Friday, December 17, 2010

BERDIALOG DENGAN PENGIKUT SYIAH BUKAN TANGKAP DAN AIBKAN MEREKA

oleh Mohamed Hanipa Maidin

Hampir semua media cetak berbahasa melayu menyiarkan berita tentang serbuan JAIS ke atas markaz syiah dan menangkap lebih kurang 200 dikatakan pengikut syiah baru-baru ini.

Pelbagai tuduhan liar di lemparkan ke atas mereka yang ditangkap termasuklah tuduhan kononnya tarikan seks menjadi faktor utama pengikut syiah.

Dari kenyataan pengarah Jais yang dilaporkan di media massa nampaknya Jais sudah menghukum mereka yqng ditangkap tanpa mereka yang ditangkap diberi peluang membela diri. Mereka yang ditangkap digambarkan seolah-olah setaraf dengan pengikut ajaran sesat.

Bagi saya amat tidak adil untuk Jais menyamaratakan syiah dengan ajaran sesat. Ini kerana isu fahaman syiah mempunyai sejarah yang panjang. Ya,benar ada perbezaan teologi antara syiah dan sunni namun agak tersasar untuk Jais meletak kedudukan syiah setara dengan ajaran sesat.

Bagi saya Jais sepatutnya memilih jalan dialog atau hujah dengan pengikut syiah bukan meyerbu, tangkap dan aibkan mereka. Saya tidak nampak tindakan yang diambil ke atas pengikut syiah itu boleh dikategorikan 'islamic'. Mungkin juga dengan daya intelektual yang tidak begitu tinggi untuk berhadapan dengan pengganut mazhab syiah maka pengarah Jais yang kita tahu amat sinonim dengan Umno terpaksa menggunakan kuasa dan 'force' untuk berdepan dengan pengikut syiah. Saya boleh bayangkan jika pengarah Jais berdepan dengan mana mana ayatullah atau hujjahtul Islam syiah beliau bukan sahaja tidak mampu berhujah mungkin juga pengarah Jais selepas ini tidak berani lagi 'mengusik' syiah .

Dalam keadaan ulama sunni dan syiah berusaha keras mendekatkan kedua dua mazhab besar ini melalui 'taqrib al madzahib' tindakan Jais nampaknya makin menjauhkan kedua dua mazhab itu.

168 comments:

Anonymous said...

satu tulisan yg amat jelas dan membuka minda kami para siswa siswi.

semoga Allah beri kekuatan kepada orang2 yang berusaha mendekatkan mazhab.

Jakfaran said...

Setuju dengan tulisan Tuan Peguam. Sesi dialog adalah lebih baik dan tepat utk isu ini. Masakan Syiah sesat sedangkan di peringkat global ianya diterima.

uwaistrading said...

mana satu Jais tunjukkan model jemaah yg tidak sesat mudah kami ikut,semua tak betul,mana yg betul kami nak ikut jemaah islam yg betul amalannya

Tajjawad said...

”Agama adalah cinta dan cinta adalah agama”
(Imam Ja’far al-Sadiq)

”Orang yang paling penyayang adalah yang memaafkan padahal sebetulnya ia mampu membalas-dendam”
Imam Husayn)

Tajjawad said...

Ya Husain! Kafa bi Izzan Takuna lih Uswatan

Wa Kafa bi Fakhran an Akuna laka Muhibban

Duhai Husain! Cukup bagiku Kemuliaan bahwa engkau adalah Teladanku

Dan Cukup bagiku Kehormatan bahwa aku ini adalah Pecintamu

ibn harun said...

kita mintak peguam ni sendiri yang berdialog dulu dengan syiah, dan buat penjelasan yg mana syiah ni sesat dan sama dengan islam...

Anonymous said...

ibnu harun....tak perlu fanatik dalam bermazhab....kita semua sama2 Islam...

awat said...

ibn harun.
kalau dikata kau ni bangang tentu kau marah,tapi kau memang bangang.
Mohamed Hanipa Maidin ini BUKAN pegawai JAIS.Kalau dia pegawai JAIS,tak payah kau buat cadangan tu,dah lama dia buat.
Inilah spesis UMNO,takut bercakap secara berdepan,undang undang rimba yang dibuat.
konon nak tunjuk dialah Islam yang sebenar,guna nick name nama tok arab,tapi bumi arab pun mungkin tak pernah sampai.kalau pernah sampai ke bumi arab,tentu ada akai sikit bila nak komen.
soalan MUDAH 1,kalau Syiah tu sesat,pasai apa Iran yang majoriti rakyatnya menjadi ahli OIC.
soalan MUDAH 2,pasai apa Arab Saudi tak halang pengikut syiah ni memasuki bumi Mekah.

Faris Abdat said...

Assalamualaikum,

Sebelum mana-mana pihak memperkatakan tentang perlunya mendekatkan perhubungan antara mazhab, bukankah kita perlu tahu dahulu apa itu Syiah ?

Pertama - Syiah Imam Dua Belas ( Jaffariyah ) yang merupakan majoriti dalam sekte Syiah menyakini bahawa Al-Quran yang ada sekarang sudah berubah.

Mereka menyakini bahawa adanya Al-Quran Fatimah, yang diwahyukan oleh Jibril kepada Sayyidatina Fatimah selepas wafatnya Rasulullah s.a.w, adalah Al-Quran yang benar.

Adalah kepercayaan Syiah bahawa Al-Quran yang sekarang dibuat sandaran hukum hanyalah kerana Al-Quran Fatimah belum muncul. Bila telah muncul, kata mereka, Al-Quran yang ada sekarang tidak perlu digunakan.

Kedua - adanya kepercayaan Syiah bahawa Allah tidak mengetahui sesuatu melainkan setelah perkara itu berlalu.

Ketiga - adanya kepercayaan Syiah tentang hukum " meminjam kemaluan ".

Ini adalah apabila seseorang lelaki meminjamkan isterinya kepada orang lain untuk ditiduri.

Keempat - Syiah mempercayai bahawa Imamah lebih tinggi kedudukannya dari Kenabian.

Malahan Syiah menyakini bahawa Kenabian hanya wujud untuk mendatangkan Imamah.

Malahan Imam Khomeini perlu menulis bahawa para Imam lebih tinggi statusnya dari para Nabi, seperti mengetahui perkara-perkara yang Nabi-Nabi pun tidak tahu.

Kelima - Syiah menyakini bahawa mut'ah dengan anak kecil sah, hanya tidak boleh ditiduri. Dipeluk, dicium boleh saja.

Dan banyak lagi.

Wahai pembaca budiman, banyakkan membaca dan ketahuilah tentang Syiah.

Sesungguhnya, kalaulah Wahabi terperangkap dengan semboyan " Kembali kepada Allah dan Rasul", maka Syiah pula terperangkap dengan semboyan " Cintakan Rasulullah dan Ahli Bait ".

Kedua-duanya jauh dari Ahlussunah Waljamaah.

woot-woot said...
This comment has been removed by the author.
woot-woot said...
This comment has been removed by the author.
Tajjawad said...

Semua pernyataan para komentar dipertanggungjawabkan di alam barzah nanti.
Sama2lah kita tunggu siapa sebenarnya berada di Sirat al-Mustaqim.
Jika tuduhan membawa fitnah dosa besar padahnya.
Jika sesuatu kaum menuduh seseorang itu kafir tetapi sebaliknya orang yg dituduh tidak kafir maka orang menuduh terkutuk menjadi kafir dalam kaedah fiqh.

Tajjawad said...

KEGELAPAN DOSA dan KEMILAUNYA TAUBAT.
Imam Jafar Sadiq (as) menjelaskan ayat al-Qur'an berikut, Allah Ta'ala Pelindung (Wali) orang-orang yang beriman; Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kekafiran) kepada cahaya (iman). (Surah al-Baqarah: 257). Katanya, “Ayat ini mengandung arti bahwa Allah membawa mereka dari kegelapan dosa-dosa menuju cahaya taubat. Karena mereka memiliki wilayah semua imam yang adil (dua belas imam yang ditunjuk oleh Allah). Potongan ayat selanjutnya menyatakan bahwa “Dan orang-orang yang kafir, pelindung-pelindungnya ialah syaitan(taghut), yang mengeluarkan mereka dari cahaya kepada kegelapan (kekafiran).” Menurut Imam (as), “Ayat ini berarti bahwa mereka yang mengikuti cahaya Islam pada awalnya namun belakangan mulai mengikuti setiap pemimpin yang sesungguhnya tidak diakui oleh Allah Ta'ala. Mereka tinggalkan cahaya Islam dan masuk ke dalam gelapnya kekufuran. Karena itu, Allah Ta'ala memasukkan mereka ke dalam api neraka.

Unknown said...

Siapa yang sesat? Sumber mana? Utusan, Berita hairan, Khusrin...

Anda boleh mengatakan Syiah Jaafari sesat kalau anda tidak termasuk pengikut dalam 8 Mathahib yang diendorsekan dalam Deklarasi Aman.

Mengatakan Syiah Jaafari sesat adalah menghina Deklarasi Amman yang di endorse lebih 500 ulama dunia, raja-raja Arab, Mufti-mufti termasuk menghina persetujuan DSAI, Tun Abdullah bin Haji Ahmad Badawi, Dato’ Dr. Abdul Hamid Othman, Khairy Jamaluddin dll.

Mengatakan Syiah Jaafari sesat adalah juga menghina fatwa yang dikeluarkan oleh Shaikhul Azhar, Dr. Muhammad Sayyid Tantawi, Mufti Besar Mesir, Professor. Dr. Ali Jumu'a, Pengarah Majlis Sunna dan Sira Qatar, Shaykh Dr. Yusuf Abdallah Al-Qaradawi dan ulama-ulama dari Akademi Fiqh Islami Saudi Arabia.

Point 1 Deklarasi Amman
Whosoever is an adherent to one of the four Sunni schools (Mathahib) of Islamic jurisprudence (Hanafi, Maliki, Shafi‘i and Hanbali), the two Shi‘i schools of Islamic jurisprudence (Ja‘fari and Zaydi), the Ibadi school of Islamic jurisprudence and the Thahiri school of Islamic jurisprudence, is a Muslim.

Declaring that person an apostate is impossible and impermissible. Verily his (or her) blood, honour, and property are inviolable..


http://ammanmessage.com

Muhammad Khairi said...

kalau pemimpin pas semua macam tua peguamni. abis la malaysia ni. jadi macam lubnan,iraq dan iran.
tuan peguam sudah pegi ke iran? apa ayatolah2 iran tu semua telah lakukan kepda AHli sunah waljamaah? mereka menindas ahlisuna. di tehran satu satunya ibu negara didunia tidak ada 1 pun masjid sunah.
di iran sekarang ahli sunah 15 juta.. boleh tuan peguam pas ni bagitahu saya 1 menteri kebinet iran dari ahli sunah?

Muhammad Khairi said...

kessesatan syiah imamiah adalah sesuatu yang tidak dapat disangkal.

1) quran tak sempurna
2)haids bukhari muslim penipu

2 perkara ini sudah cukup mengatakan syiah sesat. kalau nak nyatakan kesesatan syiah yang lain disini tak cukup masa utuk ditulis.

ramai ulamak serban pitih dan itam syiah iran masuk ahli sunah. tapi
dibunuh oleh pemerintah ayatoolah zalim iran.

kelakar juga tuan peguam ni nak berdiolag dengan syiah. tuan peguam pegi jumpa penganut hindu mengatakan sembah berhala tu sesat. agak keling hindu ti boleh masuk islam ke?

JM said...

Sekarang ni banyak informasi yg bolih kita akses dari internet. Nak tau macam mana fahaman AWSJ atau Shia bolih didapati dari internet.
Jadi sebelum membuat apa2 tuduhan antara kedua mazahab buat lah kajian dahulu sebelum membuat tuduhan atau fitnah.Banyak tuduhan2yg dibuat adalah tidak tepat dan akan jadi fitnah.
Dalam quran pun ada sebut 'Iqraq'maknanya baca, jadi buatlah kajian antara satu mahzahab ke satu mazahab yg lain dan berdebatlah secara rasional dan waras

awat said...

yang tak paham makna berdailog sila buka kamus dewan dan paham makna "berdailog".
selepas paham betul betul maknanya,sila datang dengan ID yang lengkap.
jangan setakat baca satu dua web berkaitan syiah,terus masuk kesini sebagai pakar mengenai syiah.

Anonymous said...

kepada bro MOHD KHAIRI:

betapa ceteknya pemikiran anda mengenai dunia global. pemikiran yg mudah ditusupi dengan perkara2 yg kabur. betapa malunya bila seorang rakyat Malaysia minda kelas ketiga spt anda membuat kenyataan bahawa dgn mudah ulama ASWJ dibunuh oleh ulama Syiah. fakta mana yg anda guna? setakat dgr dari mulut2 busuk dikedai kopi....xda guna oi..

bercakap biar berlandaskan fakta. hang ingat dunia ni x da peraturan ka nak bunuh sesuka hati ja? kalau sedangkan isu seorang wanita Iran yg diambil tindakan oleh kerajaan iran krn tak pakai tudung pun disebarluas dan dijadikan isu politik oleh dunia global, inikan pulak isu pembunuhan ramai2? adui...ckp mcm org tak skola la Khairi.

berkenaan dgn dakwaan En Khairi yang "minda terbuka" ini mengenai tahreef alquran yg dilakukan oleh Syiah, entah fakta mana anda bawak sekali lagi ni? nnt, Khairi bawak2 la melancong sekali dua ke Iran...pi kat masjid2 depa...tgk sama x quran yg depa guna ngan yg kita guna di Malaysia? ada lain ka? haha

Menolak Hadis Bukhari?
ish3x...
untuk pengetahuan KHAIRI, 60% rujukan hadis org2 Syiah adalah berdasarkan kitab2 hadis yg digunakan sama oleh ASWJ, termasuklah dari riwayat Bukhari, Ahmad, Tirmidzi dan lain2. setiap alim dan faqih ada pendapatnya sendiri dalam meletakkan kedudukan sesuatu hadis itu. even dalam ASWJ pun, ada ulama yg kata hadis ni lemah, tp ada pulak ulama kata hadis tu kuat. begitu jgk dgn syiah. perbezaan pendapat mengenai sahihnya hadis itu atau dho'ifnya hadis itu, adalah rahmat. khilaf antara mereka. dan itu tidak salah.

harap2, KHAIRI akan jadi lebih "terbuka" sebelum menerima sesuatu cerita di kedai2 kopi yg halal. syukran. :-)

Jong said...

Salam,

Apa kata saudara Hanipa menawarkan diri menjadi peguam bela mereka kelak? Khabarnya ada 2 orang telah dituduh di Mahkamah Syariah Kuang tempoh hari. Sebagai orang yang tahu undang2 serba sedikit, melihat kepada video mymetro yang ada dalam youtube (video serbuan), saudara Hanipa boleh menang kes ini.

Wassalam.

Muhammad Khairi said...

Dr faisal tahrani... nak suruh peguam pas ni bela puak syiah tu. akibatnya lingkup la pas keran akan diangkap oleh rakyak sebagai parti syiah sesat.

khalid mohd...saudara mesti insaf bahawa ahlisuna wal jamaah adalah mazhab yang benar. kenapa saudara menjadi syiah.nanti kelak saudara akan menyesal dikemudian hari.

adapun syiah mengatakan quran itu diselewengkan oleh para sahabat. itu termaktub dalam kitan al kafi karangan al kulaini. kitab muktabar oleh penganut ajaran sesat syiah. orang syiah membaca quran sekarang. saya tahu. tapi dihati mereka mempercayai kekurangn quran. mereka menunggu mashaf jafar dan fatimah yang memang tidak ujud.

negara iran sekarang menunggu almahdi. itulah dia dajal yang tak lama lagi akan keluar dari iran. hadis bukhari menyebut. dajal akan keluar dari asfahan yang dikuti 70,000 yahudi.

sama dengan yahudi di israil menunggu almasih dajjal. itu dajal yang sama akan diikuti oleh orang syiah nanti. nuclier iran bukan ditujukan kepada israil, tapi ditujukan kepada arab yang sunah itu.

saya berdoa saudara akan mendapat hidayah dari allah agar berpegang dengan ahli sunah wal jamaah.

Tajjawad said...

Kepada En Mohd Khairi yg tidak menenali Imam Zamannya,

Rasulullah (SAW) bersabda,"Man mata wa lam ya'rif imamahu fa-mitatuhu mitatu jahiliyya."
Maknanya, Sesungguhnya sesiapa yang mati tanpa mengenali Imamnya, dia mati dalam jahiliyyah. Nauzubiilah.

Tajjawad said...

For those who interested to know about Ahl al-Bayt, why not make your journey to Lady Fatima Masuma (AS)at The Holy City of Qom, Iran.

Mdm Lauren Booth, journalist, campaigner and on-air reporter for the Press TV channel in London, is not the first western woman to convert to Islam. But she is one of the most high-profile converts. For good or ill, this is largely based on the fact that she is the colourful sister-in-law of Tony Blair, the former British prime minister – and because she has been a loud critic of his military ventures from the outset.

What she said about her journey,
"It was at the Fatima Masuma shrine in the holy city of Qom. Contrary to reports, I didn't go to Iran to convert. I had no thoughts of converting. I went to Iran to work. I was actually en route to Isfahan, and a friend I was travelling with said, 'Let's just stop at the shrine'. There were lots of women baking bread and children playing, and as you got closer to the shrine there were believers holding the bars which contain the remains of Fatima. My spiritual awakening and confirmation really happened there."

Lady Fatima Masuma (AS)was titled, "Karimat Ahl al-Bayt", means “Noble one of the family of the Prophet (SAW).” This title was given to her by either Imam al-Baqir (A) or Imam Sadiq (A) in a dream seen by Late Ayatollah Sayyid Mahmud Mar’ashi Najafi (qudd.), the author of Mashjirat al-Alawiyin.

This Noble Man was very interested in finding the exact location of the burial place of Lady Fatima Zahra (A), and for this purpose he spend 40 days supplicating, so that he could be privileged with this information.

On the 40th night, after the completion of his prayers, he went to sleep and in his dream he saw himself present at the grave of either Imam al-Baqir (A) or Imam Sadiq (A) in Jannat al-Baqi in Madina. Imam (A) said to him:

“I advise you to go to the Karimat (Noble one) of the Ahl al-Bayt.”

He thought that by Karimat Ahl al-Bayt, Imam (A) was referring to Lady Fatima Zahra (A), and so he answered, “Yes, I have been supplicating for this very purpose, so that I may know the exact place of the holy grave of this noble personality, enabling me to perform her pilgrimage.”

The Imam (A) said, “I meant the holy grave of Lady Fatima Masuma (AS) in Qum.” Then the Imam (A) added, “It is Allah’s desire that the location of the holy grave of Lady Fatima Zahra (A) be hidden from everyone.”

Therefore, the Imam (A) has placed the grave of Lady Fatima Masuma (AS) in place of the grave of Lady Fatima Zahra (A), and so all the honour and grandeur that would have been accorded to the grave of Lady Fatima Zahra (AS) should be given to the grave of Lady Fatima Masuma (A).

On waking from his dream, the late Mar’ashi made an intention to travel to Qum with his family, in order to perform the pilgrimage of Lady Fatima Masuma (A) and he carried out this intention without delay.

the said...

buat saudara faris abdat dan org2 yg sepikiran dgnnya..yg perasan pandai

sy nak tny, tuduhan fitnah yg saudara buat, dari mana sumber yg saudara dpt? adakah dari kitab2 rujukan syiah? klu benar, tajuk ape? muka berapa? tulisan siapa????!
mana bukti jelas dlm tuduhan saudara??

saudara perlu igt, yg saudara bicarakan saat ini, adalh keluarga nabi,jgn cite syiah punya hal.. jgn sampai nnt laknat allah jatuh di atas anda...
igt, rasulullah dicintai allah, maka bmakna, seluruh zuriatnya juga di cintai allah, ini adlh fikiran logik bagi seorang yg normal, kalau x faham, lebih baik diam..supaya anda terselamat di akhirat


juga buat yg lain2, kalau saudara2 tak tahu, tak faham, lebih baik diam, selamatkan lah diri...

nasihat juga buat org2 yg mencintai rasul dn keluarga baginda, tak payah lah nak buang masa berbalas jawab dgn org2 yg bodoh yg tak tau berfikir, tak perlu nak berhujah dgn mereka,kerna mereka sndri tidak kenal siapa itu ahlul bait...

pada siapa2, menabur fitnah n mmburukkan keluarga nabi, moga kalian mndpt kutukan allah...BERTAUBATLAH~

Abdul Halim Abdul Rahman said...

Fahaman syiah mempunyai sejarah yang panjang..adalah adil kalau secara terang dikatakan Syiah adalah sesat lagi menyesatkan. segolongan pihak yang kurang memahami sejarah serta akidah syiah secara dalam akan menerima serta bersimpati dengan... Syiah serta menyamakan mereka dengan mazhab ahli sunnah. Itu adalah penilaian secara zahir semata-semata. Sedangkan kalau ditelusuri fahaman ini secara lebih lanjut bahkan bukan setakat isi kandungan ajarannya sahaja, malah sejarah mereka yang penuh dengan penyelewengan.

dari blog ini, saya percaya kebanyakkan yang membela dan bersimpati dengan syiah adalah golongan yang hanya mengenal syiah secara luaran sahaja. Apatah lagi bila Syiah ini sering dikaitkan dengan negara Iran serta semangat "Islam" nya dalam mendukung sebuah negara Islam yang pada hakikatnya "Islam Syiah". Iran syiah dilihat sebagai ikon sebahagian umat islam malsia bagi membangkitkan semangat menegakkan negara Islam. Semangat seperti ini hanyalah sekadar semangat tanpa melihat inti Islam sebenar. Sedangkan Syiah terang-terangkan melanggar akidah islam serta jauh daripada Sunnah. Islam tertegak atas Quran dan Sunnah.,bukan atas semangat semata-mata.

Tajjawad said...

Sah Abdul Halim Abdul Rahman ni penganut fahaman Wahabi yg menjadi tali barut British dalam menjadi barua British menjatuhkan Daulah Uthmaniyyah Turki. Alhamdulillah pengaruh Wahabi telah dapat di kekang di Turki sekarang di bawah kepimpinan Tayyip Rashid Erdogan.

zaba said...

Wahabi yg mnjadi barua British dan Amerika dan Zionis dianggap sbg pihak yg mulia...disanjung dan dipandang dgn penuh kehormatan..org2 yg anti-perpaduan sunni-syiah merupakan org yg sudah terpedaya dgn ejen2 zionis@wahabi nie...

Unknown said...

Dalam PAS pun dah ramai Syiah... saja Taqiah ikut sunnah wal Jamaah!Peringkat atas sampai le kebawah.. Syiah memang bahaya!!! boleh menggugat aqidah umat Islam dan juga negara ( krn kita tinggal dlm negara). Ukuran dlm menilai sesuatu pegangan,harus dirujuk kpd dalil dan nas... bukan pd kehebatan sesebuah negara,terlibat sesebuah negara dgn pertubuhan o.i.c atau sebagainya.Masaalahnya Syiah ini guna label Islam tapi aqidah dan syariat... masyaAllah jauh tersasar. Tuan peguam harus hati2, takut ada nanti jamaah kita yg salah faham..

THE PUREHADHARIST said...

Salam

Kena diajak berdialog adalah Ketua Dewan Ulama Pas Datuk Harun Taib yang juga keras dan tidak melambangkan keintelektualan dalam membuat pelbagai tuduhan terhadap syiah. PAS jangan mempolitikkan isu ini kerana Pas juga menolak kehadiran syiah dalam PAS walaupun belum berkuasa. Ini fakta so tulisan saudara juga harus dituju kepada PAS juga.

Unknown said...

tak sangka disini pun ramai juga rupanya..!!!!Saya bekas pelajar Darul Falah( Melaka ) yg tlh dihantar oleh pihak sekolah lanjut pelajaran ke Iran beberapa tahun.Tetapi Alhamdulillah dgn ilmu aqidah yg jelas dan mantap takde la blk Malaysia jadi syiah pulak.Dan bg yg baru melawat sekali dua dah jadi syiah mengalah org Iran sampai nama hujung pun tambah Tehrani... tak payah le fanatik sangat..mantapkan aqidah tuan.. belajar aqidah.. ketahui perkara yg membatalkan syahadah..then baru kita tahu mana yg haq mana yg bathil ....

mohammadislam said...

@mohamad khairi

kamu x tau

kau dari iran and kita ade orang sunni wakil di parliment

kamu nak tau , aku tlg kamu faham

jangan bebel banyak

islam itu satu ummah satu


sila baca fatwa seyed ali khameini baru ni bahawa x blh laknat symbole sunni

kalau sunni x ade masjid

apa hal dia keluar fatwa mcm itu

mohammadislam said...

kami guna mabahalah

sumpah atas quran

tapi jangan takut

kita doa tuhan hantar laknat kepada siapa yang x benar

siapa guru imam hanafi hambali syafii and syafi

pergi la belajar sejarah

kami suka perpanduan bukan pecah bela

hidup quran hidup ummat

Zul Mohamed Hassan said...

Ulama' Islam di benua kecil India (India, Pakistan dan Bangladesh sekarang) bukan sahaja tidak menyetujui usaha-usaha yang dilancarkan oleh ulama'-ulama' Al-Azhar melalui Dar at-Taqrib, malah dalam masa yang sama mereka telah mengeluarkan fatwa tentang kekufuran Syiah.

Kenapakah pandangan mereka begitu berbeza dengan pandangan ulama'-ulama' yang merestui usaha-usaha pendekatan tersebut yang kebanyakan mereka terdiri daripada ulama' Arab?

Mengikut Maulana Manzur Nu'mani didalam bukunya 'Irani Inqilab Khomeini Aur Syi'iyyat' ada beberapa faktor yang menyebabkan mereka berbeza pendapat dalam menentukan perkara ini dan kenapakah ulama' dibenua kecil India lebih peka terhadap isu ini berbanding dengan ulama'-ulama' dinegara Arab, antaranya:-

1. Perhubungan ulama'-ulama' Arab dengan golongan Syiah agak jauh berbanding dengan perhubungan diantara ulama-ulama' benua kecil India dengan mereka. Walaupun negara-negara Arab seperti Mesir pernah dikuasai oleh kerajaan Syiah tetapi pengaruhnya terhadap penduduk-penduduk dinegara-negara itu tidak begitu mendalam seperti pengaruhnya terhadap penduduk di India. Oleh kerana ajaran Syiah masih dihayati dengan sepenuhnya oleh penduduk-penduduk dibenua kecil India maka ulama'-ulama' Ahli Sunnah disana lebih mengetahui tentang Syiah daripada ulama'-ulama' dinegara-negara lain.

2. Banyak karya Syiah terdapat dalam bahasa Parsi dan Urdu selain dari bahasa Arab. Ulama'-ulama' Arab yang umumnya tidak mengerti bahasa Parsi dan Urdu, tidak mengetahui kesesatan-kesesatan yang terselit dicelah kitab-kitab mereka itu. Mereka hanya diperkenalkan dengan kitab-kitab Syiah yang ditulis untuk tujuan propaganda sahaja atas nama usaha-usaha pendekatan antara Ahli Sunnah dengan Syiah.

Maulana Muhammad Manzur Nu'mani mengatakan lagi, "Sebagaimana ulama'ulama' Arab diperingkat permulaannya teragak-agak untuk mengeluarkan fatwa terhadap kekufuran golongan Qadiani kerana pada zahirnya mereka mendakwa Islam dan tulisan-tulisan mereka yang kebanyakannya dalam bahasa Urdu tidak boleh diselami oleh ulama'ulama' dari dunia Arab, justeru itu ketika kami mengusulkan didalam Muktamar Ulama' Islam di Karachi pada tahun 1952 supaya Qadiani diputuskan sebagai terkeluar daripada Islam, pengerusinya Mufti Amin al-Husaini teragak-agak untuk menerima usul itu kerana beliau belum pasti tentang kesesatan golongan Qadiani dan kerana kurangnya maklumat beliau tentang ajaran Qadiani itu. Tetapi hari ini siapakah yang meragui tentang kufurnya Qadiani itu?

Ini semua adalah hasil kegigihan ulama'-ulama' pembela kebenaran yang ada dibenua kecil India pada waktu itu, sehingga Maulana Maududi sendiri dihukum penjara selama beberapa tahun kerana tentangannya secara terbuka terhadap Qadiani pada waktu itu. Secara kebetulan pula dalam kerajaan pada masa itu terdapat pemimpin-pemimpin yang berfahaman Qadiani.

Kita menaruh sangka baik terhadap ulama'-ulama' Al Azhar terutama apabila mengenangkan fatwa-fatwa yang dikeluarkan itu ialah pada zaman usaha-usaha pendekatan antara Sunnah dan Syiah dilancarkan.

http://abunajmi-albahri.blogspot.com/2010/12/kenapa-ulama-benua-kecil-india-tidak.html

Zul Mohamed Hassan said...
This comment has been removed by the author.
Zul Mohamed Hassan said...
This comment has been removed by the author.
Zul Mohamed Hassan said...

Pendekatan Sunnah Syiah adalah pendekatan yang sia-sia, sebagaimana sia-sianya usaha pendekatan UMNO PAS kerana dua parti yang kelihatan zahirnya Islam, tapi anutan aqidah yang berbeza...

Muhammad Khairi said...

antara kesesatan syiah.
1)mut'ah. Satu kesatan yg tiada tolak bandingnya. hindu, budha sikh pun tak sanggup buat sesat macam tu.oyatoolah syiah kuat mut'ah. itulah yang diagung2kan oleh puah syiah malaysia ni lahaula wala kuata illabilah.

2) khumus. ayatoolah syiah takyah berkerja. mereka kaya pakai mersedis dan dapat mut'ah dengan perempuan cantik. orang awam kena bayar mereka atas nama agama syiah sesat.

3) kapir sahabat...kerja orang syiah ni lepas solat mereka melaknat abu bakar dan umar.
saya nak bagitahu. sekali kamu laknat sahabt 10 kali malaikat melaknat kamu.

4) menuggu almahdi. ini kesatan yang paling bahaya. kerana dalam kitab syiah mengatakan imam mahdi akan memerintah dengan menggunakan pemerintahan nabi daud dan sulaiman. inilah dajjal yang akan keluar dari iran sebagaimana telah dikhabarkan oleh nabi . dajjal akan keluar dari asfahan dan akan diikuti oleh 70,000 yahudi.

inilah diantara kesatan mereka. perkembangan syiah dimalaysia di belakangnya adalah iran. iran telah peruntukkan duit yabg banyak untuk mensyiahkan dunia islam. dimalaysia gejala itu telah nampak. orang iran datang sini bawa dadah dan agama sesat syiah. MALAYSIA DALAM BAHAYA.
YAHUDI MASUK MALAYSIA MELALUI APCO. SYIAH MASUK MALAYSIA MELALUI IRAN. KEDUA DUANYA PEGIKUT DAJAL.

mohammadislam said...

mohd khairi kamu tau sejarah ke x


nabi kata anak aku seperti nama aku akan datang adn selamatkan dunia nama dia al mahdi

kamu jangan beli api nereka seperti abu lahab

nanti jadi bakar mcm sosilawati dgn orang india

Tajjawad said...

Antara ijtihad Khalifah Umar yg bertentangan dgn Sunnah Rasulullah SAW.

1. Khalifah Umar adalah orang yang pertama menciptakan solat Tarawih pada bulan Ramadhan. Ianya tidak pernah dilakukan oleh Nabi SAW.[al-Suyuti,Tarikh al-Khulafa', hlm. 136]

2. Khalifah Umar adalah orang yang pertama membuangkan perkataan "Hayya 'ala Khairul 'Amal" di dalam azan dan iqamah. Sedangkan ianya adalah sebahagian daripada azan Rasulullah SAW.[al-Halabi, al-Sirah, II, hlm. 110]

3. Khalifah Umar adalah orang yang pertama yang menambahkan perkataan
"al-Solah Khairun mina n-Naum." dalam azan Suboh. Ianya tidak dilakukan oleh Rasulullah SAW.[al-Halabi, al-Sirah, hlm.110]

Tajjawad said...

Nota dari Tukar Tiub:

kalau mengikut gerombolan
shiah ini ajaran sesat

tapi hanya sesat di malaysia
di iran tak sesat. kah kah kah

woit…INI PELIK…DI IRAN SHIAH BUKAN AJARAN SESAT… kah kah kah..

kah kah kah… KALAU DI MALAYSIA SHIAH INI AJARAN SESAT…. MESTI DI IRAN SESAT JUGA…. kah kah kah..

woit... PELIK LAGI MEMELIKAN... kah kah kah...

kah kah kah… PELIK… KALAU DAGING BABI HARAM DI IRAN… DAGING BABI HARAM JUGA DI MALAYSIA…. kah kah kah..

kah kah kah… CAKAP TAK ADA PAKSAAN DALAM AGAMA… kah kah kah..

woit… KENAPA PAKSA SEMUA MENGANUT SUNNAH WAL RASUAH… kah kah kah…
______________________________



persoalan timbul kenapa syarikat zionis apco ini
dilanggan untuk kerajaan negara ini
majoriti rakyat malaysia anti israel
majoriti rakyat malaysia anti zionis

adakah najib razak pro israel?
adakah najiob razak pro zionis?

adakah ajen ajen zionis juga
memiliki gambar gambar altantuya?

lihat berita dibawa ini bagaimana zionis telah
mempengaruhi amerika hinggakan rakyat amerika
kini diintip oleh zionis israel.

lihat dan baca bagaimana tidak ada politikus amerika
yang berani bersuara tentang keganasan israel
tidak ada yang berani mengkritik israel
tidak ada presiden amerika yang berani menyuarakan
tentangan terhadap bom nuklear israel
president amerika terakhir yang berani bersuara tentang
bom nuklear israel ialah john f kennedy – lihat apa terjadi

apco malaysia pasti sedang merancang untuk memastikan
kepentingan israel terjaga
apco malaysia pasti mengawal dan memastikan dasar luar malaysia
tidak akan bertentangan dengan kepentingan isreal

yakinlah ajen ajen zionis akan mula masuk ke pust pusat pentabiran

kenapa kita benarkan zionis dalam kerajaan kita?
kenapa kita membenarkan ajen zionis bergerak bebas?

pengikut shiah di tangkap
ajen zionis dipilihara
ajen zionis diberi kemudahan
ajen zionis bergerak bebas merancang !

Muhammad Khairi said...

hai tajjawad...

kenali saidina umar.. saidina umar suruh kau buat banyak amal ibadat pada malam rmadan untuk hapus dosa dan bersih kan hati. itupun kau nak pertikaikan. bukannya dia suruh kau mut'ah (zina) pada malam ramadan...

lihatlah allah telah membalas keikhlasa saidina umar dengan jasadnya disemadikan sebelah rasullah s.a.w.
tapi mahdi syiah mahu mengeluarkan jasad umar dan abu bakar dari makam yang suci. orang syiah ditipu oleh dajal yang mengaku mahdi.
tapi aku percaya kebenaran akan menang. imam mahdi yang sebenar akan melaku penentang yang hebat ini. mahdi syiah(dajal) mati dibunuh oleh nabi isa yang turun kebumi untuk membantu imam mahdi dan umat islam.
ketika itu kebenaran akan terzahir. dunia akan aman seketika dengan kepimpinan imam mahdi.

Abdul Halim Abdul Rahman said...

begitu sekali penilaian saudara Tajjawad terhadap saya..

hanya kerana sya penentang syiah kerana terpesongnya akidah serta penyelewengn mereka, sya dituduh wahabi. tahniah saudara atas penilaian cetek anda.

Abdul Halim Abdul Rahman said...

berkata Ibn Katsir:[2]

Kecelakaan ke atas sesiapa yang membenci atau mencela para sahabat, sama ada seluruh atau sebahagian daripada mereka. Khasnya terhadap ketua serta pemimpin utama mereka sesudah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam iaitu Abu Bakar al-Shiddiq radhiallahu ‘anh yang merupakan orang yang terbaik, terutama dan paling benar di kalangan para sahabat.

Sesungguhnya golongan yang gagal adalah Syi‘ah al-Rafidhah, mereka adalah musuh kepada para sahabat – mencela serta mencaci-maki mereka. Kami berlindung kepada Allah dari melakukan perkara yang demikian. Ini menunjukkan bahawa pemikiran serta hati mereka berada dalam keadaan tunggang-terbalik, dimanakah bukti yang mengatakan bahawa mereka beriman dengan al-Qur’an padahal mereka mengutuk serta mencaci-maki golongan yang Allah telah redha ke atas mereka.

Adapun Ahl al-Sunnah, mereka meredhai golongan yang diredhai oleh Allah dan mengutuk golongan yang menerima kutukan Allah serta Rasul-Nya. Mereka (Ahl al-Sunnah) memberikan ketaatan kepada para wali Allah serta menunjukkan kebencian kepada musuh para wali Allah.

rujukan: Tafsir al-Qur’an al-‘Azhim, jld. 2, ms. 385.

Abdul Halim Abdul Rahman said...

Untuk Saudara Tajjawad serta golongan syiah sealiran dengannya.

Abu Zur‘ah al-Razi rahimahullah (264H) berkata:

إذا رأيت الرجل ينتقص أحدا من أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم فاعلم انه زنديق. وذلك أن الرسول صلى الله عليه وسلم عندنا حق والقرآن حق وما جاء به حق. وانما أدى إلينا هذا القرآن والسنن أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم وانما يريدون ان يجرحوا شهودنا ليبطلوا الكتاب والسنة والجرح بهم أولى وهم زنادقة.

Bila engkau melihat seseorang memburuk-burukkan salah seorang daripada sahabat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam maka ketahuilah bahawa orang itu zindik (yang lahirnya kelihatan Islam tetapi hakikatnya kafir). Ini kerana Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam di sisi kita adalah benar, al-Qur’an adalah benar dan apa yang datang dengannya adalah benar. Al-Qur’an dan Sunnah Rasulullah telah disampaikan kepada kita hanya menerusi para sahabat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Mereka (yang memburuk-burukkan sahabat) mahu mencacatkan saksi-saksi kita dengan tujuan untuk membatalkan (menimbulkan keraguan terhadap) ajaran Al-Qur’an dan Al-Sunnah itu sendiri. Oleh kerana tujuan mereka begitu, maka merekalah yang lebih patut dicacatkan dan mereka adalah golongan zindik.

Rajukan: Diriwayatkan oleh al-Khatib di dalam al-Kifayah fi ‘Ilm al-Riwayah, ms. 49 (Bab Berkenaan pengiktirafan Allah dan Rasul-Nya akan sifat adil para sahabat).

ibni a talib said...

sunni kata pengganti nabi saw MANUSIA yang lantik

syiah kata pengganti nabi saw ALLAH yang lantik

ermmm antara dua kenyataan ini lebih baik aku pilih syiah sebab depa kata ALLAH yang lantik, sudah pasti lantik
kan ALLAH itu BENAR

wei khairi dan halim hang jawab laa

citra-bangsa said...

Sila datang melawat dan menjadi pengikut blog saya. Terima Kasih.

mohammadislam said...

@ mohd khairi

kamu buta sejarah

sila tunjuk spm result

sejarah dapat fail kot

pergi baca 10000000000 hadith dari saih muslim and bukhari tetang hussien

baru datang berhujjah

Tajjawad said...

In a message to Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan on Sunday, Grand Ayatollah Jafar Sobhani praised his participation in Ashura ceremony.

Erdogan attended the ceremony this year for the first time since his AK party came to power in 2002.

Erdogan, who is a follower of the Hanafi school of the Sunni branch of Islam, delivered a speech at the ceremony, in which he discussed the importance of unity between Shia and Sunni Muslims.

“Your participation in the mourning ceremony this year in your country was very significant and influential,” the message read.

It added that on the one hand, it was an invitation to respect Prophet Mohammad’s household, and on the other hand it was an expression of support for the causes of Imam Hussein (AS) including struggle against oppression and seeking peace which the world is in dire need of.

Muhammad Khairi said...

http://www.slideshare.net/drfarza/kenapaakumeninggalkansyiahdrsayidmusaalmusawi

http://www.4shared.com/document/d5ld8yGn/Kenapa_Aku_Meninggalkan_Syiah_.html

sila baca buku ini.seorang ulamk syia masuk ahli sunah. setelah meliha sendiri kesesatan syiah.dia orang iraq. kawan baik komaini (masa mati komaini dimalukan,mayat dia ditelanjangkan di hadapan jutaan peminatnya) musa almusawi tidak gentar dibunuh,kerana dia insaf untuk menyedarkan umat ini yang masih tidur lena dibuai mimpi dajal. buku ini dikarang untuk semua penganut syiah, agar kembali kepada ahli sunah wal jamaah.

harapan saya setelah tajawwad, dr faisal dan org yang selairan dengannya membaca buku ini. mereka akan insaf.
jangan jadi macam yahudi zaman rasullah yang percaya akan kenabian nabi muhammad,tapi tak mahu juga insaf.
sekarang ni zaman dajal, yakjuj dan makjud. masa semakin suntuk untuk mencari kebenara ini.

semoga anda semua insaf dan kembali kepada mazhab asal kamu yang benar. ahli sunah wal jamaah.

Muhammad Khairi said...

http://www.slideshare.net/drfarza/kenapaakumeninggalkansyiahdrsayidmusaalmusawi

Muhammad Khairi said...

http://www.slideshare.net/drfarza
/kenapaakumeninggalkansyiah
drsayidmusaalmusawi

Tajjawad said...

Kepada Abdul Halim, Mohd Kairi, Faris Abdat dan kaum-kaum yang sewaktu dengannya.

DEFINASI KEKAFIRAN.
Perkataan “kekafiran” adalah pecahan daripada perkataan “kafir”.
Menurut Kamus Dewan, perkataan “kekafiran” memberi pengertian sifat-sifat kafir.Dan kafir adalah orang yang tidak beriman kepada Allah dan Rasul-Nya. Sementara perkataan “mengkafir atau mengafir” bererti menganggap kafir
atau mengatakan kafir (Kamus Dewan, hlm. 514). Perkataan “murtad” bererti seorang keluar daripada agamanya, tidak setia kepada agamanya (Kamus
Dewan, hlm. 846). Justeru itu orang Islam yang menjadi kafir atau murtad adalah orang yang keluar agama Islam. Kajian mengenai para sahabat yang telah menjadi kafir-murtad selepas kewafatan Nabi(Saw.) amat mencemaskan, tetapi ianya suatu hakikat yang tidak dapat dinafikan oleh sesiapapun kerana ia telah dicatat oleh imam Bukhari dan imam Muslim di dalam Kitab Sahih-Sahih mereka di mana kedua-dua kitab tersebut dinilai sebagai kitab yang paling Sahih selepas al-Qur’an oleh Ahlus-Sunnah wal-Jama‘ah sendiri. Di samping itu ia juga telah dicatat oleh pengumpul-pengumpul Hadis daripada mazhab Ahlul-Bait(a.s) di dalam kitab-kitab mereka. Amatlah dikesali bahawa kaum Wahabi yang menyamar sebagai Ahlus-Sunnah wal-Jama‘ah sentiasa menyamarakkan sentimen anti Syi‘ah
dengan slogan “Syi‘ah mengkafirkan para sahabat” bagi mendapatkan
sokongan orang ramai kepada gerakan mereka. Walau bagaimanapun rencana ringkas ini sekadar mendedahkan hakikat sebenar bagi menjawab tuduhan tersebut, dan tidak sekali-kali bertujuan meresahkan kaum Muslimin di
Tanah Melayu ini. Sekiranya imam Bukhari dan Muslim telah mencatat kekafiran majoriti para sahabat selepas kewafatan Nabi(Saw.) di dalam Sahih-Sahih mereka,
kenapa kita menolaknya dan melemparkan kemarahan kepada orang lain pula? Dan jika mereka berdua berbohong, merekalah yang berdosa dan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah(Swt). Dan jika kita Ahlus-Sunnah Nabi(Saw.), nescaya kita menerimanya. Jika tidak, kitalah Ahli anti Sunnah atau anti Hadis Nabi(Saw.).

BERSAMBUNG...

Tajjawad said...

...SAMBUNGAN.

DEFINASI SAHABAT.
Berbagai pendapat mengenai definisi sahabat telah dikemukakan. Ada pendapat yang mengatakan: "Sesiapa yang bersahabat dengan Nabi(Saw.)
atau melihatnya daripada orang- orang Islam, maka ia adalah daripada para sahabatnya."
Definisi inilah yang dipegang oleh imam Bukhari di dalam Sahihnya (al-
Bukhari, Sahih, v, hlm.1).
Sementara gurunya Ali bin al-Madini berpendapat: Sesiapa yang bersahabat dengan Nabi(Saw.) atau melihatnya, sekalipun satu
jam di siang hari, adalah sahabatnya (Ibid).
Manakala al-Zain al-Iraqi berkata: "Sahabat adalah sesiapa yang berjumpa dengan Nabi sebagai seorang Muslim, kemudian mati di dalam Islam."
Said bin Musayyab berpendapat: "Sesiapa yang tinggal bersama Nabi selama satu tahun atau berperang bersamanya satu peperangan." Pendapat ini tidak boleh dilaksanakan kerana ianya mengeluarkan sahabat-sahabat yang tinggal kurang daripada satu tahun bersama Nabi(Saw.) dan sahabat-sahabat yang tidak ikut berperang bersamanya.Ibn Hajar berkata: "Definisi tersebut tidak boleh diterima (Ibn Hajr, Fath al-Bari, viii,hlm.1).
Ibn al-Hajib menceritakan pendapat 'Umru bin Yahya yang mensyaratkan seorang itu tinggal bersama Nabi (Saw.) dalam masa yang lama dan "mengambil (hadith) daripadanya (Syarh al-Fiqh al-‘Iraqi, hlm.4-3).
Ada juga pendapat yang mengatakan: "Sahabat adalah orang Muslim yang
melihat Nabi(Saw.) dalam masa yang pendek(Ibid).

KEDUDUKAN PARA SAHABAT
Kedudukan para sahabat di bahagikan kepada tiga:
1. Sahabat semuanya adil dan mereka adalah para mujtahid. Ini adalah pendapat Ahlus-Sunnah wal-Jama‘ah.

2. Sahabat seperti orang lain, ada yang adil dan ada yang fasiq kerana
mereka dinilai berdasarkan perbuatan mereka. Justeru itu yang baik diberi ganjaran kerana kebaikannya. Sebaliknya yang jahat dibalas dengan kejahatannya. Ini adalah pendapat mazhab Ahlul-Bait Rasulullah(Saw.) atau Syi‘ah Imam Dua Belas atau Syi'ah Ja'fariyyah.

3. Semua sahabat adalah kafir-semoga dijauhi Allah. Ini adalah pendapat kaum Khawarij yang terkeluar daripada Islam.
_________________________________

Dikemukan dibawah ini lima hadis daripada Sahih al-Bukhari (Al-
Bukhari, Sahih, (Arabic-English), by Dr.Muhammad Muhammad Muhsin
Khan, Islamic University, Medina al-Munawwara, Kazi Publications, Chicago, USA1987, jilid viii, hlm.378-384 (Kitab ar-Riqaq, bab fi l-Haudh) dan enam hadis dari Sahih Muslim. Muslim, Sahih, edisi Muhammad Fuad ‘Abdu l-Baqi,
Cairo, 1339H.

BERSAMBUNG...

ibni a talib said...

khusus buat khairi n the geng (wahabi)

"kenapa aku meninggalkan syiah
dr sayid musa al musawi"

buku di atas telah dijawab oleh Syeikh Ali Al Mukhsin ulama dari Qatif arb saudi bertajuk "lillahi walil haqiqah" dah di terjemah pun ke bahasa melayu "Demi Allah junjunglah kebenaran"

Syeikh Ali Al Mukhsin menjawab setiap perenggan tuduhan dan pembohongan pak wahabi. BAHKAH dr sayyid musa al musawi itu sebenarnya TIDAK WUJUD watak fantasi wahabi jeerrrr

Dasar wahabi dah tak dak hujjah merapu buat buku komidi akhir zaman. keh3

KHAIRI HANG BACA TAU 'DEMI ALLAH JUNJUNGLAH KEBENARAN"

ibni a talib said...

"KEDUDUKAN PARA SAHABAT
Kedudukan para sahabat di bahagikan kepada tiga:

1. Sahabat semuanya adil dan mereka adalah para mujtahid. Ini adalah pendapat Ahlus-Sunnah wal-Jama‘ah."

tajjawad, SEMUA ka sahabat itu adil... termasuk abu suffian, muawiyyah dan yazid kerr???

Unknown said...

Hmmm rata-rata ramai kata Syiah sesat... Kalau macam ni aku pun nak jadi sesatlah... :-)

Muhammad Khairi said...

ibni a talib..
sekira betul buku dr sayed musa almusawi itu rekean. tapi aku tengok kandungan buku itu betul. macam mut'ah dia menceritakan seorang perempuan datang kepadanya menceritakan 20 tahu dulu dia pernak mut'ah dengan ayatollah pulan.dengan mendapat anak perempuan. lepas tu anak perempuan ini mut'ah dengan ayatoolah yang sama yang mana bapak nya sendiri.
kesesatan ini perkara biasa berlaku di masyarakat syiah. anak perempuan berzina dengan bapak . ibu denagn anak lelaki. adik beradik. kerana merka tak tahu zuriat itu adalah dari mereka.

mana jawapan buku yang kau katakan itu. bak mai la sini.

semua riwayat yang dibawa dalam buku itu. semuanya betul. semua dari kitab alkafi karangan alkulaini.

macam riwayat yang mengatakan imam mahdi memerintah dengan pemerintahan nabi daud dan sulaiman. kau boleh nafikan.? kau p buka ktab syiah kau tu . kau akan jumpa riwayat tu.

orang syiah iran sekarang selalu pegi ziarah kubur abu lo lo almajusi(kubur ciptaah)pada hal dia kapir.apa hal kau p ziara kubur abu lo lo . nak kata syiah kapir macam abu lo lo. susah juga nak kata.

aku ada tengok youtube ulamak syiah dibunuh oelh kerajaan zalim ayatola iran kerana masuk ahli sunah.ayatolah iran sesat ni angkap masuk sunah adalah murtad.maka boleh bunuh. itu la ayatola yang kau agong2kan tu.

komaini sebelom masuk kubur menerima nasibnya. ditelanjangkan depan jutaan penyokongnya. dalam kubur mungkin lebih azab. zalika jaza uzolimin..

aku da ajak kau bertaubat. berpegang dengan ahli sunah. ulamak syiah yg insaf ini mendapati ahli sunah adalah benar. ahli sunah tidak sekali2 mencela ahlul bait.sebagaimana diperkatakan kitab2 syiah sesat.

letih jari aku je menasihatkan kau ni. berseronokla kau dengan mut'ah kau tu. jangan 20 tahun akan datang kau ter met'ah dengan anak sendiri sudah la.( tapi itula yang berlaku di masyarakat syiah) hindu ,budha,sikh pun tak sanggup melakukan kesesatan ini.

la hau lawala quwata illa billah...

Muhammad Khairi said...

Sekiranya imam Bukhari dan Muslim telah mencatat kekafiran majoriti para sahabat selepas kewafatan Nabi(Saw.) di dalam Sahih-Sahih mereka,
kenapa kita menolaknya dan melemparkan kemarahan kepada orang lain pula? Dan jika mereka berdua berbohong, merekalah yang berdosa dan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah(Swt). Dan jika kita Ahlus-Sunnah Nabi(Saw.), nescaya kita menerimanya. Jika tidak, kitalah Ahli anti Sunnah atau anti Hadis Nabi(Saw.).


hai tajawwad...

bagitahu la aku hadis imam bukhari dan imam muslim yang meriwayatkan mejoroti sahabat kapir...

kau jangan la kedekut ilmu.. bagi la aku hadis imam bukhari dan hadis imam muslim tu..

kalau boleh kau bagitahu aku hadis imam bukhari dan imam muslim mengatakan saidina abu bakar dan saidina omar kapir...

jangan la kedekut ilmu.. tak baik tau....

ibni a talib said...

Khairi

"sekira betul buku dr sayed musa almusawi itu rekean. tapi aku tengok kandungan buku itu betul. macam mut'ah dia menceritakan seorang perempuan datang kepadanya menceritakan 20 tahu dulu dia pernak mut'ah dengan ayatollah pulan.dengan mendapat anak perempuan. lepas tu anak perempuan ini mut'ah dengan ayatoolah yang sama yang mana bapak nya sendiri.
kesesatan ini perkara biasa berlaku di masyarakat syiah. anak perempuan berzina dengan bapak . ibu denagn anak lelaki. adik beradik. kerana merka tak tahu zuriat itu adalah dari mereka."

kah3 nampak sangat hang ni tak cerdik a.k.a bodoh. ANAK MUTAAH DI NASABKAN KEPADA BAPANYA kerana perempuan yang di nikahi secara mutaah di panggil ISTERI. wajib pula si bapa memelihara, membesarkan dan membiayaai anak tersebut.

ni lah kepala hotak wahabi, aku kata buku tu rekaan komidi wahabi hang tak pecaya, macam mana nak kata tak tau anak sendiri kalu si anak itu di bintikan kpada bapak dia, di besarkan dan di biayai bapanya. cerita dalam buku tak MASUK AKAL, HANYA KEPADA WAHABI MCAM HANG JA YANG TAK DAK AKAL BOLEH TERIMA. keh3 kui3

orang hindu dan sikh pun kata cerita dalam buku tu tak masuk akal.

wei hang jawab la soklan aku yang 1st tu "pengganti nabi saw sapa lantik manusia ka allah"

Abdul Halim Abdul Rahman said...

saudara Tajjawad masih belum memhami pendefinisian para sahabt, kerana itulah dia membenarnya syiah mengkafirkan Abu Bakar, Umar, dan para sahabt yang lain.

tajjawd ada menyebut:
"Sesiapa yang bersahabat dengan Nabi(Saw.)
atau melihatnya daripada orang- orang Islam, maka ia adalah daripada para sahabatnya."
Definisi inilah yang dipegang oleh imam Bukhari di dalam Sahihnya (al-
Bukhari, Sahih, v, hlm.1)

oleh yg demikian, kenapa masih membela syiah yg mengkafirkan sahabt?? mereka yakni Abu Bakar dan Umar dikafirkan sedemikian rupa oleh Syiah.sehingga Ada hadith yg meyebutkan sabdaaan Rasulullah:

Abu Hurairah radhiallahu ‘anh berkata, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

لاَ تَسُبُّوا أَصْحَابِي فَلَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ أَنْفَقَ مِثْلَ أُحُدٍ ذَهَبًا مَا بَلَغَ مُدَّ أَحَدِهِمْ وَلا نَصِيفَهُ.

Janganlah kamu mencaci para sahabatku! Sekiranya seorang dari kamu menafkahkan emas sebesar gunung Uhud sekalipun, tidak akan sama ganjaran yang dilakukan oleh mereka walau secupak mahupun setengah.[Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya – hadis no: 3470 (Kitab al-Manaqib)]

Abu Bakar, Umar adalah sahabt yang paling dekat dgn Nabi saw, berjuang bersama Nabi, dan Allah muliakan mereka hingga dimakamkan bersebelahan dengan makam rasulullah.

contohnya, dalam Hadith ini ada menyebt;
Abu Sa‘id al-Khudri radhiallahu 'anh menerangkan bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah berkata:

إِنَّ مِنْ أَمَنِّ النَّاسِ عَلَيَّ فِي صُحْبَتِهِ وَمَالِهِ أَبَا بَكْرٍ وَلَوْ كُنْتُ مُتَّخِذًا خَلِيلاً غَيْرَ رَبِّي لاَتَّخَذْتُ أَبَا بَكْرٍ وَلَكِنْ أُخُوَّةُ الإِسْلاَمِ وَمَوَدَّتُهُ.

Sesungguhnya manusia yang paling mententeramkan atas diriku di dalam persahabatan dan hartanya adalah Abu Bakar, dan jikalau aku mengambil seorang kekasih selain Tuhanku, nescaya Abu Bakarlah yang aku ambil sebagai kekasih, namun dia adalah saudaraku dan sahabatku.
[ Sahih: Hadis dikeluarkan oleh al-Bukhari di dalam Shahihnya – hadis no: 3654 (Kitab al-Manaqib, Bab sabda Nabi: “Tutupilah pintu-pintu kecuali pintu Abu Bakar”) dan dikeluarkan oleh Muslim di dalam Shahihnya – hadis no: 2382.]

Abdul Halim Abdul Rahman said...

Abu Hurairah radhiallahu ‘anh berkata, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

لاَ تَسُبُّوا أَصْحَابِي فَلَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ أَنْفَقَ مِثْلَ أُحُدٍ ذَهَبًا مَا بَلَغَ مُدَّ أَحَدِهِمْ وَلا نَصِيفَهُ.

Janganlah kamu mencaci para sahabatku! Sekiranya seorang dari kamu menafkahkan emas sebesar gunung Uhud sekalipun, tidak akan sama ganjaran yang dilakukan oleh mereka walau secupak mahupun setengah.[Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya – hadis no: 3470 (Kitab al-Manaqib)]

Hadis ini melarang para sahabat yang terkemudian daripada mencaci para sahabat yang terdahulu memeluk Islam. Ianya menceritakan kisah salah faham yang berlaku di antara ‘Abd al-Rahman bin ‘Auf dengan Khalid al-Walid radhiallahu ‘anhuma. ‘Abd al-Rahman bin ‘Auf merupakan sahabat Muhajirin yang awal serta termasuk di kalangan 10 orang sahabat yang dijamin masuk syurga. Khalid al-Walid pula merupakan sahabat yang memeluk Islam selepas perjanjian Hudaibiyyah, sebelum pembebasan kota suci Mekah.

Menerusi hadis ini Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam melarang para sahabat yang terkemudian daripada mencaci serta merendahkan para sahabat yang terdahulu daripada mereka. Ini disebabkan golongan yang terkemudian memeluk Islam tidak dapat mengatasi golongan yang terdahulu dari segi amal perbuatan yang mereka lakukan. Oleh itu sekalipun Khalid al-Walid mensedekahkan emas sebesar gunung Uhud, beliau masih belum mampu menandingi perbelanjaan yang dikeluarkan oleh ‘Abd al-Rahman bin ‘Auf dan orang-orang yang seumpamanya dari kalangan orang-orang Islam yang lebih dahulu memeluk Islam.

Inilah kedudukan para sahabat di antara yang awal dan yang terkemudian. Maka bagaimana pula dengan golongan yang datang selepas daripada mereka (bukan di kalangan para sahabat)? Pasti ukuran dan timbangannya amat jauh daripada dapat mengatasi para sahabat tersebut, sama ada yang awal mahupun yang akhir. Anehnya golongan yang datang selepas mereka sanggup pula merendahkan kedudukan, mencela dan mencaci para sahabat ini radhiallahu 'anhum sejak zaman berzaman.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

دَعُوا أَصْحَابِي لاَ تَسُبُّوا أَصْحَابِي.

Peliharalah para sahabatku (dan) janganlah mencaci para sahabatku.[Sahih: Disebut oleh al-Haitsami di dalam Majma al-Zawa‘id – hadis no: 16465 (Kitab al-Manaqib, Bab Berkenaan hak para sahabat…) dan beliau berkata: Diriwayatkan oleh al-Bazzar dan para perawinya adalah perawi yang sahih. Disebut oleh ‘Ala’ al-Din al-Muttaqi al-Hindi di dalam Kanz al-‘Ummal – hadis no: 32543 (Kitab keutamaan para sahabat) dan beliau berkata: Riwayat Abu Bakar al-Barqani dan al-Ruwaini di dalam al-Mustakhraj daripada Abu Sa‘id al-Khudri dan ianya (adalah hadis) sahih.]

Abdul Halim Abdul Rahman said...

Tajjawud: Tunjukkan bukti hadith yg menunjukkan sahabt telah Kafir?? seperti mana apa yg telah kamu katakan ini:
[Justeru itu orang Islam yang menjadi kafir atau murtad adalah orang yang keluar agama Islam. Kajian mengenai para sahabat yang telah menjadi kafir-murtad selepas kewafatan Nabi(Saw.) amat mencemaskan, tetapi ianya suatu hakikat yang tidak dapat dinafikan oleh sesiapapun kerana ia telah dicatat oleh imam Bukhari dan imam Muslim di dalam Kitab Sahih-Sahih mereka di mana kedua-dua kitab tersebut dinilai sebagai kitab yang paling Sahih selepas al-Qur’an oleh Ahlus-Sunnah wal-Jama‘ah sendiri. ]

Unknown said...

Mohd Khairi and the geng...

Aku ada buku jawapan, Demi Allah Junjunglah Kebenaran...

Ternyata, pengarang 'Mengapa Aku Keluar Dari Syiah' telah melakukan jenayah ilmiah yg besar.

Secara akademik, ulama Syiah drp Qatif ini berjaya menyelesaikan tohmahan dan fitnah yg dijaja oleh insan fiktif yg bernama Syed Musawi.

Tajjawad said...

Salam. Dalam suasana yg gawat politik dan ekonomi di tanah air yg tercinta ini, saya mengambil sikap tidak menyatakn hadis2 tersebut buat ketika ini atas dasar semangat yg di nyatakan oleh Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan ketika hadir dalam Majlis Asyura di Istanbul baru2 ini.
Kepada kaum-kaum tersebut saya nasihatkan beleklah sendiri dahulu kitab-kitab yg saya sebutkan.

Muhammad Khairi said...

mohd iswani...
bak mai la buku tu... dia nak condem macam mana buku syed musa amusawi. dia ulamak syiah besar. semua riwayat dari al kafi karangan alkulaini. dia bawa riwayat dari kitab muktabar syiah. kitab alkafi . sumber kesesaatan syiah.

ibu a talib...
aku tahu la di nasabkan pada bapanya. 20 tahun maaa.. anak tu tak tahu yg nak mut'ah tu bapak dia. begitu juiga lelaki ayatolah tu, dia tak tahu perempuan yg nak di mut'ah itu anaknya.
20 tahun hubungan sudah terputus. mut'ah hanya 1 jam ... ambil 1 hari laa

tentang peganti nabi. itu adalah pilihan allah dan pilihan kesemua sahabat. sahabt bermuafakat. kita panggil syura..

musa almusawi kata imam ke12 yg ditunggu oleh orang syiah sekarang tidak ujud. kerana imam ke 11 tu takda anak.
jadi sapa yg org syiah tunggu sekarang.? imam mahdi yg bersembunyi. umurnya panjang.. lahir apda tahun 200 lebih hijrah. maknanya umurnya 1200 tahun sekrang. imam mahdi umur panjang , tak mahu keluar lagi..
kau tunggu laaa.. tapi aku percaya dajal akan ambil kesempatan ini. dia akan mengaku imam mahdi dan tunjjukkan kehebatan kepada ayatollah semua tu. lepas tu syiah sewluruh dunia termasuk kau akan ikut dajal yang mengaku imam mahdi. ketika itu orang syiah akan sembelih orang sunah atas fatwa mahdi syiah. arab akan menerima ledakan nucliar iran dan israiel

yahudi menggu raja , syiah menggu mahdi. kedua ini(yahuidi&syiah) akan ditipu hidup2 oleh dajjal.

kau akan mentertawakan kata ku ini. tapi masa 10 ke 20 tahun akan datang akan membuktikan segalanya.

Muhammad Khairi said...

abi a talib said...
wajib pula si bapa memelihara, membesarkan dan membiayaai anak tersebut

orang sekarang cerai , bapa lari taknak bagi nafakah anak.masuk mahkamah masih nak lari tu. padahal kawin 10 tahun,bercerai.. itu kawin betul..

inikan pula kawin mut'ah 1 jam punya.nak suruh memelihara, membesarkan dan membiayai..

aduh....ngomongnya kok mengelentur seh..
kau ada buat mutah ka? berapa orang anak kau?perempuan yg kau lepaskan sperma kau dalam masa 1 jam. 9 bulan kemudian dia datang bawa anak mengatakan anak kau. kau percaya itu anak kau?
baik sungguh kau ni. pasti perempuan iran menunggu2 kedatangn kau kesana..

Muhammad Khairi said...

ni satu lagi mamat wahabi dr asri zanal abidin suruh dialong dengan shiah.
suka pula wahabi asri ni dengan syiah. memang bebal betul dr sekor ni...
asri ni takda ilmu,cuma dia ni berani sikit laa.

imam ghazali kata ada diantara golongan manusia yang dia ni tak tahu yang dia tak tahu. dr asri zainal abidin termasuk golongan ni..

sapa sapa dalam blog ni yang kenal dr asri tolong sampaikan salam saya...

Tajjawad said...

Buku bertajuk "Kesusasteraan Klasik Melayu Sepanjang Abad".
Oleh Teuku Iskandar.1995. Hlm 149-150. Penerbit Jabatan Kesusasteraan Melayu Universiti Brunei Darussalam, Brunei

Pengarang adalah Profesor dalam bidang Kesusateraan Klasik Melayu pada Universiti Brunei Darussalam. Karya-karyanya adalah: De Hikajat Atjéh (1958), Bustanu’s-Salatin (1966), Kamus Dewan (1970).

Ikhtisar:
Pada suatu hari, Jibra’il datang pada Nabi(saw) yang berada dalam masjid. Hasan dan Husain, yang menyangkanya Dahyat Al-Kalbi, duduk di haribaannya. Nabi(saw) memarahi kedua cucunya, tetapi Jibra’il menyatakan supaya jangan dimarahi kanak-kanak itu, sebab semasa dalam ayunan dia pernah menjaga mereka. Hasan dan Husain mencari-cari sesuatu dalam lengan baju Jibra’il, kerana mereka sangka ada dibawa buah-buahan seperti yang dilakukan Dahyat Al-Kalbi. Jibra’il mengeluarkan segugus anggur. Seorang lelaki yang berdiri di pintu masjid meminta sedikit anggur tetapi dilarang beri oleh Jibra’il, kerana orang itu Iblis yang hendak memakan nikmat syurga sebab hendak menjadi isi syurga.
Pada suatu hari, Jibra’il duduk bersama Nabi(saw) maka datang Hasan dan Husain sambil menangis kerana esoknya hari raya dan mereka tidak mempunyai pakaian baru seperti kanak-kanak lain. Jibra’il pergi sebentar dan kembali dengan pakaian untuk Hasan dan Husain. Hasan memilih pakaian yang hijau, Husain yang merah. Jibra’il mengatakan pada Nabi(saw) yang memilih pakaian hijau akan mati kena racun dan memilih yang merah akan mati oleh senjata. Nabi(saw) bertanya di mana Husain akan mati, maka Jibra’il memberi segumpal tanah Karbala yang disuruhnya di tempatkan dalam serahi kaca. Apabila tanah itu berwarna seperti darah Amir Hasan dan Husain hampirlah akan mati.

Bersambung...

CahayaDalamCahaya said...

BismillahirRahmanirRahim,
Bila Rasul kita yg dikasihi Nabi Muhammad S.a.w di hina dan dicerca oleh musuh Islam seperti salman rushdi, siapa kah yang lantang dan berani mencabar mereka ini. Bila orang sunni palestin di gaza diganyang dengan zalim siapakah yang berani tolong dan bantu sehingga mereka pula berhadapan dengan tentangan yang sanagat hebat dari seluruh musuh islam sedunia termasuk sebahagiannya orang sunni sendiri. Alangkah malangnya nasib kita, bila terlalu banyaknya ketidak adilan berlaku didepan mata kita, kita tidak pedulikan tapi yang kita risau orang syiah dan amalan mereka. Dalam masyarakat sunni dimana-mana negara terlalu banyaknya berlaku kepincangan, ketidak adilan, kezaliman tidak pul kita orang sunni ambil perhatian. Sebelum kita hendak mentak betulkan amalan orang syiah, marilah kita perbetulkan tindak dan perlakuan orang yang mengaku sunni ini dulu. Ambil ingatan negara Islam sunni seluruh dunia adalah sangat kaya tapi orang Islam sunni lah sekarang yang paling melarat dan dihina oleh musuh Islam. Selagi kedudukan kita adalah seperti ini tak payah lah nak cakap oarng lain tak betul. Banyaknya dosa kita dengan Allah terang lagi nyata.
IbnuQassim

Muhammad Khairi said...

pejuang sunni di iran ramai yang kena bunuh.di iran ada satu akta undang2 melarang berfahaman wahabi. kalau sabit kesalahan hukumannya mati. ulamak sunah ramai yang di bunuh atas akta ini. bahkan ada yang takut nyawa terancam lari kepakistan, diburu juga oleh polis iran.

ulamak syiah yang masuh sunah dibunuh..

masjid ahli sunnah tidak dibenarkan dibena.masjid yang sedia ada itulah dipakai oleh umat islam sunni.di tehran ibu negara iran tidak ada 1 pun masjid sunni.orang sunni hanya dapat bersembahyang jumaat dibangunan persendirian.

madrasah dan university sunni mahu ditutup.tapi umat islam sunni masih bertahan..

ini semua dilakukan hanya untuk mensyiah kan saki baki umat islam sunah. iran dulu adalah sunah. bila kerajaan safawi syiah memerintah pada tahun 1500 masihi ( lebih kurang), dia telah telah melakukan apa yang dilakukan kerajaan iran sekarang.kerajaan iran sekarang meniru kerajaan safawi shiah men syiahkan ahli sunah .

yang lebih mengejutkan ,dalam kerajaan iran melarang pembenaah masjid sunah , gereja kristian dan tempat ibadah orang yahudi dibenarkan dibena.

permusuhan iran dan amarika hanyalah lakonan. siapa yang membantu amarika memerangi taliban di afghanistan? iran yang bantu.. adakah ini dikatakan permusuhan?? siapa yang bantu amarika jajah iraq? iran yang bantu... adakah ini dikatakan permusuhan?

syiah adalah lebih bahaya dari yahudi dan nasara..

siapa yang membunuh ahli sunah di iraq? firaqul maut syiah yang dibiyai oleh iran yg bunuh.
apa yang berlaku kepada ahli sunah di iraq sudah cukup membuka mata kita ahli sunah malaysia.

syiah dimalaysia misti disunahkan. kerana mengancam kekuatan islam di malaysia..
dengan hujah apa syiah malaysia mahu berpegang dengan syiah?
mungkin mereka masih terhijap dengan kesesatan syiah dan terpesona dengan islam iran.

kerajaan iran telah memperuntukkan banyak wang untuk mensyiahkan dunia islam. hingga mesir yang diketahui 100 peratus sunah kini sudah ada syiah.menyebabkan dr. yusuf alqardawi bersuara. ulamh terkenal mesir ini berkata, sekiranya tidak ada penentangan terhadap gejala mensyiahkan sinni ini dibuat, maka mejority dunia islam akan jadi shiah. kenyataan qardawi telah menyebabkan kerajaan iran meleting. qardawi dilanyak oleh media massa iran, hingga mereka mengatakan anak qardawi abdulrahman qardawi telah masuk syiah..

kini setelah lebih kurang 30 puluh tahun kerajan syiah iran ditubuhkan. kita sudah nampak kejahatan kerajaan syiah ini.

islamiyun sunni yang tertipu dengan kerajaan syiah iran sudah ramai yang sedar akan kejahatan kerajaan iran ini.
tapi malang, masih terdapat lagi ramai pemimpin pas(parti islam semalaysia)dan ahli yang tertipu dengan kerajaan syiah iran ini lagi. bahkan ada diantara mereka yang masuk shiah.. inna lillahi waina ilaihi rajiun...

Unknown said...

Salam wa rahmah...

En Khairi and the geng...jgn jadi Muslim bongkak. Si Musawi tue orang fiktif...faham tak fiktif? Khayalan, mitos...tak wujud pun...propaganda musuh2 Islam jer. Memandangkan mungkin tuan sanggup kuar duit dan masa beli buku atau e-book 'Mengapa Saya Keluar Dari Syiah'

Pi la kat link dibawah...tempah bukunya, tak sampai RM100 pun...

www.fajarilmubaru.com.my/webshaper/pcm/files/senaraibuku/AUG10.xls

Dok meroyan kat sini minta buku tu, haram buku tu nak mai ke tangan Tuan...apa punya perangai daa...ishk3x

Ingat ya...jika Tuan orang beriman...diulang orang beriman...Tuan akan periksa sumber berita yg sampai di tangan Tuan.

Surah Al-Hujurat ayat 6:

"Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang yang fasiq membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu mengenainya - sehingga menyebabkan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan."

Tapi klu Tuan, sekadar berpuas hati dgn 'Mengapa Saya Keluar Dari Syiah', mk pegang dan hadamlah kandungannya sampai Tuan berjumpa Allah utk dijadikan hujah didepanNya akan penolakan Tuan terhadap Syiah. Nanti bila Allah tanya, "Apsal hang tak baca buku jawapannya sedangkan Aku suruh hang buat check and balance?"...Dari sekarang prepare ler jawapan Tuan depan Dia kelak ya...jeng3x

Muhammad Khairi said...

aku banyak baca kitab. semua pengarang kitab tu aku tak kenal. imam gazali aku baca buku dia, tapi aku tak pernah jumpa imam ghazali. apa yang betul dalam kitab iama gazali aku ambil, yang tak betul aku tolak.

sama dengan buku syed musa almusawi.kenapa aku tinggalkan syiah. aku tak kenal sayed musa almusawi. sama ada dia wujud atau tak ujud tak penting bagi aku.
yang penting kebenaran isi buku itu,
walau bagaimanpun aku akan dapatkan buku yang kau cadangkan itu.
dan aku tak pikir buku itu dapat mematahkan hujuh dr syed musa almusawi.

kerana aku sudah tengok ulamak syiah dan sunni berdebat.depat sunah mereka bertakiah mengatakan bukan begitu. tapi ulamak suni memebaca buku syiah.

aku nak tanya kau...adakah kau percaya bahawa alquran yang ada sekarang ini tidak sempurna.?. alquran yang ada sekarang ini diselewengkan para sahabat ?

aku percaya kau akan kata bahawa quran yg ada ni sempurna.
tapi kau tersilap bertakiah, kerana aku baca kitab alkafi karangan alkulaini mengatakan quran dselewengkan para sahabat.
kepercayan ini dipegang oleh masyarakat syiah iran dan yang lain

Salahuddin Ayyubi said...

Salam Abu Najmi Albahri

Saya tidak tahu sama ada tuan membuat keputusan mengeluarkan kenyataan tentang Qadiani itu setelah membaca isi kandungan fatwanya atau hanya berdasarkan bunyi fatwa itu saja lalu turut isytihar Qadiani bukan Islam.

saya sudah baca hampir setiap fatwa mereka, terutama sekali di Malaysia, mereka hanya MENGULANGSIAR fatwa-fatwa dan bukan meneliti fatwa-fatwa yang ada, padahal mereka mengatakan akan membuat kajian mendalam.

kalau syiah, saya juga ada buku ajaran mereka dan memang banyak ajaran yang menyimpang dan semua yang membuat kajian akan tahu. masalahnya, berkenaan Qadiani, kenapa tidak re-kaji semula, sebab fatwa itu adalah pendapat yang boleh berubah mengikut hasil kajian mendalam dan menemui bukti-bukti yang kukuh.

kalau tuan ada masa, cuba lihat balik isi kandungan fatwa mengenai Qadiani yang ada tuan simpan, dan uji setakat mana kebenarannya. sebagai contoh saya berikan di sini bahawa Fatwa mengatakan Qadiani mengubah ayat Qur'an, sejak 100 tahun sehingga sekarang, fatwa demikian tetap sama, sedangkan tidak dapat dibuktikan kebenarannya. sebab itu saya katakan hanya MENGULANGSIAR fatwa-fatwa. itu baru satu perkara. banyak lagi perkara lain mengenai Qadiani yang mungkin belum tahu atau tidak tahu.

dengan harapan, jangan sampai FATWA ULAMA BERDASARKAN PENDUSTAAN pun tuan akan ikut.

dan juga kalau ada masa, lawatilah blog http://barahinahmadi.blogspot.com/
ada sedikit maklumat di sana.

wassalam.

Anonymous said...

abd halim abd rahman..

lau nak kenal shiah, masuklah shiah.....huhuhu....

hangpa x tau apa pasal shiah...pastu nak tuduh syiah itu dan ini.....fuhh..kelakar la...hahaha..

HALIM....cakap biar berbuku....jgn cakap bernafsu.....begitu jugak dengan MOHD KHAIRI....ckp mcm duk kat dalam kuku....tak UP TO DATE langsung....

shia-explained.com.

Abdul Halim Abdul Rahman said...

kepada Khalid mohd ismath:

anda suruh sya masuk syiah, dan mengenali syiah. saya nak tanya,,,
1.adakah anda mengenali inti ajaran syiah?
2.adakah anda mempelajari sejarah kemuculan syiah?
3.adakah anda bersetuju bahawa syiah mengkafirkan abu bakar, umar dan sahabt yang lain?
4.adakah anda bersetuju dalam ajaran syiah membenarkan nikah mutaah?
dan ada byk lagi soalan sya..
anda mengatakan saya memberi pandangan ikut nafsu,,,sedangkan saya meletakkan fakta serta dalil dari hadith Nabi saw serta fatwa yg dikeluarkan oleh ulama muktabar. sya perpandangan andalah yg berkata ikut nafsu, dan hanya ikut akal sahaja tanpa berpandu Quran dan hadith.

sya minta dalil serta hujjah daripada anda..jwb soalan sya diatas. biarlah ini berlaku secara ilmiah, agar terserlah yg mana haq dan mana yg bathil.

ibni a talib said...

"ibu a talib...
aku tahu la di nasabkan pada bapanya. 20 tahun maaa.. anak tu tak tahu yg nak mut'ah tu bapak dia. begitu juiga lelaki ayatolah tu, dia tak tahu perempuan yg nak di mut'ah itu anaknya.
20 tahun hubungan sudah terputus. mut'ah hanya 1 jam ... ambil 1 hari laa"

"aduh....ngomongnya kok mengelentur seh..
kau ada buat mutah ka? berapa orang anak kau?perempuan yg kau lepaskan sperma kau dalam masa 1 jam. 9 bulan kemudian dia datang bawa anak mengatakan anak kau. kau percaya itu anak kau?
baik sungguh kau ni. pasti perempuan iran menunggu2 kedatangn kau kesana.."

2 kenyataan ni menunjukkan hang memang JAHIL tak paham pasal NIKAH MUTAAH. hang pasti tak tau nikah mutaah ada "idah" sebagaimana nikah daim, para sahabat juga bermutaah, IBNU JURAIJ salah seorang PERAWI hadis dalam bukhari muslim juga bermutaah. bahkan ayat mutaah di sebut dalanm al quran surah an nisa 24, AKU CABAR HANG bawak mai ayat quran mana yang menasakh kan an nisa 24, AKU CABAR hang bawak mai... cepat, aku beriman dengan al quran, aku tidak mau menolak walau satu pun ayat al quran. ingat HADIS TIDAK DAPAT MENASAKH AL QURAN. kita tengok dlm bab ni syiah betul ke atau sunnah yang betul.
dan kita tengok juga macam mana khairi 'mengutuk' hukum yang Allah turunkan (nikah mutaah surah an nisa 24) agaknya sdra khairi ni lebih BIJAK dari ALLAH kot sebab tu dia dok bantai hukum nikah mutaah.
saya nasihat kan sebulum hang p jauh lagi bantai hukum ni ikut nafsu lebih baik kita bincang secara baik nikah mutaah yang di sebut dalam al quran surah an nisa 24 dari apakah nikah ini telah di batalkan atau ayat an nisa 24 telah di nasakhkan, aku persilakan hang bawak mai dalil nasakh ayat an nisa 24

Abdul Halim Abdul Rahman said...

kepada Ibni a Talib:
biar sya yang tolong jawab..kekeliruan/sesatan anda dan syiah sealiaran berkenaan nikah Muataah.

Firman Allah Ta’ala [ Surah An-Nisa'] ayat 24::

﴿ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاء ذَلِكُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيماً حَكِيماً ﴾

Ertinya::

“Dan (diharamkan juga kamu berkahwin dengan) perempuan-perempuan isteri orang, kecuali hamba sahaya yang kamu miliki [ - iaitu hamba sahaya yang dimiliki dengan jalan tawanan dalam perang Sabil, yang suaminya tidak tertawan sama - ].( Haramnya segala yang tersebut itu) ialah suatu ketetapan hukum Allah (yang diwajibkan ke atas kamu).Dan (sebaliknya) dihalalkan bagi kamu perempuan-perempuan yang lain daripada yang tersebut itu, untuk kamu mencari (isteri) dengan harta kamu secara bernikah, bukan secara berzina.

Kemudian mana-mana perempuan yang kamu nikmati percampuran dengannya (setelah menjadi isteri kamu), maka berikanlah kepada mereka mas kahwinnya (dengan sempurna), sebagai suatu ketetapan (yang diwajibkan oleh Allah).

Dan tiadalah kamu berdosa mengenai sesuatu persetujuan yang telah dicapai bersama-sama oleh kamu (suami isteri), sudah ditetapkan maskahwin itu (tentang cara dan kadar pembayarannya).

Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui, lagi amat bijaksana.”

PERBEZAAN TAFSIRAN ANTARA SYIAH DAN SUNNI

3.1 GOLONGAN SYIAH::

Golongan Syiah menafsirkan ayat di atas [ khususnya daripada "famastamta'tum bihi ... hingga ... faridhotan ] sebagaimana berikut::

( Menurut Syiah) Maka wanita-wanita yang telah kamu istimta’ dengan mereka, berikanlah kepada mereka upah mereka sebagai suatu kewajiban”.

Menurut golongan Syiah, kita boleh istimta’ (iaitu bersenang-senang) dengan wanita asalkan dibayar upahnya, dan istimta’ itu ialah mut’ah menurut mereka.

Bersambung di bawah....

Abdul Halim Abdul Rahman said...

Sambungan....

GOLONGAN SUNNI atau AHLUS SUNNAH WAL JAMA’AH

Ahlus Sunnah Wal Jama’ah, ringkasnya Sunni atau ASWJ, berpegang bahawa nikah mut’ah itu sama hukumnya dengan zina, terlarang lagi haram.

Erti ayat ke-24 Surah An-Nisa’ di atas bukanlah menghalalkan mut’ah, tetapi ayat yang berkaitan dengan soal nikah. Erti yang sebenar dari frasa ayat mulai dari “famastamta’tum bihi … hingga … faridhotan” itu ialah::

“Kemudian mana-mana perempuan yang kamu nikmati percampuran dengannya (setelah menjadi isteri kamu), maka berikanlah kepada mereka mas kahwinnya (dengan sempurna), sebagai suatu ketetapan (yang diwajibkan oleh Allah).“

“Ujur” dalam ayat itu bukan bermaksud “upah” tetapi bererti “mahar” atau “mas kahwin“. Ini jelas diterangkan oleh ayat selepasnya iaitu ayat 25 Surah An-Nisa’::

﴿ وَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنكُمْ طَوْلاً أَن يَنكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِن مِّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم مِّن فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ فَانكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ وَأَن تَصْبِرُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴾

Ertinya::

Dan sesiapa di antara kamu yang tidak mempunyai kemampuan yang cukup untuk berkahwin dengan perempuan-perempuan baik-baik (yang merdeka, yang terpelihara kehormatannya) lagi beriman, maka bolehlah kamu berkahwin dengan perempuan-perempuan hamba yang beriman yang kamu miliki.Dan Allah lebih mengetahui akan iman kamu; kamu masing-masing (suami yang merdeka dan isteri dari hamba sahaya itu) adalah berasal sama (dari Adam, dan seagama pula).Oleh itu berkahwinlah dengan mereka dengan izin walinya, serta berikanlah mas kahwinnya menurut yang patut.

Mereka (hamba-hamba perempuan yang akan dijadikan isteri hendaklah) yang sopan bukan perempuan-perempuan lacur dan bukan pula yang mengambil lelaki sebagai teman simpanan.

Kemudian setelah mereka (perempuan hamba sahaya itu) berkahwin, lalu mereka melakukan perbuatan keji (zina), maka mereka dikenakan separuh dari (hukuman) siksa yang ditetapkan kepada perempuan-perempuan yang merdeka.

( Hukum perkahwinan ) yang demikian (yang membolehkan seseorang berkahwin dengan perempuan-perempuan hamba sahaya) itu ialah bagi orang-orang yang bimbang melakukan zina di antara kamu; dan sabarnya kamu (tidak berkahwin dengan perempuan hamba) itu adalah lebih baik bagi kamu.

Dan (ingatlah) Allah amat pengampun, lagi amat mengasihani.

Frasa ayat “fankihu hunna bi izni … hingga … bil ma’ruf” di atas jelas menyatakan::

Oleh itu berkahwinlah dengan mereka dengan izin walinya, serta berikanlah mas kahwinnya menurut yang patut.

Di sinilah letaknya kesalahan golongan Syiah yang mana mereka menghalalkan yang haram kerana tersalah dalam menafsirkan erti “ujur” sebagaimana yang diterangkan sendiri oleh ayat yang lain (iaitu ayat 25 di atas, iaitu maskahwin).

ibni a talib said...

Abdul halim...

"anda suruh sya masuk syiah, dan mengenali syiah. saya nak tanya,,,
1.adakah anda mengenali inti ajaran syiah?
2.adakah anda mempelajari sejarah kemuculan syiah?
3.adakah anda bersetuju bahawa syiah mengkafirkan abu bakar, umar dan sahabt yang lain?
4.adakah anda bersetuju dalam ajaran syiah membenarkan nikah mutaah?"

tak masuk syiah pun tak pe.. TAPI SUDAHKAH sdra mengambil sikap mempelajari syiah dengan 'ahlinya' (dengan ulamak @ kat msia ustat syiah)? adalah tidak adil sekiranya sdra belum pernah MEMPELAJARI syiah secara berkuliah dan sdra ingin mengatakan yang sdara telah memahami syiah?
kalau dah belajar syiah dengan orang syiah siapa orang nya?

ayuh kita bahaskan perkara yang paling awl sekali iaitu tentang pengganti nabi saw.

"tentang peganti nabi. itu adalah pilihan allah dan pilihan kesemua sahabat. sahabt bermuafakat. kita panggil syura.."

di ats adalah kenyataan khairi pasti dia bermazhab sunnah.., soklan saya apa yang di maksudkan dengan "pilihan allah" adakah seorang nabi itu pilihan Allah?

ibni a talib said...

ooh kesalah tafsir syiah...so daripada tulisan sdra menunjukan sya menolak bahawa ayt an nisa 24ini turun berkenaan hukum nikah mutaah? begitu?

klu macam tu mutaah pernah berlaku zaman nabi saw, ayat mana yang membenarkan nikah mutaah?

Abdul Halim Abdul Rahman said...

minta ibni talib baca semula keterangan tu..jgn putar belit soalan. surah an nisa turunkan atas makasu perkahwinan secara betul, ada mahar, wali. dan bukannya bersifat kontrak/mutaah. tetapi golongan syiah, menafsirkan ayat ni dgn makna yg lain serta bercanggahan dgn quran dan sunnah nabi saw.

sya tidak nampak pun anda meletakkan dalil serta keterangan para ulama dalam membahas isu syiah ni. melainkan hanya kepada ayat sendiri semata2.

anda meminta sya blajar berkuliah dgn guru syiah malaysia, dan memahami mereka.
tetapi adakah anda ada mempelajari akidah ahli sunnah secara dalam? mengikut quran dan hadith. dan kalu ada anda mempelajarinya, kenapa anda menyebelahi syiah, yg secara terang melanggar quran dan Sunnah? mengkafirkan para sahabt, dan byk lagi penyelewengan lain.

anda ada meneliti ka doa2 melaknat sahabt serta amalan keji syiah di iran? dan mana guru syiah malaysia bertaklid kepada mereka.

dan kalaupun di malaysia ustz syiah mgkin tidak melaknat sahabt secara terang, tetapi hnya bercerita mengenai kelebihan ahlul bait dan imam2 syiah. bagi sya itu adalah memg perlu terjadi. sbabnya mereka berceramah di atas negara yg berpegang kepada AsWJ, Malaysia.
dan andaikan mereka melaknat sahabt secara terang dalam ceramah, memukul mencedera badan sempena karbala, mencaci Aisyah..maka sudah tentu syiah akan ditentang habis2san oleh masyarakat islam malaysia hingga mgkin mustahil syiah akan berkembang semula. Melainkan mereka berceramah sedemikian rupa di atas tanah Iran,sbb tu memg negara syiah.

sya tanya anda,,,adakah anda bersetuju syiah mengkafirkan para sahabt? serta menghina Isteri Nabi saw Aisyah?

Muhammad Khairi said...

ibnu a talib...

sebuah hadis nabi di riwayatkan oleh bukhari. dari amirulmukminin saidina ali ibnu abi talib. bahawa nabi telah mengharamkan nikah mut'ah dan daging kaldai pada hari khaibar.

hadis ini hidis sahih. kalau kau pegi jumpa ayatollah kau menanyakan tentang hadis ini mereka akan mengatakan hadis ini diterima oleh mazhab syiah.

sekarang sunah dan syiah menerima hadis ini. itu perkara pokok.

mut'ah di halalkan pada permulaan islam seperti arak.nabi tidak mengharamkan secara mengejut kerana ianya telah menjadi adat arab jahiliah. pengharaman mut'ah sama dengan pengharaman arak. iaitu pengharaman secara perperingkat.

berbalik pada hadis tadi . ayatola pun terima hadis ini. tapi mereka mengatakan pengharaman itu hanya pada hari khaibar sahaja. selepas hari khibar maka halal balik.

kepala otak ayatollah ni. yang daging kaldai kau taknak makan pulak. boleh pulak haramn sampai hari qiamat...
kalau kau nak mut'ah aku cabar kau makan daging kaldai..

ayat nisa ayat 24 tidak sama sekali mengharuskan mut'ah.
1- ujur. itu adalah mahar
2-izin wali. mut'ah ada minta izin wali ke?

kau ni sebuk lagi peganti nabi. imam kau yang 12 tu kau kenal tak? yang kau kata pilihan allah.
pakai otak kau. imam 12 yang kau kata pilihan allah tu lahir tahun200 lebih hijrah. kalau betul dia ujud umur dia 1200 tahun. ada apahal dia bersembunyi. keluarla mnemerintah..

manusia panjang umur sampai umurnya 1200 tahun. dajal memang umur panjang. itu lah yang pilihan allah yg kau percaya tu..

kau ni ada otak ke takda otak. kau ni sama denagn penganut hindu. tak guna otak.

Unknown said...

Salam wa rahmah...

Cantek ler Abg Khairi ku sayang nak baca buku 'Demi Allah Junjunglah Kebenaran'...

Baca dgn hati terbuka tau...sebagaimana terbukanya hati Tuan membaca 'Mengapa Saya Keluar Dari Syiah'.

Meh sy bawa sikit argumentasi Syaikh Ali al Muhsin yg telah meranapkan PERIBADI MANUSIA KHAYALAN YG BERNAMA HUSAIN MUSAWI....

Perhatikan, tulisan beliau:

Sang penulis (Syed Husain Musawi) sendiri tidak pernah menyebutkan berapa umurnya dan tahun kelahirannya.

Bahkan dari tulisannya kita akan temukan bahawa betapa ia begitu rancu dan ragu-ragu serta gagap dan tidak percaya diri.

Misalnya, ia menyatakan di halaman 74 bahawa seorang penyair bernama Ahmad Shafi Najafi lebih tua darinya 30 tahun atau lebih.

Ini beerti sang penulis dilahirkan pada tahun 1334H atau setelahnya.

Dengan kata lain umurnya ketika menulis buku ini (Mengapa Saya Keluar Dari Syiah) pada tahun 1420H adalah 76 tahun atau kurang sedikit, sebab sang penyair di atas dilahirkan pada tahun 1314H dan wafat pada tahun 1397H.

(hal. 14, Demi Allah Junjunglah Kebenaran)

Selanjutnya, Syaikh Ali al Muhsin meneruskan:

Sang penulis, pada halaman 107 dari bukunya juga mengaku sempat ketemu dengan Sayid Deldar Ali, penulis buku Asas al Usul dan bahkan memberikan kepadanya satu naskah dari bukunya tersebut.

Padahal, Sayid Deldar Ali telah wafat pada tahun 1235H spt yg disebutkan oleh Agha Buzurg Tehrani dalam karyanya adz Dzari'ah ila Tashanif as Syiah.

Sekiranya kita asumsikan bhw sang penulis berjumpa dengannya dalam usia 20 tahun di akhir tahun wafatnya Sayid Deldar, maka usia sang penulis ketika menulis buku ini di tahun 1420H adalah 205 tahun.

Dan ini adalah sebuah umur yang tidak normal....

(hal. 15, ibid)

Jeng3x...Husain Musawi pujaan Tuan Khairi ni memg ajaib orgnyer...

1) Lahir tahun 1334H
2) Jumpa Sayid Deldar Ali tahun 1235H
3) Tulis buku kuar syiah tahun 1420H

Ada 2 kesimpulan AJAIB ttg Husain Musawi:

1) Husain Musawi jumpa Deldar Ali 99 tahun awal sebelum ummi dia beranak kan dia

2) Umur dia klu beranak 20 tahun sblum jumpa Deldar Ali pada tahun 1235H, maka waktu tulis buku kuar Syiah umur Musawi ni 205 tahun.

Sekarg kita dah 1432H - mgkin Musawi nih x mampus lagi...umur dia panjang...kita tunggu dia jawab kembali Syaikh Ali al Muhsin.

Hmm...satu lagi, apakah kita diperbolehkan berpegang kpd manusia ajaib mcm nih? Umur dia pun dia kelentong, apatah lagi isi kitabnya...dlm disiplin rijal hadith - sah sah dia nih tak tsiqah, tertolak periwayatannya.

Terserlah kefasikannya...kot kita pun ikut mengikat diri kpd al Musawi fiktif nih...maka kita duduk dalam kem fasik lah. Jom kembali kepada al Hujurat, ayat 6.

Muhammad Khairi said...

mohd iswazi..

aku tanya kau secara jujur tapi aku caya kau tak jawap secara jujur..

kau ada dengar orang sunah masuk syiah dibunuh???
satu fata yg takdapat dsangkal bahawa tidak ada orang syiah dibunuh kerana masuk syiah dari ahli sunah.
macam kau asal ahlisunah, sekarang syiah. ada orang nak bunuh kau.betapa aman nya kau yee

kau ada dengar orang sunah dibunuh kerana masuk sunah dari syiah?
kat iran ramai ulamak syiah dibunuh oleh kerajaan zalim iran kerana masuk ahli sunah.. itu adalah fakta.

di iraq berapa ramai orang sunah dibunuh oleh orang syiah ni. mujahudin sunah berjuang habis habisan menetang tentera amarica, tiba2 puak syiah ni angkat senjata menghalakan senjata kepada mujahisen sunah.

aku percaya kalau sayed husin almusawi memperkenalkan dirinya yang sebenar,dia akan dibunuh oleh puak syiah . terutamanya iran.

apasal kau ni masuk syiah? cuba kau bagitahu aku..
ulamak syiah yg masuk sunah bila dia pelajari sunah, baca buku2 ahli sunah,mereka dapati tidak ada satu ayat pun buku ahli sunah mencela ahlul bait.. mereka belajar ditempat mereka(huzah)dimomokkan bahawa ahli sunah mencela ahlul bait. tapi bila mengkaji mereka dapati sebaliknya.

ibni a talib said...

buat a rahman

"surah an nisa turunkan atas makasu perkahwinan secara betul, ada mahar, wali. dan bukannya bersifat kontrak/mutaah. tetapi golongan syiah, menafsirkan ayat ni dgn makna yg lain serta bercanggahan dgn quran dan sunnah nabi saw."

saya tak putar belit nah baca balik tulisan awak di atas, sdra sendiri menulis ayat ini bukan bercerita tentang mutaah (bukannya bersifat kontrak/mutaah), sebab tu sya minta dalil ayat mutaah sekiranya an nisa 24 bukan ayat yang turan berkenaan hukum nikah mutaah.

nah perhatikan hujjah kwn sedara khairi pulak:

"sebuah hadis nabi di riwayatkan oleh bukhari. dari amirulmukminin saidina ali ibnu abi talib. bahawa nabi telah mengharamkan nikah mut'ah dan daging kaldai pada hari khaibar."

perkataan "nabi telah mengharamkan nikah mutaah" menunjukan ianya pernah berlaku.

Anehnya :

"ayat nisa ayat 24 tidak sama sekali mengharuskan mut'ah.
1- ujur. itu adalah mahar
2-izin wali. mut'ah ada minta izin wali ke?"

perhatikan perkataan "ayat an nisa 24 tidak sama sekali mengharuskan mutaah"

soklan saya: ayat mana turun berkenaan nikah mutaah?

sebab

hadis yang khairi tempelkan "nabi mengharamkan mutaah" bererti di zaman nabi iaitu sahabat melakukan mutaah (klu ikut khairi 20 thun kemudian..... kesian para sahabat) dimana dalil ayat QURAN yang para sahabat guna untuk bermutaah?

jawab dulu.. sat lagi aku bagi hampa suprise

kepada khairi

hang sodap jo tempek hadis yang nabi mengharamkan mutaah kemudian kata ulamak syiah syiah terima hadis ni..keh keh (hang jawab tulisan m iswazi dia cakap sayyid al musawi SANGAT AJAIB jumpa orang dulu atas dunia 99 tahun sebelum mak dia branak kan dia keh keh khairi.... khairi kelurlah dari dunia khayalan itu.)

ibni a talib said...

Kpd khairi :

"aku percaya kalau sayed husin almusawi memperkenalkan dirinya yang sebenar,dia akan dibunuh oleh puak syiah . terutamanya iran."

apa takut pulak dapat syahid beb..

"mut'ah di halalkan pada permulaan islam seperti arak.nabi tidak mengharamkan secara mengejut kerana ianya telah menjadi adat arab jahiliah. pengharaman mut'ah sama dengan pengharaman arak. iaitu pengharaman secara perperingkat."

ayat yang turun mengharamkan terus arak telah menasakhkan ayat sebelumnya.

so

dimana ayat MENGIZINKAN MUTAAH dan ayat mana yang MENASAKHKAN keizinan mutaah?

"kau ni sebuk lagi peganti nabi. imam kau yang 12 tu kau kenal tak? yang kau kata pilihan allah.
pakai otak kau. imam 12 yang kau kata pilihan allah tu lahir tahun200 lebih hijrah. kalau betul dia ujud umur dia 1200 tahun. ada apahal dia bersembunyi. keluarla mnemerintah.."

nabi isa telah lahir 500 tahun sebelum kelahiran nabi saw, tapi nabi isa dah bagi tau kat umat dia akan kedatangan nabi saw. sila rujuk muktasar shahih muslim susunan zaki al din, abd al azim al mundziri hadis 1196 ms 689, "agama akan tegak sampai kiamat atau akan ada di kalangan kamu 12 orng khalifah"
hadis dia panjang laa, baca la 12 orang beb hang sapa 12 pemimpin hang?

Muhammad Khairi said...

ibni a talib..

aku kata kau baghal kau marah..

alquran menyebut.. hai orang islam jangan kau dekati solat dalam keadaan kaumu mabuk. sehingga kamu tahu apa yg kamu sebutkan.. alquran.

ayat ini menunjukan pada permulaan islam sahabat minum arak. arak masa tu boleh. tapi allah bagitahu sahabat,sekira kamu lepas minum arak ,janagn kamu bersolat hingga mabuk kamu hilang.

minum arak boleh pada permulaan islam. bagitahu aku mana nya ayat quran yang membolehkan minum arak.

begitu juga mut'ah. sahabat bermut'ah pada permulaan islam. nabi tak mengharamkan secara mengejut.

ada paham. dalam blog ni ramai yg perhati. kata nak tunjakkan sapa yang betul..
apapasal hujuh kau macam bangang..

Abdul Halim Abdul Rahman said...

A Talib

saya telah meletakan dalil seperti diminta. mengenai kononnya ayat tersebut menghalalkan nikah mutaah. melalui surah an nisa, glongan syiah menafsirkan ayat ni seolah Allah membenarkan nikah mutaah,,padahal tafsiran ayat tersebut ditafsir secara bathil/salah. disisi Ahli Sunnah, selaras dgn Quran dan hadith nabi saw, dan atsar para sahabat r.a, ayat itu merujuk kepada perkahwinan mengikut yg sepatutnya, seperti syarat yg telah ditetapkan oleh quran dan Sunnah.

memang benar nikah Mutaah pernah berlaku pada zaman rasulullah saw, namun Nabi saw sendiri telah melarangnya kemudian.. atas perintah Allah swt. Melalui Hadith baginda:

diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam
kitabnya Shahih Muslim menyatakan bahwa dari Sabrah bin Ma'bad Al-
Juhaini, ia berkata:

"Kami bersama Rasulullah saw dalam suatu perjalanan haji. Pada suatu saat kami berjalan bersama saudara sepupu kami dan bertemu dengan seorang wanita. Jiwa muda kami mengagumi wanita tersebut, sementara dia mengagumi selimut (selendang) yang dipakai oleh
saudaraku itu. Kemudian wanita tadi berkata: "Ada selimut seperti selimut". akhirnya aku menikahinya dan tidur bersamanya satu malam. Keesokan harinya aku pergi ke Masjidil Haram, dan tiba-tiba aku melihat Rasulullah saw sedang berpidato diantara pintu Ka'bah dan Hijr Ismail. Beliau bersabda,
"Wahai sekalian manusia, aku pernah mengizinkan kepada kalian untuk melakukan nikah mut'ah. Maka sekarang siapa yang memiliki istri dengan cara nikah mut'ah, haruslah ia menceraikannya, dan segala sesuatu yang telah kalian berikan kepadanya, janganlah kalian ambil lagi. Karena Allah azza wa jalla telah mengharamkan nikah mut'ah sampai Hari Kiamat. [Sahih
Muslim II/1024]

Dalil hadits lainnya:
Dari Ali bin Abi Thalib ra. ia berkata kepada Ibnu Abbas ra bahwa Nabi Muhammad saw melarang nikah mut'ah dan memakan daging keledai jinak pada waktu perang Khaibar (Fathul Bari IX/71)

daripada hadith sahih diatas,,jelas Rasullullah saw mengharamkan nikah mutaah sampai hari kiamat. namun Syiah jelas2 mendurhakai perintah ni dengan menghalalkan mutaah hingga sekarang. langgar perintah rasul, dan melanggar perintah Allah.

Tajjawad said...

...SAMBUNGAN Tulisan TEUKU ISKANDAR asal usul Yazid.

Semasa Hasan dan Husain baru lahir dan telinga mereka disuarai dengan bang oleh Nabi(SAW), datang segala malaikat dan seorang dari mereka berada pada bahu Jibra’il kerana sayapnya terbakar. Jibra’il menyuruh Hasan dan Husain menyapu tangan mereka pada bahu malaikat itu, maka dengan takdir Allah Ta’ala, sayapnya baik kembali. Pada suatu hari, masa hampir sampai ajalnya, Khadijah bertanya pada Nabi(SAW)di mana mereka akan bertemu pada hari kiamat. Sedang berkata-kata itu datang Jibra’il membawa kain dari dalam syurga untuk Khadijah. Mulai dari masa itu perempuan mati berkafan.
Nabi(SAW) menyuruh jaga serahi berisi tanah Karbala itu pada Umi Salamah dan baginda menjumpai Fatimah. Nabi(SAW) menyatakan padanya bahawa sepeninggal mereka Hasan akan diracuni orang dan Husain akan mati dengan senjata. Hal ini tidak diberitahu pada Ali. Abu Bakar bertanya pada Nabi(SAW) mengapa baginda bersedih. Nabi(SAW) menceritakan bahawa Hasan dan Husain akan gugur ditangan kaum Bani Umayyah. Pada suatu hari Nabi(SAW) pergi dengan Mu’awiyah mengenderai seekor unta. Mu’awiyah merasa tempat duduknya hangat. Masa Nabi ditanya apa ertinya itu, baginda menjelaskan anaknyalah yang akan membunuh Hasan dan Husain. Pada suatu malam Mu’awiyah buang air, tetapi tidak ada air untuk bersuci. Dia beristinja’ dengan batu, batu itu belah dua dan dalam batu itu ada seekor kala hitam. Zakar Mu’awiyah disengat kala itu lalu dia jatuh sakit. Tabib mengatakan dia tidak akan sembuh jika tidak bersetubuh dengan perempuan. Dibelinya seorang perempuan tua Habsyi yang tidak dapat beranak lagi. Tetapi perempuan Habsyi itu hamil dan lahirlah Yazid.

Abdul Halim Abdul Rahman said...
This comment has been removed by the author.
mohammadislam said...

@ mohd khairi

kamu raykat alaysia je

jangan bebel sini pasal sunni iran


siapa yang pergi iran tau sunni and syiah di iran x ade hal

kamu bebel lain cerita

kamu x puas hati

contact hanpia jumpa saya


kalau saya bukti awak

900 juta rm saya charge awak

ok ke x?

Muhammad Khairi said...

mohamadislam...

kau masuk sunah balik laaa.. ada apahal kau jadi syiaah..aku kata kau bodoh kau marah.. kenapa aku kata kau bodoh?? sebab kau dilahirkan sunah oleh mak kau. ahli sunah adalah benar cahaya dan hidayah

dari kebenara,cahaya dan petujuk kau pergi kesesatan, kegelapan dan kejahatan. itu la pasal aku kata kau bodoh..

aku tahu la ahli sunnah dan syiah hidup baik sekarang, tapi apa yg tlah dilakukan pemerintah syiah iran kepada ahli sunah. tindas ,bunuh.. dan sebagainya

masa ahli sunah disembelih diIran belum sampai masa lagi, akan datang kau akan tengok ahli sunah akan disembelih oleh syiah.
seperti d Iraq ahli sunah disembelih. Iran belum lagi.. kau tunggu dalam masa 10 ke 20 tahun lagi..

mohammadislam said...

sebab di mana imama hanbali hanfi and lain imam

kamu kata sunnah balik 10 generaion atau lebih zaman kamu atas poko

kita tahan islam

agama kamu agama hutang

berapa ramai malay buat zina di bulan puasa
and buang bayi

10 tahun lg awak akan duduk api nereka

baca quran 1000 kali

di iraq x ade bunuh sunni

semua usa and yahudi buat

Muhammad Khairi said...

aku tahu kau bukan aorang melayu, bahasa melayu tak pandai .

apa bangsa kau, parsi ka??

apa pasal orang iran pergi ziarah kubur abu lo' lo' almajusi kapir. adakah orang syiah parsi ni kapir macam abu lo' lo' almajusi.

oramg malay zina buang anak sebab mereka tak ikut islam.

orang syiah berzina tak buang anak, tapi mereka semua anak zina.

aku tahu kau anggap ahli sunah bukan agama mu. agama mu adalah syiah. kitab syiah kata syiah tidak berkongsi dengan ahli sunah tuhan yg sama, tidak juga nabi dan tidak juga alquran.

tuhan kamu adalah dajal yg mengaku mahdi, nabi kamu adalah ayatollah2
yg merompak duit orang awam atas nama agama dan kitab kamu adalah jafar yg akan menasahk kan alquran.

ibni a talib said...

Kepada khairi

"minum arak boleh pada permulaan islam. bagitahu aku mana nya ayat quran yang membolehkan minum arak.

begitu juga mut'ah. sahabat bermut'ah pada permulaan islam. nabi tak mengharamkan secara mengejut."

dua perbandingan BODOH oleh khairi yang macam tu juga.

arak memang jadi amalan minnuman orang arab jahiliyah, sehingga islam datang MENGHARAMKAN secara berperingkat2, nah kat sini ada DALIL QURAN tentang PENGHARAMAN oleh al quran - ok ini tidak di persoalkan.

mutaah BUKAN amalan orang arab samada sebelum islam atau pada awal kedatangan islam, SEHINGGA IA DI IZIN KAN oleh nabi saw. pengizinan nabi saw PASTI ada dalilnya dalam QURAN sebab IANYA adalah satu HUKUM. ADA PAHAM KA KAHIRI..satu hukum MANA DIA AYAT MUTAAH??????

ATAU PUN AKU CABAR HANG BAWAK MAI AYAT QURAN LARANGAN MUTAAH sebagaimana PENGHARAMAN ARAK

amalan perkawinan arab jahiliyah sebelum islam ada 4
1. kawin kekal yang macam sekarang
2. kawin untuk status, yakni, seorang lelaki bila dia nak keturunan mulia dia akan suruh isteri dia tidur dengan orang yang ada status sehingga mengandung kemudian duduk bali dengan dia.
3. perempuan yang ada banyak lelaki akan menentukan siapa bapa kepada ayah bayi tersebut
4 perempuan yang banyak lelaki akan minta tukang tilik umtuk menilik bayi dia mirip siapa maka itu lah bapa bayi tersebut

4 jenis amalan arab jahiliyah sehingga datang islam menetap isu mahram dan perkahwinan dalam surah an nisa

khairi KAMU JANGAN BERBOHONG bahawa mutaah berlaku di awal islam kerana amalan terdahulu, JANGAN samakan isu arak yang jadi amalan sebelum datang islam.

Macam hang cakap ramai orang baca ooooo jangan cuba KELENTONG.

ibni a talib said...

Rahman.....

"Wahai sekalian manusia, aku pernah mengizinkan kepada kalian untuk melakukan nikah mut'ah. Maka sekarang siapa yang memiliki istri dengan cara nikah mut'ah, haruslah ia menceraikannya,..."

teks yang sdra bagi... perhatikan baris pertama dan kedua. nabi saw pernah mengizinkan melakukan mutaah, so, bila ada keizinan dari nabi maka PASTI ada dalil dalam AL QURAN kerana mutaah adalah salah satu HUKUM PERKAHWINAN yang sahabat juga pernah melakukannya. mutaah zaman sahabat juga tertakluk dengan tempoh waktu dan mahar yang wajib di berikan maka sekali lagi ianya satu hukum yang wajib bersumberkan al quran dan di perhalusi dengan hadis.

ok jgn pergi jauh lagi, selesaikan dalil mutaah dulu ada ke tidak dalam al quran baru kita bahas isu pengharaman. kita tengok bole ke hadis menasakhkan al quran. (dalil pengharaman yang sdra bawa hanyalah bersumberkan hadis)

cuba teliti yang ini :

al baihaqi dalam al sunan V, MERIWAYATKAN KATA KATA UMAR
" dua mutaah yang di lakukan pada masa rasulullah saw tetapi AKU melarang kedua duanya dan aku mengenakan hukuman keatasnya iaitu mutaah perempuan dan mutaah haji"

Muhammad Khairi said...

mut'ah diharamkan dengan hadis nabi yg telah aku sebutkan. hadis itu diterima oleh mazhab syiah.

begitu juga daging kaldai,diharamkan dengan hadis. todak diharamkan dengan alquran.

kita tahu hadis nabi penerang bagi alquran.

banyak lagi perkara diharamkan dengan hadis,tidak disebut dalam alquran.

ok kau kata ayat annisa dalil halal mut'ah. selepas ayat itu allah kata kawinla kamu dengan maminta izin ahli perempuan.

فانكحوهن بأذن أهلهن
kawin la kamu dengam meminta izin wali perempuan.

mut'ah tak minta izin wali maaa.

ayat ini tiada hujjah mengharuskan nikah mut'ah. tafsiran mengikut hawa nafsu puak syiah. ayatoollah kau telah menyesatka kau untuk nikah mutah menggunakan ayat ini.

bagi aku ayat lain mengharuskan mut'ah.

arak dan mut'ah tidak ada nas mengatakan halal pada permulaan islam.

arak diharamkan dengan quran dan hadis. manakala mut'ah diharamkan dengan hadis.

Muhammad Khairi said...

boleh mut'ah dengan isteri orang,
sapa nak musafir boleh pinjamkan kemaluan isteri untuk di mut'ahkan kepada kawan atau sesiapa.

atau ada tetamu terhormat boleh pinjamkan kemaluan isteri kepada tetamu..

gila punya hukum...tidak munkin sama sekali hukum ini keluar dari hukum allah

itu la ku kata syiah ada lah sesat. banyak hukum mut'ah disandarkan pada imam jakfar assodiq.puak syiah ni telah membuat dusta kepada imam jakfar assodiq.hadis2 mereka banyak hadis palsu. mereka banyak membuat pendustaan debgan menyadarkan hadis mit'ah kepada imam jakfar assodiq.

imam jakfar asodiq ada lah ulamak ahli sunah.

hisin almusawi kata masa dia pergi keiran di huzah. dia jumpa ayatolah ramai di sana, mereka membolehkan mut'ah dengan isteri orang. sampai ada pendapa mereka membolehkan mut'ah dengan isteri orang tampa pengetahuan suami.

aku da kata hindu,budha dan sikh pun tang sanggup mambuat kesesatan macam syiah.

aku da kata kesesatan syiah ini.

ibnu a talib.. kau sanggup ke mut'ah isteri kau kepada orang lain.??? kau jangan cuba bertaqiah..

CahayaDalamCahaya said...

BismillahirRahmanirRahim
Kepada semua yang hadhir. Sekali lagi tak payah lah kita nak mentak betulkan orang lain. Sebagai seorang muslim terutamanya apabila kita terlalu mengaku mengikut sunnah Nabi apatah lagi dengan bangganya kita kata kita adalah ahli sunni, sekali lagi lihatlah apa yang berlaku dalam dunia Negara sunni. Semuanya rosak tak ikut cara nabi pun. Semua Negara-negara yang bangga mengaku Negara sunni semuanya tunduk kepada kuasa-kuasa barat yang terang dan nyata musuh Islam. Cuba bayangkan…….jika RasulAllah kembali pada zaman kita sekarang bagaimanakah dan apakah kita akan menjawab kedudukan ini kepadaNya.
Kita ni pandai saja nak kata Negara Iran itu tak betul, tapi ulamak mereka yang syiah inilah yang telah bangkit dan buang raja yang zalim. Mereka telah mengembalikan nama Islam kepada kedudukannya yang sebenar dan mencabar setiap kuasa yang hendak mengecilkan kemuliaan Islam. Mereka telah membantu kedudukan orang Islam tanpa mengira aliran mazhab, malulah sikit kita ini nak tentukan kedudukan keimanan mereka. Harus kita sedar bahawa keimanan seseorang ditentukan oleh Allah saja. Allah yang lebih tahu akan keimanan setiap manusia. Janganlah mudah sangat untuk kita untuk menilai keimanan seseorang lain sedangkan kita sendiri belum tahu kita boleh mati sebagai seorang muslim atau tidak.
Seperti mana yang berlaku dalam peperangan badar, selepas selesai petempuran dan ada yang gugur, bila ditanya kepada Rasullullah mengenai si anu dan si anu, diberitahu ada yang berperang dipihak Rasullullah tapi matinya kufur dan sebaliknya ada yang asalnya datang dipihak kufar tapi Rasullullah menyatakan dia adalah syahid. Dalam keadaan umat Islam sekarang ini dibelasah dan diganyang dalam berbagai-bagai bentuk secara lembut dan kasar, langsung dan tidak lansung oleh musuh Islam yang tidak mengambil kira sama sekali apa mazhab yang kita dianuti, sunni atau pun syiah, adalah lebih baik kita mencari jalan pertemuan, jalan persamaan untuk kita sama-sama menunaikan perintah Allah dan Rasulnya didalam menegak keadilan illahi. Adakah kita ini lebih layak dari ulamak Haramian yang menerima sebahagian dari mazhab syiah sebagai ahlul Islam dan boleh memasuki Haramain, Mekah dan Madinah? Yang PASTI nya sebahagian dari mazhab syiah adalah MUSLIM dan MUKMIN. Diterima diseluruh dunia termasuk Negara-negara OIC yang majoritinya Negara sunni. Kalaulah mazhab syiah ini tak betul apa pasal majority Negara Islam sunni tak buang saja Negara Islam Iran dari keanggotaan pertubuhan Negara-negara Islam (OIC). Kalaulah kita ini betul sangat buat surat kepada kerajaan Malaysia minta usulkan supaya Negara Islam Iran dikeluarkan dari OIC sebab mazhab syiah tak betul. Apakah semua Negara-negara sunni yang ada sekarang ini sedang bertaqiyah? Marilah sama-sama kita fahami bahawa keimanan seseorang itu ditentukan oleh Allah dan RsaulNya semata-mata, berlandaskan amalan seseorang itu.
IbnuQassim

Abdul Halim Abdul Rahman said...

Ibn Talib

adapun dalil dalam quran tiada menyebutkan nikah mmutaah, hnya dalam surah An nisa, itupun dalam surah berkenaan menerangkan mengenai perkawinan yg mengikut syariat seperti wali, mahar dan seumpamanya secara umum dan bukannya mengenai dalil mutaah.

maka diperkuatkan melalui hadith sahih baginda Nabi saw akan perkahwinan yg sepatutnya serta pengharaman nikah mutaah secara jelas oleh baginda melalui beberapa hadith sahih seperti yg sya nyatakan sebelum ini.

maka dalam merujuk kepada dua dalil yakni Quran dan Hadith baginda. menunjukkan pengharaman nikah mutaah.

dalam membantangkan satu2 hukum, perlu berdalilkan kepada quran dan Sunnah, sekiranya hnya merujuk Quran sahaja, dan menafsiran sendiri tanpa merujuk hadith nabi dan mengingkari kata-kata nabi saw. maka mudah untuk jatuh ke lembah kesesatan. manusia mudah tersesat kerana mendahului dan mengingkari Allah dan Rasul.

Firman Allah:

Wahai orang-orang yang beriman!
Janganlah kamu mendahului (melakukan sesuatu perkara)
sebelum (mendapat hukum atau kebenaran daripada) Allah dan RasulNya; dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

[al-Hujurat 49:01]

adapun hadith yg anda nyatakan:

"al baihaqi dalam al sunan V, MERIWAYATKAN KATA KATA UMAR
" dua mutaah yang di lakukan pada masa rasulullah saw tetapi AKU melarang kedua duanya dan aku mengenakan hukuman keatasnya iaitu mutaah perempuan dan mutaah haji"

solalan sya: darimana sumber hadith ini? bagaimana pula statusnya, adakah sahih, mugkar atau palsu? dan bagaimana pula ulama membahaskan hadith ini? orang awam biasa tidak boleh menafsirkan hadith sesuka hati melainkan mereka yg benar2 berilmu dan faqih mengenainya.

Firman Allah:

Dan sesiapa yang menentang (ajaran) Rasulullah sesudah terang nyata kepadanya kebenaran petunjuk (yang dibawanya), dan dia pula mengikut jalan yang lain dari jalan orang-orang yang beriman, Kami akan memberikannya kuasa untuk melakukan (kesesatan) yang dipilihnya, dan (pada Hari Akhirat kelak) Kami akan memasukkannya ke dalam neraka jahanam; dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali.
[al-Nisa’ 4:115]

maka ikutilah sunnah Rasullullah, ikutlah perintah Perintah Allah, melalui cara yg ditunjukkan Rasullullah saw.

firman Allah:

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak. [al-Ahzab 33:2]

perhatikan hadith baginda saw:
"Maka sesiapa yang berpaling dari sunnahku maka dia tidak termasuk dari aku.”
[Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 5063 (Kitab al-Nikah, Bab anjuran untuk menikah]

Abdul Halim Abdul Rahman said...

Ibn Talib

adapun dalil dalam quran tiada menyebutkan nikah mmutaah, hnya dalam surah An nisa, itupun dalam surah berkenaan menerangkan mengenai perkawinan yg mengikut syariat seperti wali, mahar dan seumpamanya secara umum dan bukannya mengenai dalil mutaah.

maka diperkuatkan melalui hadith sahih baginda Nabi saw akan perkahwinan yg sepatutnya serta pengharaman nikah mutaah secara jelas oleh baginda melalui beberapa hadith sahih seperti yg sya nyatakan sebelum ini.

maka dalam merujuk kepada dua dalil yakni Quran dan Hadith baginda. menunjukkan pengharaman nikah mutaah.

dalam membantangkan satu2 hukum, perlu berdalilkan kepada quran dan Sunnah, sekiranya hnya merujuk Quran sahaja, dan menafsiran sendiri tanpa merujuk hadith nabi dan mengingkari kata-kata nabi saw. maka mudah untuk jatuh ke lembah kesesatan. manusia mudah tersesat kerana mendahului dan mengingkari Allah dan Rasul.

Firman Allah:

Wahai orang-orang yang beriman!
Janganlah kamu mendahului (melakukan sesuatu perkara)
sebelum (mendapat hukum atau kebenaran daripada) Allah dan RasulNya; dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

[al-Hujurat 49:01]

adapun hadith yg anda nyatakan:

"al baihaqi dalam al sunan V, MERIWAYATKAN KATA KATA UMAR
" dua mutaah yang di lakukan pada masa rasulullah saw tetapi AKU melarang kedua duanya dan aku mengenakan hukuman keatasnya iaitu mutaah perempuan dan mutaah haji"

solalan sya: darimana sumber hadith ini? bagaimana pula statusnya, adakah sahih, mugkar atau palsu? dan bagaimana pula ulama membahaskan hadith ini? orang awam biasa tidak boleh menafsirkan hadith sesuka hati melainkan mereka yg benar2 berilmu dan faqih mengenainya.

Firman Allah:

Dan sesiapa yang menentang (ajaran) Rasulullah sesudah terang nyata kepadanya kebenaran petunjuk (yang dibawanya), dan dia pula mengikut jalan yang lain dari jalan orang-orang yang beriman, Kami akan memberikannya kuasa untuk melakukan (kesesatan) yang dipilihnya, dan (pada Hari Akhirat kelak) Kami akan memasukkannya ke dalam neraka jahanam; dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali.
[al-Nisa’ 4:115]

maka ikutilah sunnah Rasullullah, ikutlah perintah Perintah Allah, melalui cara yg ditunjukkan Rasullullah saw.

firman Allah:

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak. [al-Ahzab 33:2]

perhatikan hadith baginda saw:
"Maka sesiapa yang berpaling dari sunnahku maka dia tidak termasuk dari aku.”
[Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 5063 (Kitab al-Nikah, Bab anjuran untuk menikah]

Abdul Halim Abdul Rahman said...

Ibn Talib

adapun dalil dalam quran tiada menyebutkan nikah mmutaah, hnya dalam surah An nisa, itupun dalam surah berkenaan menerangkan mengenai perkawinan yg mengikut syariat seperti wali, mahar dan seumpamanya secara umum dan bukannya mengenai dalil mutaah.

maka diperkuatkan melalui hadith sahih baginda Nabi saw akan perkahwinan yg sepatutnya serta pengharaman nikah mutaah secara jelas oleh baginda melalui beberapa hadith sahih seperti yg sya nyatakan sebelum ini.

maka dalam merujuk kepada dua dalil yakni Quran dan Hadith baginda. menunjukkan pengharaman nikah mutaah.

dalam membantangkan satu2 hukum, perlu berdalilkan kepada quran dan Sunnah, sekiranya hnya merujuk Quran sahaja, dan menafsiran sendiri tanpa merujuk hadith nabi dan mengingkari kata-kata nabi saw. maka mudah untuk jatuh ke lembah kesesatan. manusia mudah tersesat kerana mendahului dan mengingkari Allah dan Rasul.

Firman Allah:

Wahai orang-orang yang beriman!
Janganlah kamu mendahului (melakukan sesuatu perkara)
sebelum (mendapat hukum atau kebenaran daripada) Allah dan RasulNya; dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

[al-Hujurat 49:01]

adapun hadith yg anda nyatakan:

"al baihaqi dalam al sunan V, MERIWAYATKAN KATA KATA UMAR
" dua mutaah yang di lakukan pada masa rasulullah saw tetapi AKU melarang kedua duanya dan aku mengenakan hukuman keatasnya iaitu mutaah perempuan dan mutaah haji"

solalan sya: darimana sumber hadith ini? bagaimana pula statusnya, adakah sahih, mugkar atau palsu? dan bagaimana pula ulama membahaskan hadith ini? orang awam biasa tidak boleh menafsirkan hadith sesuka hati melainkan mereka yg benar2 berilmu dan faqih mengenainya.

Firman Allah:

Dan sesiapa yang menentang (ajaran) Rasulullah sesudah terang nyata kepadanya kebenaran petunjuk (yang dibawanya), dan dia pula mengikut jalan yang lain dari jalan orang-orang yang beriman, Kami akan memberikannya kuasa untuk melakukan (kesesatan) yang dipilihnya, dan (pada Hari Akhirat kelak) Kami akan memasukkannya ke dalam neraka jahanam; dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali.
[al-Nisa’ 4:115]

maka ikutilah sunnah Rasullullah, ikutlah perintah Perintah Allah, melalui cara yg ditunjukkan Rasullullah saw.

firman Allah:

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak. [al-Ahzab 33:2]

perhatikan hadith baginda saw:
"Maka sesiapa yang berpaling dari sunnahku maka dia tidak termasuk dari aku.”
[Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 5063 (Kitab al-Nikah, Bab anjuran untuk menikah]

Unknown said...

Salam wa rahmah...

Islam nie kan pelbagai...mcm 1 Malaysia...byk cmpur2 pandangan dan tafsiran.

Tok sah le nak perabih masa berdebat ttg hal2 perbezaan hukum fiqh yg ada dlm Syiah...

Syiah meyakini kehalalan mutaah dengan hujah...begitu juga Sunni yg mendakwa praktis ini haram pun ada hujah...OK ah...pegang sajalah yg mana kita percaya.

BUAT APA NAK PI MAKI HAMUN DGN ORANG YG TAK SAMA DGN KITA????

Dlm Sunni pun...byk juga fatwa yang lintang pukang...

Tapi pandai pula bertaqiyyah dgn hujah:

PERSELISIHAN ITU RAHMAH...

Perbetul yg kat sana dulu sbelum nak menyalak membetulkan Syiah...

Klu Khairi ni Maliki : confirm dia makan ANJING punya

Klu Khairi ni Syafi'i : jika ada anak zina confirm dia boleh jadikan budak perempuan tu bini baru dia

Klu Khairi ni Hanafi : confirm dia tak da masalah teguk Tiger, Carlsberg, Guinness cuma kena campur dgn air

Klu Khairi ni Hanbali : confirm dia kata Tuhan dia ada muka, kaki dan tangan

Klu Khairi nih Sufi Tariqah : confirm asal mimpi saja...pi tanya Mursyid...Pewaris Nabi dia - Mursyid tu lah, bkn org lain.

Klu Khairi ni Syiah : mmg dia boleh buat NIKAH MUTA'AH. Itu pun klu ada perempuan yg berkenan kat dia.

Khairi jgn berlagak pernah buat muta'ah klu tak tau cara ...mulut dan jari tu boleh kena cucuh dgn Finnari Jahannam tau...takut ler skit dgn azab pembawa fitnah.

Pasal praktis muta'ah dlm Syiah -
nak story sikit...

Andai perempuan tu tak mau kat Khairi...babai ler...jgn paksa2, rayu...tu hidung dah tak mancung. Jika dia setuju - NO HAL..

Perempuan tu kena MERDEKA - mksudnya jika masih bergantung dgn biaya FAMA (father and mother), tak bleh la nak menikah melainkan dgn izin FAMA dulu.

Khairi tuduh x minta izin wali...iskh fitnah tu Khairi...dosa tau fitnah hukum Tuhan...

Klu Khairi ada berkenan pun dgn perempuan agak2 lah...perempuan tu kena status SUCI utk Khairi nikahi.

Mak kandung Khairi, mak mertua Khairi, mak sedara Khairi, nenek kandung Khairi, anak kandung Khairi, anak sedara Khairi, isteri Iswazi, isteri Rahman, isteri Bin Talib...isteri sapa2 pun - tak boleh lah...

Marah Tuhan - pasal dah habaq dlm Quran jenis2 perempuan haram nikah.

Dah settle latar belakang...baru masuk stage lain...up sket...bw brbincang dgn perempuan tue berkaitan tempoh nikah dan jumlah mahar...

Selagi tak dapt kata sepakat, lagi tu tak boleh masuk stage berikutnya...perempuan tu minta 100 ribu, Khairi kena lah pi cari bagi.

Dah capai kata sepakat, baru bleh buat ijab dan kabul...

Nak ijab - perempuan tu yg kena lafaz...bahasa Arab lagi tau...kot perempuan tu bisu, x tau sebut Arab - wakil dia lah kena tolong ijabkan.

Cth lafaz:

"zawwajtuka linafsi 'alal mahril ma'lum fil waqtil ma'lum..."

Yang kabul - Khairi. Khairi jawab le "...qabiltu..."

Dah selesai...boleh la pi honey moon...

Mahar jgn buat2 lupa bagi...wajib wooo!!!!

Dah tamat tempoh...nikah tu bubar automatik...mcm prepaid Celcom...kredit ada, tp tamat tempoh...x bleh dah wat kol...nak sambung kredit, kena top up lain ah...

Sama mcm nikah Muta'ah nih...dlm hati ada taman lagi...kena top up lah...menikah semula.

Andai, dalam hati tu ada longkang, busuk...tak yah sambung...bw diri masing2 lah...

Perempuan tu plak - ada tempoh edah. Tak bleh plak, baru seminit tamat langsung pi buat mutaah dgn anak jantan Khairi...Salah!!!!

Edah - 3 kali suci. dah tamat, bru bleh menikah laen dgn org laen.

Jika mengandung, edah tu lagi lah panjang. Bayi yg lahir - wajib bin atau binti Khairi...bukn bin Talib tau...pasal Khairi yg menikah, yg tabur benih...bukan bin Talib...Bayi ni berhak mewarisi harta pusaka Khairi...dan tentunya jadi mahram Khairi sekeluarga.

Kesimpulan:

RUKUN NIKAH MUTAAH

1)Perempuan
2)Mahar
3)Tempoh
4)Ijab Qabul
5)Iddah

Khairi, bawa la mai pula:

1) Rukun Nikah Bapa Zina dgn Anak Zina
2) Syarat sah makan anjing
3) Syarat sah minum arak
4) Sifat2 bagi Tuhan yg ada muka, tangan dan kaki

Oh indahkan Islam? Tak mau ikut at Tsaqalain - memg huru hara!!!

Unknown said...

Tambahan hadith praktis Mut'ah di kalangan Sahabat setelah wafat Rasul:

Hadith Pertama:

Muslim meriwayatkan dari 'Atha, ia berkata, "Jabir ibn Abdillah datang untuk umrah, lalu kami mendatanginya di tempat tinggalnya dan orang-orang bertanya kepadanya banyak masalah, kemudian mereka menyebut-nyebut mut'ah, maka berkata Jabir, "Kami bermut'ah di masa Rasulullah, masa Abu Bakar dan masa Umar."

(Shahih Muslim, Kitab an Nikah, Bab Nikah al Mut'ah, 9/183)

Hadith Kedua:

Dari Abu Bashrah, ia berkata, "Aku berada di sisi Jabir lalu datanglah sseorang dan berkata, "Ibnu Abbas dan Ibn Zubair berselisih tentang dua jenis mut'ah." Jabir berkata,"Kami bermut'ah di masa Rasulullah saw, kemudian Umar melarang melaksanakan keduanya, maka kami tidak kembali melakukannya."

(ibid, 183)

Hadith Ketiga

Abu Zubair berkata, " Aku mendengar Jabir bin Abdillah berkata, "Kami bermutaah dengan emas kawin (mahar) segenggam kurma dan tepung untuk jangka waktu beberapa hari di masa Rasulullah dan masa Abu Bakar, sampai Umar melarangnya kerana kasus Amr ibn Huraits."

(ibid, 183-184)

***Riwayat al Baihaqi pada post bin Talib boleh ditemukan dalam as Sunan al Kubra, Kitab al Mut'ah: bab Nikah al Mut'ah, 7/206.

KESIMPULAN:

Satu:

Jelas, Jabir r.a menyebut 'Kami' ...bukan beliau bersendirian mempraktiskan mut'ah semasa hayat Rasul saw, di masa Abu Bakr dan Umar.

Dua:

Larangan datang daripada Umar, bukan daripada Allah dan RasulNya ekoran kes Amr bin Huraits

***********************************
An Nawawi menegaskan bhw para Sahabat yg mempraktiskan mut'ah semasa hayat Rasul, di masa Abu Bakr dan Umar - sbg tidak mengetahui akan pemansuhan hukum tersebut.

Jawapan:

Pelik bin ajaib...apakah Jabir bin Abdillah adalah kalangan sahabat yg akrab dgn Rasul saw boleh terlepas pandang akan larangan muta'ah.

Dek krn kes Amr b Huraits, Umar brijtihad utk melarang praktis ini. Tak kan kita nak kata Umar pun terlepas pandang larangan Rasul saw?

Sewaktu hayat Abu Bakr juga, mut'ah diamalkan. Tak kan Abu Bakr pun tak tau nikah ini dimansuhkan?

Unknown said...

Khairi berhujah dgn hadith Imam Ali as yg menyebutkan pengharaman muta'ah pada hari Khaibar...

Jom bedah hadith tersebut:

Pertama

Hadith tersebut dari riwayat Zuhri.
Nama penuh beliau adalah Muhammad bin Ubaidallah bin Syihab az Zuhri

Lahir tahun 58H, wafat tahun 124H

Beliau sgt akrab dengan Abdul Malik bin Marwan dan Hisyam bin Abdul Malik

Pernah jadi qadhi oleh Yazid bin Abdul Malik

Beliau juga adalah merupakan guru peribadi bagi putera-putera istana. Ibn Hajar dlm kitab Tahdzib nya menyebutkan, "Hisyam memerintahnya untuk mengajarkan kepada putera2nya hadith, lalu ia menyampaikan 400 hadith."
(Ibn Hajar, Tahdzib at Tahdzib, 9/449)

Ibn Abi al Hadid, ketika menyebut nama-nama perawi yg membenci Imam Ali as, ia menyebutkan, "Dan Zuhri adalah termasuk yang menyimpang dari Ali as."
(Syarah Nahjul Balaghah, 1/371-372)

Sufyan bin Wakii' menyebutkan Zuhri memalsukan banyak hadith utk kepentingan bani Marwan. Dia bersama Abdul Malik melaknat Ali as.

Asy Syadzkuni meriwayatkan dari dua jalur akan sebuah berita yang menyebutkan bhw Zuhri pernah membunuh seorang budaknya tanpa alasan yg dibenarkan.

(Ash Shirat al Mustaqim, 3/245)

KESIMPULAN:

Perawi adalah pembenci Ali as, alih2 diangkat muhaddisth yg sgt peduli menyampaikan riwayat-riwayat daripada Imam Ali as.

Takkan kita nak berpegang kpd NASHIBI?

***********************************
Kedua

Andaikata nikah mut'ah diharamkan pada Hari Khaibar, apasal pulak beberapa tahun selepas itu...contohnya ketika Fathul Makkah...nikah mut'ah diharamkan sekali lagi?

Apabila hadith Imam Ali as menyebutkan pengharaman mut'ah pada Hari Khaibar...kan dah bercanggah dgn larangan yg sama pada peristiwa Fathul Makkah?

Sepatutnya Imam Ali as berhujah dgn peristiwa Fathul Makkah ler...bukan Hari Khaibar...

Ke kita nak kata Imam Ali as salah sebut peristiwa? Uik, takkan Pintu Gerbang Ilmu bleh lupa weh???

***********************************
Ketiga

Kota Khaibar adalah kota Yahudi. Perempuan Muslim tak da kat situ...bagaimana praktis mut'ah boleh berlaku? Tiada pula sahabat yg minta izin nabi saw utk buat mut'ah...alih2 nabi saw nak melarang pula...tak kena dgn jalur sejarah lah..

Hukum boleh kahwini Yahudi hanya disyariatkan selepas Haji Wada'

KESIMPULAN:

Hadith Imam Ali as spt pada riwayat Zuhri - tertolak krn peribadi rawinya yg Nashibi dan dakwaan pengharaman mut'ah di Khaibar yg tidak sejalan dgn sejarah.

Wujudnya riwayat yg menyebutkan bhw Umar sendiri yg melarang mut'ah adalah hujah tegar bhw larangan bukan drp Allah dan Rasul saw.

Muhammad Khairi said...

moham iswazi..

aku rasa tak perlu berhujah dengan kau ni, ustaz syiah mana kau bawa ni.. hadis pertama yg kau bawa tu takda dalam kitab sahih muslim ..
jilid 9 bab dajal ,tanda qiamat, bab zuhud.
apahal kau kata bab mut'ah dalam sahih muslim.apa punya kepala otak kau ni.
tah mana kitab syiah kau bawa ,kau kata kitab sahih muslm .

dalam ni pengikut syiah dan sunah ramai.. anda semua boleh nilai hujah saya dan abdul halim dan puak syiah ni..
mana yang lebih fakta..kalau anda syiah,maka kembali la kepada ahli sunah wal jamah.. lihat la hujah syiah ni.. hujah bangang semuanya.

Unknown said...

Sambungan...apabila Khairi membw hadith larangan mut'ah pada Hari Khaibar dtgnya drp lisan Imam Ali as...

Bagaimana pula dgn riwayat2 dibawah? Sila bahaskan dgn tertib...

Pertama

"Andai bukan kerana Umar melarang manusia melakukan nikah Mut'ah pastilah tidak akan berzina kecuali orang yang celaka."

(Tafsir ar Razi, Mafatih al Ghaib, 10/51)

Kedua

Drp Muttaqi al Hindi meriwayatkan Imam Ali as bersabda:

"Andai bukan kerana Umar ibn Khattab sudah melarang nikah mut'ah pastilah akan aku perintahkan dengannya dan kemudian tidaklah melakukan zina kecuali orang yg celaka."

(Kanzul Ummal, 8/294)

Mcm mana bleh wujud plak riwayat akan kehalalan mut'ah drp peribadi yg sama iaitu Imam Ali as?

Dan yg best...riwayat ini turut menyebutkan bhw Umar lah yg melarang mut'ah...bukan Allah, bukan rasul saw..

Muhammad Khairi said...

kau semua kata sahabt semua nasibi, semua nasibi macamana nak hujah. imam bukhari dan mislim nasibi juga.
haidis khibar tu diterima oleh mazhab syiah. kitab syiah wasail syiah.

semua ahli sunah semua nasibi.. mahdi syiah keluar nanti ahli sunah nasibi ini semua kan dibunuh.

peguam pas ... adakah anda sudah nampak tentan bahaya syiah ini..?? kalau ada telah nampak bahaya ini, apa kah tindakan anda untuk menyedarkan pemimpin pas yg lain tentang bahaya ini.
sekarang mereka menuntut hak mereka di malaysia ini.setelah hak ini merka dapat , iran akan melambakkan duit sebanyak mingkin untuk mensyiahkan sunah dimalaysia ini.

adakah anda sudah baca buku yg saya bagi itu??kenapa sy tinggalkan syiah karanga sayed husin almusawi.

fikir fikirkan la..

hadis 2 yang syiah ni bawa semuanya hadis palsu dari kitab2 syiah. hadis pertama yg dikatakan berada dalam sahih muslim satu pembohongn...

apa bezanya diantara zina dan mut'ah? adakah beza nya ijab kabul je..zina pun ada gak ijab kabul..

bukan fitnah... mut'ah boleh pada semua perempuan.. anak dara , budak kecil, isteri orang.
ini semua telah didedahkan oleh sayed husin almusawi.

taqiah anda sudah sudah berguna..keburukan kamu, kesesatan kamu semuanya telah diketahui oleh ahli sunah.

Abdul Halim Abdul Rahman said...

mengenai hadith "Perselisihan di antara umatku adalah rahmnt."

penjelasan:

Hadits ini tidak ada sumbernya. Para pakar hadits telah berusaha mendapatkan sumbernya dengan meneliti dan menelusuri sanadnya,
namun tidak menemukannya.As-Subuki mengatakan," Hadits tersebut tidak dikenal di kalangan para pakar hadits dan tidak menjumpai
sanadnya yang sahih,dhaif ataupun mudhu (palsu).

pernyataan itu ditegaskan dan disepakatii syeikh zakaria al-Anshari dalam mengomentari
tafsir al-Baidhawi II/92. Di situ ia mengatakan," Dari segi maknanya terasa sangat aneh dan menyalahi apa yang diketahui para ulama peneliti. Ibnu Hazm dalam kitab al-ahkam fi-Ushulil ahkam v/64 menyatakan "Ini bukan hadith". Barangkali ia deretan ucapan yang merosak dan membawa bencana. Bila perselisihan dan pertentangan itu membawa rahmat,pastilah kesepakatan dan kerukunan itu membawa kutukan.

Abdul Halim Abdul Rahman said...

secara jelas,,,ke empat2 mazhab dalam ahli Sunnah, bersepakat mengatakan bahawa nikah mutaah adalah haram, berdasarkan byk dalil2 yg jelas dan kukuh. Cuma satu fahaman sahaja (syiah) yg menghalalkannya, sedngkan MAJORITI mazhab lain bersepakat keharamannya.

- Dari Madzhab Hanafi, Imam Syamsuddin Al-Sarkhasi
(wafat 490 H) dalam kitabnya Al-Mabsuth (V/152) mengatakan: "Nikah mut'ah ini bathil menurut madzhab kami. Demikian pula Imam Ala Al Din Al-Kasani (wafat 587 H) dalam kitabnya Bada'i Al-Sana'i fi Tartib Al-Syara'i (II/272) mengatakan, "Tidak boleh nikah yang bersifat sementara, yaitu nikah mut'ah"

- Dari Madzhab Maliki, Imam Ibnu Rusyd (wafat 595 H) dalam kitabnya
Bidayatul Mujtahid wa Nihayah Al-Muqtashid (IV/325 s.d 334) mengatakan, "hadits-hadits yang mengharamkan nikah mut'ah mencapai
peringkat mutawatir" Sementara itu Imam Malik bin Anas (wafat 179 H)
dalam kitabnya Al-Mudawanah Al-Kubra (II/130) mengatakan, "Apabila seorang lelaki menikahi wanita dengan dibatasi waktu, maka nikahnya
batil."

- Dari Madzhab Syafi', Imam Syafi'i (wafat 204 H) dalam kitabnya Al- Umm (V/85) mengatakan, "Nikah mut'ah yang dilarang itu adalah semua nikah yang dibatasi dengan waktu, baik dalam jangka pendek maupun jangka panjang, seperti ucapan seorang lelaki kepada seorang perempuan, aku nikahi kamu selama satu hari, sepuluh hari atau satu bulan." Sementara itu Imam Nawawi (wafat 676 H) dalam kitabnya Al- Majmu' (XVII/356) mengatakan, "Nikah mut'ah tidak diperbolehkan,
kerana pernikahan itu pada dasarnya adalah suatu aqad yang bersifat mutlaq, maka tidak sah apabila dibatasi dengan waktu."

- Dari Madzhab Hambali, Imam Ibnu Qudamah (wafat 620 H) dalam kitabnya Al-Mughni (X/46) mengatakan, "Nikah Mut'ah ini adalah nikah yang bathil." Ibnu Qudamah juga menukil pendapat Imam Ahmad bin Hambal (wafat 242 H) yang menegaskan bahwa nikah mut'ah adalah haram.

Muhammad Khairi said...

berhujah dengan syiah seperti berhujah dengan hindu.. hindu pun ada kitab sesat dia juga. kita hujah dengan alquran hindu berhujah dengan kitab mereka. dua agama yg berbeza

begitu la sunah dan syiah . dua agama yg berbeza. tapi aku percaya syiah lebih bahaya dari hindu, buda , sikh, keristian dan agama lain d malaysia..

kitab 2 agama ini semua tidak ada menyuruh bunuh ahisunah, tapi kitab syiah ada menyuruh bunuh ahli sunah(semua riwayat suruh bunuh ahli sunah ada dalam buku husin almusawi) sila rujuk..

wahai puak syiah tegar... taqiah anda sudah tidak berguna di bumi malaysia ini..
anda semua telah telah jauh tersesat dengan agama yg dicipta oleh dajal. anda semua akan menjadi pengikut dajal yg akan mengaku mahdi untuk memerangi ahli sunah... percaya la bahawa imam ke 12 yg anda tunggu itu adalah dajal..

anda akan mempercai kata ku ini nanti samaada dibumi atau dalam kubur( kalau dalam kubur da telambat)

Unknown said...

Khairi....

Memang elok pun Khairi tak berdebat...bahasa pun tak ada adab, penuh dgn maki hamun...mengaku Islam Sunni tp gaya bahasa mengalahkan majusi...

Perbezaan redaksi akan wujud...pi cari jilid nak buat apa? Apa daaa...

Pi cari BAB dulu ah. Dah sy sertakan hadith tu terdiam dalam Kitabun Nikah: Nikah Mut'ah...Pi selak BAB tu ler...Buat malu Sunni saja! Baca Kitab Hadith sendiri pun tak betul

Ni versi e book (English) Sahih Muslim sy lempar kepada Khairi:

Bk 8, Number 3248:
Ibn Uraij reported: 'Ata' reported that Jabir b. Abdullah came
to perform 'Umra, and we came to his abode, and the people
asked him about different things, and then they made a mention
of temporary marriage, whereupon he said: Yes, we had been
benefiting ourselves by this temporary marriage during the
lifetime of theHoly Prophet (may peace be upon him) and during
the tinie of Abi! Bakr and 'Umar.

Maka Khairi...mmg patut Khairi berhenti berdebat kat sini!

Keh3x

Unknown said...

Sy tidak berbohong...WALLAHI...
Khairi yg selak tak betul...

Lagi dalam e book (English) Sahih Muslim:

Bk 8, Number 3249:
Jabir b. 'Abdullah reported: We contracted temporary marriage
giving a handful of (tales or flour as a dower during the
lifetime of Allah's Messenger (may peace be upon him) and
durnig the time of Abu Bakr until 'Umar forbade it in the case
of 'Amr b. Huraith.

Bk 8, Number 3250:
Abu Nadra reported: While I was in the company of Jabir b.
Abdullah, a person came to him and said that Ibn 'Abbas and
Ibn Zubair differed on the two types of Mut'as (Tamattu' of
Hajj 1846 and Tamattu' with women), whereupon Jabir said: We
used to do these two during the lifetime of Allah's Messenger
(may peace be upon him). Umar then forbade us to do them, and
so we did not revert to them.

Khairi oh Khairi...hik3x

Unknown said...

Khairi oh Khairi....

Enta berhujah guna satu2 nya buku yg jadi rujukan enta : Mengapa Aku Keluar dari Syiah.

Benar hadith haram mut'ah pada Hari Khaibar tercatat dlm Kitab Wasailus Syiah.

Enta bawak mai lagi hadith dlm kitab Syiah yg mengharamkan mut'ah drp riwayat para Imam Ahlul Bayt as selain Imam Ali as...kami ada 11 lagi Imam maksum...bawak mai lah!!!! Takkan Imam Ali as sorang ja kot???

Tapi bersediakah anda meneliti perbahasan drp ulama tersohor Syiah ttg hal ini?

Dalam buku: Demi Allah Junjunglah Kebenaran - karangan Syaikh Ali al Muhsin menjawab:

1) Riwayat ini lemah sanadnya krn perawinya adalah Amr bin Khalid al Wasiti - kredebilitinya diragui oleh ulama rijal. Ada yg mengatakan dia bermazhab ahlussunnah. Yang mahsyur, dia adalah tokoh Zaidiah.

2) Salah satu perawinya, adalah Husain bin Alwan - bermazhab Sunni.

Al hasil, hadith tersebut mencakup perawi yang bermazhab Zaidiah dan Ahlussunah. Keterangan yang menyebutkan kredibiliti mereka juga tidak lantas menghasilkan keyakinan

3) Seandainya kami mengakui kesahihan riwayat ini - kami meyakininya dalam bentuk taqiyyah, SEBAB RIWAYAT-RIWAYAT YANG BERSUMBER PADA PARA IMAM AHLUL BAYT AS MENGUKUHKAN KEHALALAN NIKAH MUT'AH SANGAT BANYAK DAN MENCAPAI TINGKATAN MUTAWWATIR SEHINGGA TIDAK BOLEH KITA MENGAMALKAN RIWAYAT YANG LEMAH DAN MENGABAIKAN RIWAYAT-RIWAYAT LAIN YANG MUTAWWATIR.

4)Syaikh at Tusi dlm kitab Tahdzibul Al Ahkam mengatakan : "Riwayat ini adalah dalam konteks taqiyyah untuk penyesuaian dgn pendapat para penentang Syiah. SEBAB SIAPA PUN YANG MENYEMAK RIWAYAT2 LAIN PASTI MENYAKINI BHW AJARAN PARA IMAM KITA MENGHALALKAN MUT'AH SEHINGGA TIDAK PERLU DIBAHASKAN PANJANG LEBAR."

5) Dalam kitab al Istibsar, beliau juga mengatakan:
"Riwayat ini patut kita tengarai sbg taqiyyah krn sesuai dgn mazhab majoriti, SEDANGKAN RIWAYAT2 LAIN YANG UTAMA SEJALAN DENGAN EKSPILISITAS KITAB SUCI DAN IJMA KELOMPOK MAZHAB YANG BENAR. KERANA ITU HARUS DIAMALKAN ADALAH RIWAYAT2 TERSEBUT, DAN BUKAN RIWAYAT YG LEMAH INI.

KESIMPULAN:

Manusia khayalan Khairi - al Musawi kononnya mengaku mujtahid Syiah, takkan tak pernah menyemak penulisan at Tusi ini?

Patutnya dia bangkang ler at Tusi, bukan main cedok Wasailus Syiah dan jadikan fatwa haram mut'ah. Tak kena sgt dgn cara mujtahid...takkan mujtahid main copy paste sahaja.

Bengong punya al Musang Lawi nih dan pemujanya. Siapa yek???

Khairi...enta tak yah ler nak gosok2 pemilik blog nih...Dia cadang dialog...dia biaq lah kita dialog...Tuan Tanah lagi cerdik drp enta lah. Kih3x

Unknown said...

Salam wa rahmah...

En Abdul Halim...Boleh tak sy SESATKAN PARA SAHABAT DIBAWAH KRN MENGAMALKAN MUT'AH SLP WAFAT RASUL SAW?

En Khairi al Musawi...jon ikut SESAT MEREKA YG DI BAWAH, JGN DOUBLE STANDARD NAAA....

DGN KEHEBATAN ENCIK, BOLEH TLG SAHKAN TAK PETIKAN2 DIBAWAH INI:

Pertama:

Those Sahaba of Ibn Abbas from Makka and Mina, remained firm on the position that Mut'ah was Mubah (permissible), and Ibn Hazm said, those that deemed Mut'ah halaal after Rasulullah(s) and remained firm in this position, included Ibn Masud, Mu'awiya, Abu Saeed, Salma wa Majid, Umayya's son, Jabeer and Umar bin Harith, Jabir cited the practise of Mut'ah by the Sahaba during the reign of Abu Bakr and Umar, amongst the Tabieen the jurists of Makkah and Taus and Saeed bin Jabayr and Ata deemed Mut'ah halaal. Those Tabieen that Ibn Hazm quoted on the lawfulness of Mut'ah, carried a Sahih chain, according to ‘Abd ar-Razzaq as-San‘ani

( Fath al-Bari, Volume 9 p. 74 Dhikr Mut'ah)

Kedua:

Those Sahaba who deemed Mut'ah halaal after Rasulullah(s) were Asma binte Abu Bakr, Jabir bin Abdullah, Abdullah bin Masud, Abdullah bin Abbas, Mu'awiyah, Umro bin Harith, Abu Saeed and Salma binte Umayya. Amongst the Taabi'een who deemed Mut'ah to be Halal were al Taus, Ata and Saed Bin Jabeer.

(Nayl al-Awtar Volume 6 page 53 (or 153 or 533) chapter Nikah Mut'ah)

Ketiga

Ibn Jazim, states those people that deemed Mut'ah, Mubah (permissible) after Rasulullah were amongst the Sahaba, Abdullah bin Masud, Mu'awiya, Abu Saeed Al Khudri, Abdullah ibn Abbas, Salma, Mubid Umayya bin Khulafa's son, Jabir bin Abdullah Ansari, Umro bin Harees.

(Al-Jaza al-Masalik Volume 9 p. 03, Mut'ah)

Keempat

The Sahaba of Ibn Abbas from Makka and Min deemed Mut'ah to be halaal, according to Allamah Ibn Abdur Barr

(Sharh al-Muwatta al-Malik (al-Zurqani) Volume 3 p. 54)

Kelima

On Nikah of Mut'ah, Imran bin Husain, Ibn Abbas and a group amongst the Ahl'ul bayt and Sahaba deemed it halaal

(Tafsir al-Thalabi as quoted in Tashdeed al Muthaeen page 1139)

Keenam

Ibn Hajr Asqalani cites those Tabieen that gave Fatwas on Mut'ah being halaal, they were Ibn Jurayj, Tawoos, 'Ataa', the students of Ibn Abbas, Sa'eed bin Jubair and the Fuqaha of Makka.

(Tafsir al-Mazhari, Volume 3, Page 19:)

Ketujuh

Mu'awiya contracted Mut'ah with a woman from Ta'if and this narration carries a sahih chain.
When Mu'awiya arrived in Taif, he performed Mut'ah with an unnamed slave belonging to Banu Hazrmee called Ma'ana, Jabir states that remained alive throughout Mu'awiya's reign, and he gave her yearly stipends every year

(Fath al-Bari Volume 9 pages143-144)

Kelapan

Among the Successors of the Companions, Tawoos, Sa'eed bin Jubair, 'Ataa', and the rest of the Makkan jurists believed in its permissibility.

(Ibn Taymiyya al-Harrani, al-Muntaqaa min Akhbaar al-Mustafa, edited by Muhammad Hamid al-Faqqi, 2 volumes, Cairo: al-Maktabat al-Tijariyya, 1931 edition, volume 2, page 520)

Kesembilan

"The scholar of Makkah, Abu Walid stated Khalid Abdul Malik bin Abdul Aziz bin Jurraya was a servant of the Banu Umayya and was amongst the Fuquha of Mecca, he has many appellations, and is counted amongst the great ulama, he was born a few years after 70 Hijri, and he met the great Sahaba. Ahmad Ibn Hanbal said "Ibn Jurraya was a treasure of knowledge". Jarir commented that Ibn Jurraya deemed Mut'ah to be permissible, and he contracted Mut'ah with 70 women. Ibn Abdul Hakim stated "heard from Imam Shafi'i says Ibn Jurraya contracted Mut'ah with 90 women"

(Tadhkirat al-huffaz Volume 1 pages170 -171)

Unknown said...

diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam
kitabnya Shahih Muslim menyatakan bahwa dari Sabrah bin Ma'bad Al-
Juhaini, ia berkata:

"Kami bersama Rasulullah saw dalam suatu perjalanan haji. Pada suatu saat kami berjalan bersama saudara sepupu kami dan bertemu dengan seorang wanita. Jiwa muda kami mengagumi wanita tersebut, sementara dia mengagumi selimut (selendang) yang dipakai oleh
saudaraku itu. Kemudian wanita tadi berkata: "Ada selimut seperti selimut". akhirnya aku menikahinya dan tidur bersamanya satu malam. Keesokan harinya aku pergi ke Masjidil Haram, dan tiba-tiba aku melihat Rasulullah saw sedang berpidato diantara pintu Ka'bah dan Hijr Ismail. Beliau bersabda,
"Wahai sekalian manusia, aku pernah mengizinkan kepada kalian untuk melakukan nikah mut'ah. Maka sekarang siapa yang memiliki istri dengan cara nikah mut'ah, haruslah ia menceraikannya, dan segala sesuatu yang telah kalian berikan kepadanya, janganlah kalian ambil lagi. Karena Allah azza wa jalla telah mengharamkan nikah mut'ah sampai Hari Kiamat. [Sahih
Muslim II/1024]

JOM BEDAH HADITH DI ATAS:

1) Hadith nih dibawa oleh perawi yg bernama Sabrah al Juhaini.

2) Punya lah popular dia nih - Muslim mengutip lebih 10 hadith drp Sabrah dan anak2nya utk dimuatkan perihal nikah mut'ah.

3) Tetapi sayangnya, hadith2 yg mereka riwayatkan ini bercanggah satu sama lain.

4) Maka mcm mana kita dgn senang nati nak berpegang dgn hadith yg bercanggah mcm nih?

5) Percanggahan yg wujud:

SATU
Sabrah dan seorang KAWAN, offer mut'ah kpd seorg wanita Bani Amir. Sabrah yg dipilih bermut'ah dgn wanita itu. Maharnya, SEHELAI SELIMUT YANG BURUK. Tempoh TIGA HARI.

DUA

Sabrah keluar dgn SEPUPUNYA, offer mut'ah kpd seorg wanita. SEPUPUNYA yg dipilih bermut'ah dgn wanita itu. Maharnya, sehelai kain selimut yang buruk. Tempoh SEHINGGA DILARANG OLEH RASUL SAW. Dikatakan berlaku pada peristiwa Fathul Makkah.

TIGA
Sabrah keluar dgn KAWANNYA DRP BANI SULAIM , offer mut'ah kpd seorg wanita. Sabrah yg dipilih bermut'ah dgn wanita itu. Maharnya, SEHELAI SELIMUT YANG BURUK. Tempoh TIGA HARI. Dikatakan berlaku pada peristiwa Fathul Makkah.

EMPAT
Sabrah bermut'ah dgn mahar DUA HELAI SELIMUT MERAH

LIMA
HADITH yg En Halim bawa:
Kisah berlaku dlm perjalanan haji. Mut'ah sehari jer...esok dah kena batal. Sedangkan hadith lain yg sama perawi - kisah berlaku pada peristiwa Fathul Makkah....
KESIMPULAN:

Apa sudah jadi ini?

Mula2 Sabrah yg bermut'ah, tapi pada hadith lain SEPUPU dia yg buat mut'ah....

Mula2 kuar dgn kawan - dr Bani Sulaim pada peristiwa Fathul Makkah, alih2 kuar dgn SEPUPU pada peristiwa yg sama...

Mula2 mahar hanya dgn sehelai selimut, alih2 jadi DUA SELIMUT KALER MERAH...

Mula2 bermut'ah utk 1 hari...alih2 bermut'ah untuk 3 hari...

Mula2 pada peristiwa fathul Makkah, alih2 pada peristiwa perjalanan Haji...

kwang3x...

SAHIH MCM MANA PUN HADITH NIE...TP KRN ADA PERCANGGAHAN CERITA, APA BOLEH KAH KITA JADIKAN PEGANGAN?

NAK JAWAB APA DGN TUHAN WEIII???

Unknown said...

errr...tambahan en Halim...

Memang betul lah 'perselisihan bukan rahmat'...

Hadith Sabrah al Juhani yg berkeping2 perihal mut'ah nie saling berselisih, bercanggah dan bertentangan...memang ia bukan rahmat bagi mereka yg berhujah dgn hadith ini untuk menasakhkan nikah mut'ah...

He3X...jgn marah...berlapang dadalah kita.

Solawat!!!!

Muhammad Khairi said...

rajin nya puak syiah ni buka kitab2 sesat mereka untuk erhujah di sini. buat apa kau bawa kitab2 syiah kau kat sini. aku tak terima, sebab banyak hadis palsu..

hadis yg betul yg ada sendiri dalam kitab syiah, kau kata taqiah.. hujah semua pakai taqiah ..aduh ... senang nya berhujah yeee... taqiah jeee.. orang boleh percaya punya..

tak guna kau bawa hadis2 palsu kau kat sini.

tu ayat nisa 24 tu... apa hal kau kata tu hujah mut'ah.. ayat tu dengan jelas kawin misti ada minta izin wali..

mut'ah... bini orang pun boleh belasah.. sama ada minta izin suami atau tak minta izin suami..

izin suami oooo.

yg aku tahu wali minta izin bapak jee..

tak berguna berguna brhujah.. sunah dan syiah dua agama yg berbeza..

kitab syiah mengatakan... kita(syiah) tidak berkongsi dengan nasibi ahli sunah dengan tuhan yg sama, tidak juga nabi yg sama, tidak juga kitab yg sama..

mohammadislam said...

rawayat dari nabi : wahai ali siapa benci kamu and penikut kamu adalah anak zina atau haid

@ mohd khairi atau lain kalau kamu benci kami

adalah keturunan zina dalam so kita pencinta imam ali bukan anak zina

sila rujuk diri keluarga kamu

mohammadislam said...

kepada tuan blog sila buat jemputan semua orang dalam sini and berhujah di face2face tanpa jais atau mais

terima kasih

selamat berjaya mohammad

Muhammad Khairi said...

kau tak baca kitab ahli sunah ke? saidina ali tu amirul muk minin.. sahabt nabi. ahli sunah mencintai keluarga nabi dan sahabat nabi..

ahli sunah selalu buat tahlil malam jumat. sedekah fatihah kepada nabi, kelurganya dan sahabat..

ada kau jumpa dalam kitab sunah kami membeci amirul mikmini saidina ali??

kitab syiah je yg kau tahu.. otak kau pun dah jadi sesAT dengan kitab syiah kau.

anak zina?? mut'ah itu zina di sisi ahli sunah. maka anak mut'ah anak ...????

Unknown said...

Salam wa rahmah...

Khairi al Musawi ...

Dah le tak de hujah, Kitab Sahih Muslim tak reti baca, rasio akal pun entah letak dimana...

MAKI HAMUN SAHAJA YG LAHIR DRP JARINYA...

Ana syak, Khairi al Musawi nih bukan ASWJ...pasal lahiriah keybord beliau tak spt para alim ASWJ yg mukhlis dan penganut ASWJ yg baik.

Mazhab aqidah dia kita x tau, mazhab fiqh dia pun kita x jelas...

Hujah dia di sini - hanya maki hamun sahaja.

Ooopppsss...sah dah:-

AQIDAH KHAIRI AL MUSAWI - MAKIYYAH
FIQH KHAIRI AL MUSAWI - HAMUNIYYAH

Kah3x...kitab syiah mmg syiah punya lah...yg kelakornya kitab2 sunni pun, dia bantai kata kitab syiah jugak...

Aduhai...mmg sah Khairi bukan sunni sejati.

Menangis Guru si Khairi tgk kelaku anak didik dia kat sini...hik3x

Tengok En Halim...rileks ja...

Unknown said...

Sungguh kitab2 sunnah secara zahir tak pun promote membenci Amirul Mukminin, Imam Ali as...

Tapi penulis kitab2 Sunnah adalah mukhlis...depa tulis apa yg depa yakin benar...

Khalifah yang Khairi cintai yg ko panggil SYAIDINA iaitu Muawiyah - dikesan melekat perangai suka melaknat Imam Ali as dan memaksa orng lain utk melaknat sama.

Hal ini cukup terkenal dan tercatat bersepah dlm kitab2 Sunni.

Apa cerita bro? Sahabah sendiri yg promote melaknat Sahabat yg lain...

Maka sikap Khairi yg memualkan di sini diyakini mengikuti jejak langkah Muawiyah kesayangan beliau yg dipanggil Sahabah.

Kih3x

Unknown said...

Khairi al Musawi bangga menyamakan org yang praktis mut'ah sbg penzina...

Secara sedar, Khairi sebenarnya turut menghukum para Sahabat yg mempraktiskan mut'ah slps wafat Rasul saw, di masa Abu Bakr dan di masa Umar...SEBAGAI PENZINA JUGA!

Wahai Khairi, enta telah mencaci para Sahabah yg muhklis beriman.

Pengakuan enta sbg mencintai Sahabah juga telah goyah dan gugur.

Betul tak ana cakap...Khairi al Musawi nih bukan ASWJ.

Muhammad Khairi said...

mut'ah dibenrkan sebelum khaibar. di khaibar nabi mengharamn kan.. pada fathu makah di halalkan selama 3 hari dan seterusnya diharamkan sampai hari qiamat. itu apa dikatakan nawawi

abis cerita.. ahli sunah berpegang dengan semua mazhab yg mengharamkan mut'ah kecuali fawafid..

aku bukan ahli sunah sebab aku maki hamun korang ye??

terima kasih laa... sebab korang mengaku juga di hati korang bahawa ahli sunah ni baikk... benar..
tapi korang saja tak mahu ikut sebab sedap dapat mut'ah..

bab maawiah apa kesemua tu kau takyah hujah sini.. prkara tu semua telh berlalu..

yg di hujah sini bahaya nya ahli sunah kerana perkembangan syiah ini.
ahli sunah akan dibunuh oleh syiah, sebab kitab2 syiah yg korang pegang tu menyuruh bunuh..

mahdi ke 12 yg korang tunggu itu akan mengeluarkan fatwa suruh bunuh.. komaini juga suruh bunuh..

apa yg berlaku ahli sunah di iran dan iraq sudah cukup membuktikan..

ditempat lain yg syiah sedikit korang tak berani bunuh..sebab ahli sunah ramai,,

tapi hisin musawi meriwatkan dari komaini kalau syiah di kawasan sedikit dapat bunuh sunah dengan curi2 .. bunuh la...harta mereka rampas dan bagi kepada ayatollah 1/5 (khumuss).

ayatolaah kaya ooo.. perompak sebenarnya mereka ni

mohammadislam said...

bawa resource zaman nabi mutaah haram

saya nak 10000 resource atau awak diam

faham pak kahiri

mohammadislam said...

kamu adik beradik salman rushdi yang tulis ayat syaitan la

laknat kepada sesiapa cakap pasal iran tanpa bukti

sila rujuk ke hanipa kalau ade sunni mati di iran

buka file di international court

Unknown said...

Khairi al musawi menukilkan...

'mut'ah dibenrkan sebelum khaibar. di khaibar nabi mengharamn kan.. pada fathu makah di halalkan selama 3 hari dan seterusnya diharamkan sampai hari qiamat. itu apa dikatakan nawawi'

Penat En Halim tempelkan hadith berbunyi,

'akhirnya aku menikahinya dan tidur bersamanya satu malam.'

Enta pula kata 3 hari...

Penat En Halim tempelkan hadith berbunyi,

'"Kami bersama Rasulullah saw dalam suatu perjalanan haji..."

Enta kata Fathul Makkah

Kan ana dah bawa pernyataan mendedahkan kepincangan hadith Sabrah al Juhaini yg tersebut...

Tak yah jual nama Imam Nawawi ah...Beliau bukan guru enta pun. Beliau pun dah meninggal dunia untuk hidup kembali memperbetulkan syarahnya.

Kita nih ada otak - bleh wat pernilaian dgn panduan org2 alim YANG ADIL di sisi kita.

Apasal la tak mau berbahas drp situ bro...pelik lah enta nih...BERLAGAK MACAM PANDAI...TAPI PENANYA TERBUKTI PANDIR...

Ooopppsss lupa...Khairi al Musawi bukan reti baca Sahih Muslim pun...cari hadith sendiri pun tak jumpa...nak kena suap baru nak buka mulut...teruk lah mind set enta nih!

Kawan2 enta tak rasa malu ka brkawan dgn enta?

Tentang Muawiyah, Khairi menukilkan spt berikut:

"bab maawiah apa kesemua tu kau takyah hujah sini.. prkara tu semua telh berlalu.."

Keh3x...

Tiada yang dulu...tiada lah sekarang...

Khairi al Musawi ANTI SIRAH RUPANYA...

Sekali lagi enta secara sedar melakukan penghinaan terhadap perbahasan agama secara ilmiah.

Al Quran - sumber agong panutan org Mukmin dan Muslim...isi kandungannya banyak tentang hal2 yg lama berlalu... Tp Allah ungkitkan juga atas tujuan apa?

- mai guna hujah enta balik,

"tak yah hujah kat sini...perkara itu semua berlalu."

Para penulis kitab klasik sunni yg mukhlis amat arif keperluan mencatatkan peristiwa2 ini...tentunya tulisan mereka mencontohi method Al Quran.

Huh! Pelik bin ajaib si pengaku sunni seorang nih. Ilmu Mantiq tiada langsung!

Hancurrr Islam di tangan enta.

Sekali lagi, terserlah bhw Khairi al Musawi bukan ASWJ dan lagi lama dia menyalak di sini, tambah melukakan para pengikut ASWJ yg baik2.

Geng2 syiah Malaysia - tak da pa punya. Mereka jadi syiah bukan dgn ikut-ikutan.

Khairi al Musawi menyalak smp terkeluar anak tekak pun, tak terjejas pun identitas kesyiahan mereka.

Baik enta berhenti main keyboard tue...pasal rakan2 ASWJ jadi meluat dgn enta. Tak sedar ker? Tampar kuat2 pipi enta agar bangun drp pelukan kasih sayang al Musawi...

Ahaks!!!

Muhammad Khairi said...

tak abis pasai mut'ah ke..
kau yg tak tahu menilai. 3 hari itu pendapat imam nawawi setelah dia melihat kesemua hadis. maka dia berkesimpulan 3 hari di haruskan mut'ah pada fathu makah. yg 1 hari itu sahabt dalam hadis tu ber mut'ah. dia menceritakan dia bermut'ah 1 hari saja dari 3 hari itu..

kau yg tak paham kau kata bercanggah.. kau lebih pandai dari imam nawawi ka?..

mut'ah dengan isteri orang kenapa kau taknak komen??
pinjam kemaluan ooo..ضل ضلالا بعيدا

mohamad islam..
iran tak bunuh ahli sunah ka??
kau kalau curi barang kau nak mengaku ka??

iran takut ahli sunah diluar iran.. dia sembunyi jenayah bunuh ahli sunahh.. tapi jenayah dapat tahu juga..

kenapa face 2 face tak mahu juma MAINS dan JAIS.. ? takut berhujah dengan mereka ka?

moham iswazi..
syiah kat malaysia takda apa apa ka??
kenapa kau tak komen tulisan aku..yg ini... kitab syiah mengatakan kan.kita (syiah) tidak berkongsi dengan nasibi ahli sunah tuhan yg sama, tidak juga nabi yg sama, tidak juga kitab yg sama..

orang pandai syiah bila mereka mengkaji.mereka akan tinggalkan agama syiah ini.. ramai ulak syiah iran dan iraq masuk sunah.
tapi syiah bodoh ni hanya mengharapkan ahli suna jahil masuk syiah..kenapa kau tak ajak orang bukan islam masuk syiah..??

tapi akau percaya orang bukan islam seluruh dunia masuk islam sunah kerana ajaran yg bertepatan dengan akal dan fitrah mererka.
mereka tak masuk syiah kerana syiah sama sesat seperti agama asal mereka.

yahudi, keristian dan syiah akan mengikut dajal...AKU ULANG PENGIKUT DAJAL..

mohammadislam said...

aku takut mereka jatuh dalam api

islam itu dari nabi mohammad saw dgn ilmu ali and syahidan hussien and darah dia


so mak kamu kasi apa untuk islam

besarkan anak yangg suka bebel pasal sunni di iran atau iraq

zina berlaku budak sekolah tahfiz malaysia yang di suarau sekolah itu pun kecoh satu dunia di internet

kamu nak cakap apa lg ?

awak and kawan awak lakukan zina tanpa malu


10 anak bayi bulan puasa

kita nilai anak kita mcm seyed hussien tabatabi yang kalahkan semua ustaz sunni di makkah

kamu main sama puan and koyak dara mereka and lari and buang bayi

Unknown said...

Salam wa rahmah...

Wahai Khairi al Musawi...enta menyebutkan spt di bawah:

" kau yg tak tahu menilai. 3 hari itu pendapat imam nawawi setelah dia melihat kesemua hadis. maka dia berkesimpulan 3 hari di haruskan mut'ah pada fathu makah. yg 1 hari itu sahabt dalam hadis tu ber mut'ah. dia menceritakan dia bermut'ah 1 hari saja dari 3 hari itu.."

Terang lagi bersuluh bhw kesimpulan sedemikian bersifat bathil dan kacau.

Bagaimana enta tergamak mensabitkan kesimpulan an Nawawi spt di atas?

Sedangkan telah kita bedah bhw hadith2 Sabrah al Juhaini mempunyai redaksi yg saling bertentangan.

Mengapa an Nawawi hanya nak menyimpulkan mut'ah berlaku 3 hari pada Fathul Makkah kemudian berlaku larangan?

Mengapa beliau tidak membahaskan ttg siapa sebenarnya pelaku mut'ah - Sabrah atau sepupunya?

Mengapa beliau tidak menjawab mahar mut'ah yg diberikan - satu helai selimut atau 2 helai selimut kaler merah?

Mengapa beliau tidak menyelesaikan bhw si Sabrah ni keluar dgn sepupunya atau kuar dgn membernya dari Bani Sulaim?

Bukankah percanggahan ini perlu juga diselesaikan sblum nak mengangkat hadith tersebut sbg BENAR dan mempunyai autoriti utk membatalkan amalan mut'ah?

Sayangnya...Khairi al Musawi pun belum sedia menjelaskan.

Akhirnya - hamba yg dituduh tidak tahu menilai dan tidak layak mempersoalkan an Nawawi.

Hmmmm...jawapan tipikal bagi kaum yg MATI HUJAH.

***********************************

Unknown said...

Selanjutnya, Khairi al Musawi merungut2 sendiri dgn pernyataan di bawah:

"Tak abis pasai mut'ah ke.."

Eloklah tue...tanda2 bhw kita sedia mengendurkan ketegangan...Alhamdulillah.

Secara peribadi, ana pun meluat nak berbahas perihal halal atau haram mut'ah...

Ia adalah perkara khilaf dalam isu fiqh...

Terbukti dlm kitab2 Sahih kalian - ada 2 riwayat yg bertentangan perihal nikah mut'ah.

Satu kem mengatakan ia telah diharamkan oleh Rasul saw pada sekian2 peristiwa.

Satu kem lagi mengatakan ia tidak pernah diharamkan oleh Allah dan Rasul saw - yg mengharamkan adalah Umar al Khattab...bahkan para Sahabat tetap mengamalkannya dan percaya ia halal smp kiamat.

Jadi umat nak ikut yg mana?

Memandangkan ada 2 kem periwayatan, mk secara langsung IJTIHAD umat juga akan terpecah 2. Satu kata haram, satu kata halal.

Ada masalah kah? Sepatutnya tiada...ikut sukalah nak duduk pada kem yg mana...krn at the end of the day...ALLAH ADALAH SEBAIK2 HAKIM.

Bukankah sudah terkenal dikalangan kita - ijtihad jika benar dapat 2 pahala, jika salah dapat 1 pahala.

So mengapa tidak terpakai kaedah pahala mala nih dlm kes nikah mut'ah?

Sedangkan para Sahabat saling berbunuhan pun - kita masih bleh kata DUA-DUA BENAR, DUA-DUA DAPAT PAHALA, DUA-DUA MASUK SYURGA...dgn alasn mereka berijtihad.

Alih2 dlm kes nikah mut'ah...kaedah pahala mala nih tidak terpakai. Sedangkan terbukti bhw yg kata halal selamanya adalah Sahabat, yg kata haram pun dtg drp kalangan Sahabah.

Bukankah mereka telah berselisih di sini...so sepatutnya dgn kaedah ijtihad - DUA-DUA BENAR, DUA-DUA DAPAT PAHALA, DUA-DUA MASUK SYURGA

Mengapa ajaran Islam yg dinobatkan datang drp Allah bleh ada DOUBLE STANDARD? Pelik tak jika Islam ada double standard...dah mcm Hindu pula le pulak...ada Brahma ada Pariah.

So apa jalan selamat? ASWJ percaya mrk tidak jabariyyah tidak qadariyyah - umat pertengahan...SYIAH pun begitu juga dgn konsep AL AMRU BAINA AMRA'IN (jalan tengah jugaklah maksudnya)

Jalan pertengahannya adalah tak usah repot2, tak usah ribut2...hormati saja. Hidup rukunlah...

Khairi pegang dgn tafsiran nas Kahri, Iswazi pegang dgn tafsiran nas yg Iswazi yakini.

Khairi tak bleh paksa Iswazi ikut tafsiran Khairi...Apabila Iswazi membela diri dgn nas yg berasal drp Kitab Sahih yg sama, Khairi tak setuju lantas menyesatkan Iswazi lalu menjatuhkan tuduhan TAKFIR. Buat fitnah yg bukan2 dan merepek2.

Islam macam tu kah? Wallahi TIDAK.

Sikap org2 spt Khairi yg bikin musuh2 Islam melonjak gembira. Mereka nampak ada weak point yg sangat terang pada umat Islam sejagat utk dirosakkan.

Akhir kalam, Khairi al Musawi jom berubah. Tenang2 lah ya...bab Mut'ah selesai.

Kot nak usik juga Syiah...cabar Syiah mengapa angkat Ahlul Bayt sbg panutan, tidak para Sahabah...yg ini ler pokok perbezaan Sunni-Syiah...bukannya hal2 fiqh spt nikah mut'ah.

Solawat!!!

mohammadislam said...

sila rujuk kepada surah suci al quran

An-Naba'

[1]
Tentang apakah mereka bertanya-tanya?
[2]
Tentang berita yang besar, (berita kebangkitan manusia hidup semula menerima balasannya).
[3]
Yang mereka (ragu-ragu dan) berselisihan mengenainya.
[4]
Jangan! (Janganlah mereka bersikap demikian!) Mereka akan mengetahui (dengan yakin tentang kebenaran hari balasan itu).
[5]
Sekali lagi jangan! (Janganlah mereka berselisihan!) Mereka akan mengetahui kelak (tentang apa yang akan menimpa mereka).


so siapa x faham nikah mutaah

tidak faham

sebab ni ayat dari Allah swt

mohammadislam said...

al fatihah kepada en mohammad khairi yangg meningal dunia malam tadi and x nampak sampai sekarang

sila baca fatihah , beliau seorang baik anti mutaa x ade dosa and suci macam malaikat

kita minta Allah letak di dalam syurga

mohammadislam said...

case ni dah tutup dah

siapa ade hal tunngu masa mahkamah syariah mula feb 2011

Tajjawad said...

MENGAPA JASAD FATIMAH AL-ZAHRA' TIDAK DIKUBURKAN DISAMPING MAKAM RASULULLAH SAW?

Sayyidah Fatimah Az-Zahra'(as) wafat 6 bulan setelah ayahnya, Rasulullah(Saw) wafat. Sedangkan Abu Bakar wafat 2 1/2 tahun setelahnya dan Umar wafat pada 24 Hijriyah. Meskipun Abu Bakar dan Umar wafat jauh selang masa setelah wafatnya Sayyidah Fatimah, tetapi mengapa jasad Sayyidah Fatimah tidak dikuburkan di sebelah makam ayahnya yang sangat dicintainya?, Namun mengapa kedua sahabat ini justeru boleh dimakamkan di samping Rasulullah(Saw)? Apakah mungkin Sayyidah Fatimah sendiri yang meminta agar dia dimakamkan jauh dari ayah yang sangat dicintainya itu? Jika benar begitu, mengapa?

Bukankah Rasulullah(Saw) teramat sangat mencintai puterinya ini, sampai Rasulullah(Saw) bersabda, “Fatimah adalah bagian dari diriku. Maka barangsiapa yang membuatnya marah bererti ia telah membuat marah diriku!”(Sahih Bukhari) 1]

Dalam hadis lainnya Rasulullah(Saw) bersabda, “Fatimah adalah belahan jiwaku, aku menjadi susah karena sesuatu yang membuatnya susah dan aku berbahagia karena sesuatu yang membuatnya bahagia..” (Hadis Riwayat Ahmad bin Hanbal dan Al-Hakim) 2]

Dalam hadis lainnya Rasulullah(Saw) bersabda, “Sesungguhnya Fatimah adalah darah dagingku. Barangsiapa yang menyakitinya berarti ia menyakitku.” (H.R Al-Hakim)

Hadis lainnya yang juga masyhur di mana Rasulullah(Saw) bersabda, “Sesungguhnya Fatimah merupakan bagian dari diriku, aku merasa sakit sebab sesuatu yang menyakitinya. Dan aku akan marah karena sesutu yang membuatnya marah pula.” (H.R. Ahmad, Tirmizi, Al-Hakim dan Al-Tabrani, dengan sanad-sanad yang sahih)

Apakah pernyataan-pernyataan Nabi(Saw) ini sekadar ungkapan sentimen peribadi beliau? Tentu saja tidak, karena Allah(Swt) berfirman, “Dan tiadalah yang diucapkannya itu menurut kemauan hawa nafsunya.” (Al-Quran Surah Al-Najm [53]: 3)

Bahkan diriwayatkan bahwa Rasulullah(Saw) bersabda kepada puteri tercintanya, Fatimah : “Sesungguhnya Allah ridha karena keridhaanmu dan Allah murka karena kemarahanmu!” (H.R Al-Thabrani) 3]

Lalu mengapa puteri tercinta Nabi(Saw) ini tidak dikuburkan di samping makam ayahnya, Rasulullah(Saw), padahal Sayyidah Fatimah sendiri sangat mencintai ayahnya? Lalu mengapa Abu Bakar & Umar pula boleh dimakamkan disamping makam Rasulullah(Saw), padahal mereka wafat jauh selang masa setelah Sayyidah Fatimah wafat? Ada apa? Apa yang telah terjadi di masa itu?
(Cuba Anda lihat hadis : Sahih al-Bukhari Jilid 5, hadis nomor: 546).

Catatan Kaki:

1] Sahih Bukhari, Jil. 5, hadis no. 61.

2] Tabrani juga meriwayatkan hadis yang serupa dengan lafaz yang sedikit berbeza.

3] Sanad hadis ini hasan.

mohammadislam said...

kenapa dalam sunni banyak hadith pasal aisyah and lain2

tapi hassan as and hussien as x ade

mohammadislam said...

en mohammad khairi

sila datang menjawab tuhan

ni hari kiamat

Anonymous said...

INI SAYA JAWAB PERSOALAN ABD HALIM:

1.adakah anda mengenali inti ajaran syiah?

= ya saya kenal.

2.adakah anda mempelajari sejarah kemuculan syiah?

= ya. saya belajar.

Anonymous said...

3.adakah anda bersetuju bahawa syiah mengkafirkan abu bakar, umar dan sahabt yang lain?

= apa bukti anda Syiah kafirkan Abu bakar dan Umar? Syiah Imamiyyah tidak mengkafirkan mereka berdua itu. adapun shbt yang memang kafir seperti sahabat2 yg mengaku menjadi Nabi selepas kewafatan Nabi SAW...maka itu mmg terbukti dalam Sejarah selepas kewafatan Baginda.

utk yg masih buta sejarah dan hadis yg bersejarah, sila rujuk di library kitab2 hadis yg diagungkan oleh ASWJ. :

1.Hadis no.578.Daripada Abdullah bahawa Nabi(Saw.) bersabda:Aku akan mendahului kamu di Haudh dan sebahagian daripada kamu akan dibawa di hadapanku.Kemudian mereka akan dipisahkan jauh daripadaku.Aku akan bersabda: wahai Tuhanku! Mereka itu adalah para sahabatku (ashabi).Maka dijawab: Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka (inna-ka la tadri ma ahdathu ba‘da-ka)

2.Hadis no.584.Daripada Anas daripada Nabi (Saw.) bersabda: Sebahagian daripada sahabatku akan datang kepadaku di Haudh (Sungai/Kolam Susu) sehingga aku mengenali mereka,lantas mereka dibawa jauh daripadaku.Kemudian aku akan bersabda:Para sahabatku(ashabi)!Maka dia (Malaikat) berkata: Anda tidak mengetahui apa yang lakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka (inna-ka la adri ma ahdathu ba‘da-ka)

3.Hadis no.585.Abu Hazim daripada Sahl bin Sa‘d daripada Nabi (Saw.) Nabi (Saw.) bersabda: Aku akan mendahului kamu di Haudh.Dan siapa yang akan melaluinya akan miminumnya.Dan siapa yang meminumnya tidak akan dahaga selama-lamanya.Akan datang kepadaku beberapa orang yang aku kenali,dan mereka juga mengenaliku.Kemudian dihalang di antaraku dan mereka.Abu Hazim berkata : Nu‘man bin Abi ‘iyasy berkata selepas mendengarku: Adakah anda telah mendengar sedemikian daripada Sahl? Aku menjawab:Ya.Aku naik saksi bahawa aku telah mendengar Abu Sa ‘id al-Khudri berkata perkara yang sama,malah dia menambah:Nabi (Saw.) bersabda:Aku akan bersabda: mereka itu adalah daripadaku (ashabi).Maka dijawab: “Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka Aku akan bersabda:Jauh!Jauh! (daripada rahmat Allah) /ke Neraka mereka yang telah mengubah/menukarkan (hukum Allah dan Sunnahku) selepasku (suhqan suhqan li-man ghayyara ba‘di) ”

Terjemahan hadis-hadis dari Sahih Muslim

1.Hadis no.26.(2290)Daripada Abi Hazim berkata: Aku telah mendengar Sahlan berkata:Aku telah mendengar Nabi (Saw.) bersabda:Aku akan mendahului kamu di Haudh.Siapa yang melaluinya, dia akan meminumnya.Dan siapa yang meminumnya,dia tidak akan dahaga selama-lamanya.Akan datang kepadaku beberapa orang yang aku mengenali mereka dan mereka mengenaliku(para sahabatku).Kemudian dipisahkan di antaraku dan mereka.Abu Hazim berkata:Nu‘man bin Abi ‘Iyasy telah mendengarnya dan aku telah memberitahu mereka tentang Hadis ini.Maka dia berkata:Adakah anda telah mendengar Sahlan berkata sedemikian?Dia berkata:Ya.

(2291)Dia berkata:Aku naik saksi bahawa aku telah mendengar Abu Sa‘id al-Khudri menambah:Dia berkata:Sesungguhnya mereka itu adalah daripadaku(inna-hum min-ni).Dan dijawab:Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka (inna-ka la tadri ma ahdathu ba‘da-ka).Maka aku (Nabi (Saw.) bersabda:Jauh !Jauh! (daripada rahmat Allah)/ke Neraka mereka yang telah mengubah/menukarkan (hukum Tuhanku dan Sunnahku) selepasku ( Suhqan suhqan li-man baddala ba‘di)

Anonymous said...

3.adakah anda bersetuju bahawa syiah mengkafirkan abu bakar, umar dan sahabt yang lain?

= apa bukti anda Syiah kafirkan Abu bakar dan Umar? Syiah Imamiyyah tidak mengkafirkan mereka berdua itu. adapun shbt yang memang kafir seperti sahabat2 yg mengaku menjadi Nabi selepas kewafatan Nabi SAW...maka itu mmg terbukti dalam Sejarah selepas kewafatan Baginda.

utk yg masih buta sejarah dan hadis yg bersejarah, sila rujuk di library kitab2 hadis yg diagungkan oleh ASWJ. :

1.Hadis no.578.Daripada Abdullah bahawa Nabi(Saw.) bersabda:Aku akan mendahului kamu di Haudh dan sebahagian daripada kamu akan dibawa di hadapanku.Kemudian mereka akan dipisahkan jauh daripadaku.Aku akan bersabda: wahai Tuhanku! Mereka itu adalah para sahabatku (ashabi).Maka dijawab: Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka (inna-ka la tadri ma ahdathu ba‘da-ka)

2.Hadis no.584.Daripada Anas daripada Nabi (Saw.) bersabda: Sebahagian daripada sahabatku akan datang kepadaku di Haudh (Sungai/Kolam Susu) sehingga aku mengenali mereka,lantas mereka dibawa jauh daripadaku.Kemudian aku akan bersabda:Para sahabatku(ashabi)!Maka dia (Malaikat) berkata: Anda tidak mengetahui apa yang lakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka (inna-ka la adri ma ahdathu ba‘da-ka)

3.Hadis no.585.Abu Hazim daripada Sahl bin Sa‘d daripada Nabi (Saw.) Nabi (Saw.) bersabda: Aku akan mendahului kamu di Haudh.Dan siapa yang akan melaluinya akan miminumnya.Dan siapa yang meminumnya tidak akan dahaga selama-lamanya.Akan datang kepadaku beberapa orang yang aku kenali,dan mereka juga mengenaliku.Kemudian dihalang di antaraku dan mereka.Abu Hazim berkata : Nu‘man bin Abi ‘iyasy berkata selepas mendengarku: Adakah anda telah mendengar sedemikian daripada Sahl? Aku menjawab:Ya.Aku naik saksi bahawa aku telah mendengar Abu Sa ‘id al-Khudri berkata perkara yang sama,malah dia menambah:Nabi (Saw.) bersabda:Aku akan bersabda: mereka itu adalah daripadaku (ashabi).Maka dijawab: “Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka Aku akan bersabda:Jauh!Jauh! (daripada rahmat Allah) /ke Neraka mereka yang telah mengubah/menukarkan (hukum Allah dan Sunnahku) selepasku (suhqan suhqan li-man ghayyara ba‘di) ”

Anonymous said...

4.adakah anda bersetuju dalam ajaran syiah membenarkan nikah mutaah?

= ya. Memang nabi pernah buat. sila rujuk kenyataan JAIS di Malaysiakini edisi 28 disember 2010. siapa yg haramkan? sahabat? apa posisi sahabat berbanding Nabi SAW? kami lebih memuliakan nabi berbanding sahabat. sekian.







abis tu, sy ckp x berlandas fatwa? saya bercakap berlandas fatwa ulama2 anda sendiri. pergi universiti al-azhar tu..pi mengaji balik la....x yah nak tuduh2...berlambak fatwa dari Mesir dan Arab Saudi kata Syiah itu tidak sesat. ni salah satu yg dapat di"PDF"kan:

http://www.shia-explained.com/archives/694

baca la bahasa arab kalau paham. kalau x paham...ade terjemahan bawah tu. huhu.

Anonymous said...

MOHD KHAIRI...cakap berlandas fakta la brother....

hang ingat bunuh2 ni sesuka hati je ke... ini blog Peguam.... bukan blog cikai2..... dunia ni penuh dgn undang2... AS dan Yahudi tu....seboleh-bolehnya nak cari jalan letakkan iran di mahkamah antarabangsa. kalau lah Iran buat silap sikit dengan bunuh kerana tukar mazhab ni..yang memang xde dlm perlembagaan negara dia...sah2 la Iran boleh diheret ke Mahkamah jenayah. pikir biar logik....

kalau AS dan Yahudi Xnak bawak sane pun xpe...banyak lagi negara2 anti Iran boleh bawak Iran ke Mahkamah. tapi..mengapa x nak? susah ke? huh.

sedangkan isu pakai tudung pun boleh jadi isu besar mengaitkan Iran dengan demokrasi. smpai tergugat Iran kat negara Barat. inikan pulak isu bunuh2. fuhhh.....gempak dowh.....

so...ckp biar pakai otak. bukan pakai lutut. terima kasih.

Anonymous said...

SUNNI...SYIAH.....jom la kite bersatu....kite ade musuh lagi dasyat luar sana.....YAHUDI...

x yah la nak cari salah kawan2 sendiri.....SALAH YAHUDI tu lg besar....

so...jom pi perang ngan Yahudi....daripada menghabiskan masa kat depan laptop cm ni...haha.

Anonymous said...

bukti Sunni hidup aman sejahtera di Iran. :

http://www.shia-explained.com/archives/876

kos minimum pembinaan setiap masjid utk org Sunni = RM 1 JUTA

skang sudah ade lebih 500 masjid Sunni di Iran.

siapa yg nak kata ini fakta mengarut, sy jemput tuan2 ikut saya ke Iran bulan April nnt insha allah. kite pi tengok realiti kehidupan Sunni di sana. ade berani? ada jantan? mai ikut.

lagi bukti:

http://tehranifaisal.blogspot.com/2010/07/akhirnya-saya-mengaku-sunni-ditindas-di.html

Tajjawad said...

Sdr Khalid, Musuh utama gerakan Islam adalah Anglo-American Zionist yg menguasai semua sistem bernegara umat Islam. Mereka ni tak kira sunni-syiah asalkan ada bau Islam Muhammadi, Islam Khomeini mereka akan hapuskan. Jika pemimpin2 negara umat Islam setakat berani laungkan slogan demokrasi tak ke mana jua. Perjuangan memerlukan keringat, minda dan kalbu serta air mata serta darah syuhada.
Jika tidak, gunakan akal yg sihat dalam suasana damai dengan angin sepoi2 bahasa satukan umat Islam Melayu dengan berpayongkan Raja2 Melayu yg dipayongkan umno, untuk menuju ke berpantaian abadi. MAMPUS UMNO !

Sdr Khalid, Rakyat Iran Syiah ka Sunni ka semuanya berjuang untuk hidup dalam suasana ekonomi Iran yg terbantut kini.

mohammadislam said...

@ khalid

salam alaik ya akhi

sila salawat banyak and relax


@ tajjwid

di iran ade sunni and syiah and christaian and yahudi semua anti israel


so mcm mana ?


kenapa si mohammad khairi dah pulang rahmat ilahi dah

Muhammad Khairi said...

khalid mohd said..
skang sudah ade lebih 500 masjid Sunni di Iran..

iran sunah 15 juta cukup ke masjid sebanyak itu. cuba la bahgi kan. 15 juta bahagi 500 berapa??
30,000. besarnya masjid kat iran . boleh tampung 30,000 dalam satu masa...

di malaysia ni sunah 10 ke 12 juta berapa masjid nya..


awak da pegi iran .. di tehran ada masjid sunah ke?? jangan takiah...

boleh komen tulisan saya ini..kitab syiah mengatakan..
kita (syiah) tidak berkongsi dengan nasibi ahli sunah tuhan yg sama, tidak juga nabi yg sama, tidak juga kitab yg sama.

boleh ke penyatuan dengan kepercayaan syiah seperti diatas..

aku rasa sudah ada syiah yg ada dalam blog ni bertaubat . dan sekarang masuk sunah.sebab itu aku masuk balik berhujah.. kalau takda bertaubat buang masa aku je ...

jangan kau tertipu dengan iran..
koria utara bersuara.. jangan pinggirkan koria utara. kenapa amarica dan barat boleh buat baik dengan iran tidak kepada koria.. sedangkan iran termasuk negara paksi kejahatan..

orang macam kau dan puak syiah yg lain kena tipu hidup2 dengan iran,amarica dan israel.. mereka bukan bermusuh.. mereka ada hubungan .disembunyikan untuk menipu umat islam..

iran dan amarica memakai sistem demokrasia yg sama.. amarica demokrat dan republica.
iran 2 parti juga ..parti pembaharyan dan pati totok. 2 negara ni negara dajal..

Jamaliah Ariff said...

nama pun khusrin - dalam kerugian, malang UMNO selangor punya balaci yang mengatur kerugian UMNO

Tajjawad said...

SAH budak Khairi ni geng Kusrin Ahli Sunnah wal Rasuah, umno cabok. MAMPOS UMNO ! HAMPEH !

Muhammad Khairi said...

khalid mohd said..
= apa bukti anda Syiah kafirkan Abu bakar dan Umar? Syiah Imamiyyah tidak mengkafirkan mereka berdua itu.

tajawud.. kau tak betul kan ke akidah khalid mohd.. akidah syiah dia terpesong..

benda yg terang lg bersuluh nak bertaqiah lagi ke??

tidak dikataka syiah imamiah kalau tak mengkafirkan dan melaknat 2 sahabt nabi ini..

kebencian syiah imamiah kepada sidina abu bakr dan saidina umar melibihi kebencian mereka kepada ibliss..

Muhammad Khairi said...

aku menagisi nasib ahli sunah di iran. sebenarnya diiran ahli sunah lebih 20 juta.. tapi masjidnya 500 saja.. masjid yg sedia ada dibakar , university dan madrasah sunah mahu ditutup kan. ulamak sunah di bunuh.. malah hak ahli sunah yg paling remeh dihalang oleh pemerintah zalim iran iaitu tidak boleh menamakan anak dengan nama sahabat terutama saidina abu bakr dan saidina omar..

Anonymous said...

KHAIRI....kau cakap mcm budak x sekolah. satu pun xde citation. suruh aku rujuk dakwaan kau, tp x bg citation. mcm mana nak rujuk. entah2...makna "citation" pun x tau. huhu.

xpa lah. aku nak layan budak skola rendah lagi baik daripada melayan kau. hehe.

p/s: ckp biar berlandas fakta. cakap kosong tanpa rujukan nak buat apa. :-)

mai ikut aku pi Iran lihat realiti kehidupan masyarakat Sunni di Iran.

apa2 hal, boleh email aku kat khalid.ismath@yahoo.com

tengok sendiri mcm mana Iran dan ASWJ. xda pun bunuh2.....ramai da org sunni dari malaysia pi sana. fuhh.


wassalamualaikum.

FORENSIC PATHOLOGY said...

Salam. Pada saya sesiapa sahaja yang syahadahnya "Tiada tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah" tak kiralah dia Ahlussunah waljamaah, Shiah, Wahabi, etc. mereka ini semua Islam. Dari segi amalan, mereka solat, puasa, bayar zakat dan naik haji jika mampu maka lengkaplah amalan fekahnya. Dari segi akidah, selepas syahadah, penganut Islam juga mempercayai adanya malaikat, percaya pada Qur'an, hari akhirat, untung baik dan untung jahat (qadha dan qadar) semuanya ditentukan oleh Allah SWT. Pada pendapat saya, marilah kita buang yang keruh dan ambil yang jernih. Kalau esok kita masuk kubur adakah fahaman kita ini tepat dan amalan kita diterima Allah? Dalam solat kita baca yang bermaksud "Tunjuklah aku jalan yang lurus" semasa bacaan Fatehah. Ya Allah ya Tuhanku Kau tunjukkanlah kami SEMUA jalan yang lurus yang Engkau redha. Semoga Engkau masukkan kami SEMUA (yang ikhlas bermuzakarah dalam blog ini). Ameen Ya Rabbal Alameen.

FORENSIC PATHOLOGY said...

Semoga Engkau masukkan kami SEMUA (yang ikhlas bermuzakarah dalam blog ini) ke dalam syurgaMu. Berilah kami semua nikmat dan rahmatMu didunia dan akhirat. Ameen Ya Rabbal Alameen.

FORENSIC PATHOLOGY said...

Surah AzZukhruf ayat 71 dan 77 adalah amat berkaitan.

FORENSIC PATHOLOGY said...

Manusia itu kekal samada dalam syurga atau neraka pada hari akhirat; bergantung kepada amalan mereka di dunia.

Rashed Yb said...

Bila pulak kau mengaku yg Golongan Sunni Ingin Berbaik2 Dgn Syiah.....:(

Rashed Yb said...

Bila pulak kau mengaku yg Golongan Sunni Ingin Berbaik2 Dgn Syiah.....:(

FORENSIC PATHOLOGY said...

Firman Allah, “Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah diri kamu dan ahli keluarga kamu dari api neraka..”.(At-Tahrim: 6)

FORENSIC PATHOLOGY said...

Kalau sesama Islam tak nak berbaik (atau nak bergaduh je), itu hak masing-masing. Tetapi..... Nabil kata: "Lu pikir la sendiri" kat ayat di bawah ni.

Surah At-Tahrim :6

"Wahai orang-orang yan beriman , peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari api neraka, yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperentahkanNya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan."

hati sanubari said...

Agama itu adalah fitrah. Barangsiapa yang hidup dalam agama bererti hidup dalam fitrah. Bagi siapa yg pengikut syiah,dia akan berkahwin utk beberapa waktu (mut'ah) dan si isteri akan di ceraikan. Isteri pula akan melahirkan anak tanpa bapa. Jadi siapakah yg akan memberi nafkah kepada si isteri dan si anak tadi?sehinggakan ada "ayah"nya tadi bermut'ah pula dgn si anak itu bila dia mula dewasa sehingga mengandung lagi anak tanpa bapa...jadi fenomena ini akan berlanjutan tanpa penghujungnya...adakah kehidupan mcm ini yang kita mahukan?andaikan kalau datuk nenek kita orang syiah,pasti kita dilahirkan tanpa ayah...dan ibu kita akan di mut'ahkan lagi dan kita akan dapat adik tanpa ayah...jelas ini bukan kehidupan fitrah yang kita mahukan...kalau perlahwinan Ahli Sunnah Al Wajamaah,kita akan berkahwin dgn komitmen utk sehidup semati dgn pasangan sehingga dapat anak cucu...anak yg dilahirkan akan mendapat kasih sayang dari seorang bapa kita juga akan hidup dgn mendapat menantu sbg tambahan anggota keluarga lagi...sangat bahagia hidup yg mcm ini..inilah kehidupan yg fitrah...mut'ah hanya akan merosakkan tali keturunannya... pejamkan mata..jawablah dgn baik ke dalam hati...apakah yg terbaik...jgn diikutkan nafsu..Insya Allah..

hati sanubari said...

Agama itu adalah fitrah. Barangsiapa yang hidup dalam agama bererti hidup dalam fitrah. Bagi siapa yg pengikut syiah,dia akan berkahwin utk beberapa waktu (mut'ah) dan si isteri akan di ceraikan. Isteri pula akan melahirkan anak tanpa bapa. Jadi siapakah yg akan memberi nafkah kepada si isteri dan si anak tadi?sehinggakan ada "ayah"nya tadi bermut'ah pula dgn si anak itu bila dia mula dewasa sehingga mengandung lagi anak tanpa bapa...jadi fenomena ini akan berlanjutan tanpa penghujungnya...adakah kehidupan mcm ini yang kita mahukan?andaikan kalau datuk nenek kita orang syiah,pasti kita dilahirkan tanpa ayah...dan ibu kita akan di mut'ahkan lagi dan kita akan dapat adik tanpa ayah...jelas ini bukan kehidupan fitrah yang kita mahukan...kalau perlahwinan Ahli Sunnah Al Wajamaah,kita akan berkahwin dgn komitmen utk sehidup semati dgn pasangan sehingga dapat anak cucu...anak yg dilahirkan akan mendapat kasih sayang dari seorang bapa kita juga akan hidup dgn mendapat menantu sbg tambahan anggota keluarga lagi...sangat bahagia hidup yg mcm ini..inilah kehidupan yg fitrah...mut'ah hanya akan merosakkan tali keturunannya... pejamkan mata..jawablah dgn baik ke dalam hati...apakah yg terbaik...jgn diikutkan nafsu..Insya Allah..

Unknown said...

Hadis dari alkulaini pon bg saya ada yang betul.. ada yg xbetul.. sama laa dgn hadis saheh bukhari dan muslim.. selagi xbertentangan dengan alquran.. hadis tu pasti boleh diterima pakai.. wassalam

Unknown said...

Yang tu laa sy dok takot sgt.. xkenal imam..

English PT3 and SPM said...

Syiah tu sesat dan menyesatkan
Ilmu jenis cmpur syirik kotakantera jampian ..prkrabutama syiah ialah sks dn mrk mmprgunakan prmpuan2.. scr bathil.. Dah kapiaq kapiaq la.. hg bela buat apa.. Betul JAIS buat tu.. aku tau la sgt2 sbb akubbks istri syiah.Jahat lbih dr firaun.. tp bermuka2.. mmg ustz syaitan tu knp diaorg x tgkap.. dh mrosakkn ummah dn guna wang utk tutup kjhtan.. xpyh dok bohong letak nama peguampas dn hanipa naidin.dh trntu menyamar.. bolh jd pngkut kot.. Byk sgt bab aqidah trpesong.. siap guna batu utk solat, blh khwin 4,5,7,9 atau 11 etc mengarut syiah karut.. ust Cua pembohong besar..

English PT3 and SPM said...

Syiah itu sesat dan memyesatkan. Sy bks suami ust syiah Cua khwin mutah dn penyebar dosa syrik dn sbr mnjtuhknnilai martbat wnita. Saya tentang habis2an syiah. Siap bw kotak mantera dn buatvftnh guna kotak syriik dia.Bw batu2.. mnyatakan bhw syeikh dia lebih tggi drjt dr shbt2 nabi.. mnggunakan hadis palsu yg mnyatakan bhw llki blh mlhat aurat prmpn klu betniat bkhwin. mnyatakan bhw syiekh dia ali khomeini mmbnarkn org spt dis yg kuat nfsu bolh khwin 4,5,7,9, atau 11..mnyatakan bla hr akad nikah dia boleb pejamkan mata mana2 istri yg nk dibuang dn terus akad kalau dh lbih dr quota.. jga katanya istri adalh hak spnuhnya suami dn dia bolh buat apa sj sbar pic, gna bju jmpian pass kt kwn2 anjing dia.. bwk blik 2 batu utk solat.. bwk blk dr syiah cina alquran terbalik .. nk bc guna cermin.. ilmu serubya ruh.. dia pksa anak2 sy angguk dr zohr ke asar dia letak buku syiah ats kpl ank2 sy.. kmudian ugut utk guna kotak jmpi dn viral 1 msia.. pggl kwn2 smbunyi d blkg tgkp ruang tamu.. pncetus fitnah djj ialah dia ni ust Cua aswaja. Dia tutup smua kjhtn dia dgn wng.. htr anjng2 lg utk sru ruh dll. blh plak pls cover dia.. jahat gila syiah ni..13 hr sj stahun kot blik dh pisah pon kacau. I dont care now since most of u sokg dia dn orcy kata dia so I ckp. He is shite.

Narcissist Story said...

Tak ada sunni mau berbaik2 dgn syiah lah.syiah sesat.agama nafsu.sy bks suami syiah tak tau ust Nasuha Ismail tu syiah.sejk 2017-2022d ia htr gg pukau kacau Sy sllu istri smpai brpisah.kacau anak2 .Kami dh pindah 8lokasi.lokasi ke9 aprg pun htr lg org.Nasuha zahafiz mutawwif taik.mnyak tu syiah LPs khwn Bru bgtau.slps nk dkt stahun Bru bgtau khwin dia buat kontrak.blnja khwin pun cek tndang bw Batu dll kotak mntra farouk dll Dr Iran dn mesir .bw krtas jmpi dll.guna teknologi gps trck kami ke mana sj.dia yg bw Sy saksi.tp org bela dia sbb jubah serban kot Sakit hati betui.asyk2 dia kafa taqiyyah.berpura2. solat jumaat pun dia kata x payah dia taqiyyah sj LPs tu "slps ni abg akan htr gg pukau kawan2 abg utk kacau awak" Ust Cua zahafiz tu jnis khianat.dh ada isteri lain knp kacau kami bertahun???? Syiah tu munafik Besar dn musuh Islam yg sebenar.xkira la mrk ni ramai atau skit.hadis pun bg hadis palsu brkenaan sblm tunang boleh mlihat prmpuan tnpa Seurat benang .Cua ni nmpak jubah serban guna sihir .Htr gg .Mmg kami x akan maafkan dia smpai hr kiamat.Moga Allah aibkan m Nasuha Ismail tu sblm kematian dn Ktka mati dis .Ameen..