Allah’s name in the Herald.

Umno must proclaim its stand loud and clear on many unethical activities or agenda endorsed by the present government. Does Umno love Allah when it lets corrupt leaders hold public office? Does Umno really love Allah when it maintains draconian laws in order to silence dissenters and instil a culture of fears in the people’s minds”

Does Umno really love Allah when it allows all form of hedonistic entertainment to be swallowed by our youths in the name of modernity?

Until and unless Umno can provide convincing answers to the aforementioned queries, we are convinced that its outcry in the Herald fiasco is merely another form of hypocrisy of the first order. And believe me Umno is damned good at this!

18 comments:

zakwan said...

Great article
Sadly,UMNO will never change
Their Ketuanan Melayu is more sacred than their so called "beloved" Allah

jalanhitam said...

salam tuan...
saya sangat kecewa dengan PAS kali ini...

Adakah tuan faham isu ini... sudahkah tuan hadam ianya betul-betul..

kesal mereka yang Islam, menyokong umat kristian menggunakan perkataan Allah... sedarkah tuan, tindakan menyokong tindalkan kristian menggunakan Allah... tidak dapat tidak adalah bermakna anda mengiktiraf ALLAH punyai ANAK!

Dan mereka yang kafir berkata: (Allah) Ar-Rahman, mempunyai anak. (88) Demi sesungguhnya, kamu telah melakukan satu perkara yang besar salahnya! (89) Langit nyaris-nyaris pecah disebabkan (anggapan mereka) yang demikian dan bumi pula nyaris-nyaris terbelah, serta gunung-ganang pun nyaris-nyaris runtuh ranap. (90) Kerana mereka mendakwa mengatakan: (Allah) Ar-Rahman mempunyai anak. (91) (Surah Maryam)

Allah dah bagitau kata-kata mereka itu adalah salah... Langit, bumi dan gunung hampir hancur mendengarkan kata2 mereka… yang kaum muslim… kononnya ustaz pulak redha… apaaaalah!

Pandangan TG Harun Din dan Taib Azzamuddin bagi saya adalah terlebih menyakinkan dan jelas..

Adakah tuan rela masjid dinamakan dengan RUMAH ALLAH seperti yang berlaku di Indonesia??

bahan2 bacaan yang berkenaan dengannya bertebaran dengan mengatakan ALLAH itu ada anak...

Saya lihat Tun Mahathir lebih bijak dalam hal ini... Seperti yang kita tahu bible diturunkan dalam bahasa hebrew (elohim, eloh, el, dan juga yahweh) kemudian berkembang dalam bahasa Greek (theos)

Jangan lah diserabutkan dengan isu-isu yang lain... adakah PAS sengaja mencari escape?? demi mendapatkan sokongan rakyat bukan Islam kepada PAS?? kalau benar, sungguh jelek PAS sekarang.. Tunggulah kejatuhan PAS pada PRU 13..

Allah akan mengagalkan sesiapa sahaja yang mengagalkanNYA...

ZBO said...

Tuan....setuju dgn article ni...ni la masalah org islam kat M'sia ni...selalu tak faham concept dan takutkan hal yang bukan2...umno bila tackle isu islam selalu nak nampakkan depa ni hero...sedangkan dalam pentadbiran UBN...paling tinggi pun islam diletakkan pada tahap "JABATAN" sahaja....so..pada UBN islam ni pada depa sama la taraf macam Jabatan Haiwan,Jabatan parit dan longkang ja kuttt...just imagine...

dilaga said...

Sdr jalanhitam,

Saya tak pandai nak komen dengan nas dan dalil, hukum dan hakam tentang boleh atau tak bolehnya Allah digunakan oleh orang-orang lain selain daripada Melayu Islam di Malaysia.

Mari kita teliti aspek ini:


Khabarnya penganut Kristian (peribumi) di Sabah dan Sarawak telah lebih 150 tahun menggunakan nama itu untuk Tuhannya.

Kalaulah ini betul, nak kita apakah dengan penggunaan ini?

Apakah orang-orang Islam tulen di Sabah dan Sarawak keliru degan Tuhan yang ada anak dengan Tuhan yang tidak beranak?

Dinmerican dalam blognya, The Malaysia DJ memuatkan satu artikel menarik oleh Aniel Netto. Cuba sdr teliti. Menarik, walaupun ada yang berkata itu taktik reverse psychology.

Wallahuaklam.

xplorer said...

bukak ler minda sikit .Ini bukannya soal politik dan soal bahasa sahaja.ini soal manipulasi.Biar kritis sikit pemikiran , asyik setiap permasalahan di kaitkan dengan umno secara membabi buta .An yet you call yourself a lawyer.Cuba baca blog zulkifli nordin (zul4kulim.blogspot.com).kalau org kristian sebut "allah yang menciptakan alam ini" dan anak2 kita yang baru belajar ugama mendengar dan meniyakan jugak adanya nama allah yg sama yg diajar kat sekolah.lepas tu sedikit demi sedikit diajar pulak allah ada anak dan itupun di iyakan jugak oleh anak kita sebab alasannya pernyataan yg pertama betul sebab apa pulak kenyataan kedua boleh salah.tidakkah ini salah.SEDARLAH , ini bukan soal politik lagi , ini soal agama.saya kutuk kejadian gereja di bakar tapi saya jugak mengutuk org2 melayu yg mempunyai kuasa seperti saudara yg menyokong pengunaan perkataan allah.disebabkan andalah benda2 seperti ini berleluasa

dilaga said...

Sdr xplorer,

Ya, apa yang sdr sebut dan sdr bimbangi ttg penggunaan nama Allah itu ada juga kebenarannya. Ya, anak, cucu dan cicit kita mungkin keliru dengan tindakan ini. Ya, anak cucu dan cicit kita yang terus menerus dididik di bawah sistem 'pendidikan' yang ada sekarang. Kita, anak, cucu dan cicit yang hidup di bawah pemerintahan jenis ini sejak kita merdeka 1957 dulu.

Soalan kita ialah:

Kenapakah agaknya perkara-perkara yang sdr sebut "saya kutuk kejadian gereja di bakar tapi saya jugak mengutuk org2 melayu yg mempunyai kuasa seperti saudara yg menyokong pengunaan perkataan allah.disebabkan andalah benda2 seperti ini berleluasa"

Kuasa apakah yang peguam Pas ini miliki? Apakah parti Peguam Pas ini yang telah memerintah negara ini sejak kita merdeka?

Apakah parti peguam Pas inilah yang menjadi penentang paling kuat segala usaha untuk menyuburkan wajah Islam yang indah itu?

Apakah sdr yakin, benar-benar yakin, bahawa semua ini bukan soal politik?

Apa lagi yang tidak punah ranah di negara ini? Kehakiman dan undang-undangnya? Media dan balacinya? Pentadbiran awam? Kepolisian? Pengajian tinggi? Dana dan harta milik negara? Petronas, BTN, MACC, SPR, Enjin bas, Kapal Selam, Beng Hock, BMF, Salleh Abas...JKKP, DUN Perak, Stadium yang runtuh, Masjid yang kristal, PLKN...

Ya, kita tak perlu bermati-matian sokong Peguam Pas ini dan kelompoknya.

Rasanya yang lebih utama, kita tak perlu bermatian-matian percaya bahawa sejak merdeka, kita memiliki sebuah pemerintahan yang paling bagus di alam ini. Kenapa?

Katanya inilah sebuah pemerintahan yang hidup dan matinya membela Melayu dan Islam.

Melayu dan Islam? Yang lain-lainya itu apa? Bukan manusia? (bukankah mereka itu juga begitu kerap disebut pendatang, entah oleh siapa.)

Tidakkah kita penat, bimbang dan amat gerun dengan pemerintahan yang begini, buat selama-lamanya?

Mohon dilindungi malaikat empat puluh empat...

Wallahuaklam.

yes said...

Saya nak tanya where is Allah in Pas.

1. kita di sarankan agar ikut jemaah. Adakah Hj Hadi atau Tok Guru yang nak jawab bagi pehak saya di akhirat nanti apabila saya di tanya tentang akidah saya?

2. Ada kemungkinan di suatu masa nanti orang Kristian mengatakan tidak perlu tukar ugama kalau nak kawin dengan orang Islam. Apa kata Pas?

3. Nampaknya Pas taidak ada apa beza dengan parti lain. Yang di perjuangkan pertama parti, kedua baru ugama.

xplorer said...

dilaga,
again this issue is not about political party . This issue is about our religion and how we are obviously divided over the same issue .
Peguampas is obviously someone who has influence /When someone with influence speak obviously there will be follower.And yet ALLAH issue is being push as a political issue where UMNO is to being made an escape goat.Is it really UMNO fault that all this thing happen.Please do look this issue beyond political ideology and let's come together as a muslim .Obviously i don't have any influence but people like PEGUAMPAS ,KHALID SAMAD,ZULKIFLI NORDIN have influence they should play their part in doing the right thing.In this issue i gave full respect to ZULKIFLI NORDIN an MP from PKR KULIM over his stand in this issue.AGAIN , THIS IS NOT A POLITICAL ISSUE AND I STRONGLY DIASAGREE WITH PEGUAMPAS WHO'S TRYING TO SPIN THIS ISSUE INTO ONE.do read his blog

dilaga said...

Sdr xplorer,

Kalau tak salah baca, sikap saudara dalam isu ini ialah:

Pertama:

Saudara tidak MAHU AMBIL TAHU hujah dan pertanyaan Peguampas di manakah 'Allah' yang kita sembah itu, dalam roh pentadbiran UMNO/BN. Ya, saudara TAK MAHU TAHU.

Kenapa? Mungkin itu politik dan ini isu Allah semata-mata.


Kedua:

Isu ini boleh dipengaruhi oleh orang-orang seperti Peguampas. (Hebatlah kamu Sdr Hanipa, gua angkat topi sama lu...)

Dalam konteks ini Sdr juga mungkin TAK MAHU TAHU ucapan-ucapan manusia-manusia tertentu tentang "boleh atau tidak bolehnya" rakyat berdemonstrasi..untuk menunjukkan amarah mereka.

Ya, Sdr tak mahu tahu kerana ini isu agama kita.

Ya, saudara mungkin TAK MAHU TAHU tetapi malangnya seluruh alam ini telah mengetahuinya.

Soalan dari hujah-hujah Sdr:

Apakah sdr mahu kita percaya bahawa pemerintah yang kita pilih ini tidak mampu mengelak tragedi ini?

SEtelah SEGALA yang ada di bumi ini: Di angkasa, di atas dan di dalam bumi negara ini dikuasai oleh pemerintah. Dan batu dan kayu juga telah mereka jadikan senjata.

Betapa malangnya. Saudara masih TAK MAU TAHU.

Wallahua'lam.





















nsemangat dan ;Umno dikatakan bertanggungjawab.'

Saudara tidak bersetuju dengan pandangan Peguampas. Kata sdr Peguampas telah memutarbelitkan isu ini menjadi isu politik. Kata saudara lagi, ini isu agama kita bersama, sebagai Muslim.

Ringkasnya soalan Peguampas yang mudah yang berbunyi " Where is Allah in UMNO's Administration?" tidak tepat dan tidak relevan dalam hal ini.

Richard Loh said...

Please read the two speeches by PAS and umno Presidents one day after the Church bombing and the protest at the mosque and take this poll:

Poll : Which Party Do You Trust And Are More Sincere When Talking About Islam To The Non Muslim Malaysians

永遠 said...

Necessity is the mother of invention..........................

dmh1876 said...

Complaining is simple coz it does not take much effort but when given the chance, only then they know how difficult it is in running a State and beyond comprehension when running a country.

The roots of the problem in this country lately is that people been allowed to speak freely too freely and the consequence is that most of them create havoc and in the end offended others Malaysian in the process.

We are a multiracial country which has been living in harmony for all this years.

Under the constitution in ordered to classify as a Malay one of the requirement that you must be a MUSLIM for which make out more than 60% of the population.

Knowing well that the word ALLAH is synonym and commonly used by MUSLIM in this country so why the Herald all of sudden want to used the word ALLAH which in fact is uncommonly used in their publication in the first place.

Well some may argue that Christian in Sabah and Sarawak has been using it all this years, well to me that it is not the roots of the problem, the problem crop up when all of sudden Herald want also to use it in their publication.

I would like to quote what Shad Saleem Faruqi wrote in the STAR 13/1/2010:

"Other than in Arab Penisula and in Sabah and Sarawak, the word ALLAH has never been part of Christian discourse or sermon. Certainly in west Malaysia the word was not part of christian vocabulary up to now. The herald's new found love for Arabic words is indeed very touching but one cannot fail to note that the import of Arabic words is rather selective"

This is the question of sensitivity, as Malay is by nature an accommodating race that why other races is able to be the richest man, billionaire, bankers, Chief Minister, Minister, Excos, Fed Coa Hc Judges, High rank in the army-navy-air force-police, DGs etc and yet the non-malays still say they are being treated unfairly and for that the Malay has to further compromise whatever rights they have even though it is guaranteed under the constitution.

I truly welcome the “Titah” from the Sultan of Selangor on this issue, “DAULAT TUANKU”

musalman said...

1. Org Kristian yg mintak guna nama Allah...org Islam pulak yg mengkafir@mengengkar sesama sendiri.Tak ke bangang kite ni semua.

2. Baca surah Ikhlas pelan2...Tuhan itu Satu. Terang benderang tiada khilaf. Satu...satu...satu...jadi Tiga. So kalau Tuhan itu Tiga...itu bkn Allah. Sebab Tuhan dah kata dlm Quran...Aku bukan Tiga. Aku Satu.So macamana nak kata Allah tu Tiga? Kan Tuhan dah larang kata Aku ni Tiga? Tak reti bahasa ke? Mana lebih tinggi...firman Allah atau kehendak manusia?

3. Org Kristian tak boleh kata dia sembah Allah kepada org Islam, tetapi org Islam boleh pergi kepada org Kristian dan berkata...Tuhan yg kamu sangka2 dan dok sembah2 tu adalah asal-usulnyanya sama dgn Tuhan yg kami dok sembah yakni Allah. Tapi lama kelamaan kamu dah sekutukan Allah dgn ciptaan2Nya (Isa dan Jibrail)...maka kamu dah tak sembah Allah lagi. Kamu dah menghina kesucian dan kemuliaan Allah. Kamu mensyirikkan Allah. Maka kami tidak dapat membenarkan kamu memanggilNya Allah kerana penghinaan2 tertentu kepada Tuan Punya Nama. Sebagai Muslim...apakah kamu redho Allah diperlakukan begitu? Dan apakah Allah redho dipersekutukan begitu sedangkan Allah sendiri menafikan itu AKU!!!! Allah sendiri pun tak nak dan benci mengaku Dia ni Tiga!!!!

4. Memang tak dinafikan di dalam ajaran Kristian...Allah itu masih ada tetapi Allah sudah tidak suci lagi. Oleh itu...itu bukan Allah tetapi menyerupai Allah yg pernah disembah dahulu kala pada asalnya. Sama macam kes Bible....ulamak2 Islam yakin bahwa di dalam Bible2 tu masih lagi ada unsur2 kitab suci asal yg diturunkan kepada Nabi Isa tetapi ada kah itu membenarkan org2 Kristian mengisytiharkan bahwa ini pun Kitab Allah?

5. Perkataan Bible tu asalnya Latin...rasanya Biblios...membawa erti...Book...buku...Kitab. Yup...dalam Quran byk tempat disebut...ahli Kitab. Bkn Ahli Kitab Allah tau. Sebab apa? Sebab mereka merubah kandungan2 dan ayat2 didalam kitab mereka.

Fikirkan lah ke depan dan jgn terjerat dgn gula2 yg diselaputi racun. Dan ini bkn soal politik.

Goldman said...

We're a gold dealer.

Anyone interested to buy pure cast 999.9 gold bar , pamp suisse brand ( our specialty brand ) 100 gm with certificate or other types of gold ,platinum custom order etc. etc. are welcome to contact us goldman999.9@hotmail.com.

Internationally recognised. Instant rebate off RM 1000 – 1500 for each bar compared to other dealers.

Simple as that and better than usual.

Best buy back offer.

Make a smart and secured purchase.


Thank you.

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

UMNO track record is far better thn Pas

Kata orang Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat sebenarnya tidak tahu apa definisi sosialisme, komunisme, nasionalisme dan sekularisme. Disebabkan bila dia memberi pandangan, fikirannya tidak boleh membezakan antara komunisme dengan nasionalisme dan mengatakan ianya lebih kurang serupa. Dia juga tidak faham apa maksud nasionalisme dan menyamakan perjuangan UMNO adalah nasionalisme yang disifatkannya sama dengan komunisme dan assobiyah.


Menurut orang lagi, dia pun sudah keliru tentang yang mana satu sosialisme, yang mana satu sekularisme dan yang mana satu Islam dan difikirkannya semua itu serupa dalam Pakatan Pembangkang. Mungkin juga betul kata mereka ini, kerana jika dinilai dari perkataan Nik Aziz, dia mungkin tidak benar-benar faham akan maksud perkara yang diperkatakan. Malah ada kemungkinan Nik Aziz sengaja menyembunyikan kebenaran tentang beberapa perkara termasuk tentang maksud sebenar assobiyah, ayat al-quran dan hadis yang menyeru kepada ketaatan terhadap pemerintah dan perjuangan Islam UMNO.

Secara mudahnya, perjuangan UMNO disimpulkan sebagai perjuangan memartabat agama, bangsa dan negara. Dalam perjuangan UMNO, Islam tidak pernah sekali-kali dipinggirkan malah diletakkan sebagai perkara pertama. Cuma berbeza dengan tafsiran dan pendekatan ektremis, UMNO tidak obses untuk melaksanakan hudud dan mengkafirkan pemerintah yang tidak melaksanakannya, sebaliknya UMNO mengambil pendekatan yang lebih praktikal, sederhana dan pertengahan, iaitu dengan memberi keutamaan ke atas perkara-perkara yang lebih utama. Disebabkan itu, dalam perjuangan memerdekakan negara, UMNO telah memastikan agar kedudukan dan keistimewaan Islam ditentukan dengan jelas di dalam Perlembagaan Persekutuan. Ini kemudiannya telah diperincikan lagi dalam bentuk dasar-dasar dan dilaksanakan dalam pelbagai bidang sesuai dengan pengertian Islam sebagai ad-din, iaitu suatu cara hidup yang lengkap.

baca artikel penuh di sini -


http://tunfaisal.blogspot.com/2009/11/hanya-pas-bukan-umno-perjuangkan-islam.html

donna said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色

張曼玉Lynn said...

That's actually really cool!AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色

Shamiri Ishak said...

T Faisal kalau mcm tu ko serupe lah dengan Syeikh Ali Abdul Raziq.
Die pun mengiktiraf sekularisme dlm kitab al-Islam wa Usul al-Hukm.
tetapi selepas itu die dipinggirkan dari sebilangan besar Ulama al-Azhar sehingga salamnya pun x dijawab. Takutlah lg dgn ancaman Allah.