Monday, July 21, 2008

KES ANWAR- PEGUAM NEGARA WAJAR DIPECAT ?

Oleh : Mohamed Hanipa Maidin

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan tidak akan terlibat dalam siasatan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim. Malahan, Perdana Menteri berkata, pegawai-pegawai yang terlibat dengan kes berkenaan juga tidak akan membuat sebarang rujukan kepada Musa dan Abdul Gani.

‘‘Ketua Polis Negara dan Peguam Negara tak akan terlibat, maksudnya mereka tidak akan memainkan peranan (siasatan),’’ katanya kepada pemberita selepas majlis penyampaian tawaran melanjutkan pengajian dan pembiayaan biasiswa Majlis Amanah Rakyat (Mara) di Dewan Millenium di sini, hari ini.

Ditanya adakah Musa dan Abdul Gani akan digantung tugas berikutan laporan polis yang dibuat oleh Anwar itu, Perdana Menteri menjelaskan, mereka tidak perlu digantung tugas.

‘‘Pegawai pun tidak membuat sebarang rujukan dengan mereka, jadi dengan itu saya tak nampak yang mereka perlu digantung tugas,” katanya ( lihat Utusan Malaysia 20/7/2008 )

Saya tidak pasti sama ada Abdullah mengambil kira peruntukan Perlembagaan Persekutuan semasa memberikan kenyataan tersebut di atas.
Berdasarkan Perkara 145 ( 3 ) Perlembagaan Persekutuan, Peguam Negara bertanggungjawab di dalam pendakwaaan kes-kes jenayah. Dengan lain perkataaan budibicara untuk mendakwa kes jenayah hanya diberikan kepada beliau sahaja.

Meskipun kuasa siasatan adalah di bawah bidang kuasa polis namun Peguam Negara akan dilibatkan sama di dalam proses penyiasatan iaitu setelah sesuatu siasatan kes jenayah disempurnakan. Setelah penyiasatan kes jenayah disempurnakan oleh pihak polis , pihak polis bertanggungjawab menyerahkan `kertas siasatan ( IP – investigation papers ) `kepada Peguam Negara selaku Pendakwa Raya di dalam Negara ini.

Peguam Negara mempunyai kuasa untuk menolak hasil siasatan polis dan memutuskan untuk tidak mendakwa orang yang disyaki ( suspek ). Peguam Negara juga boleh mengarahkan supaya kertas siasatan dikembalikan kepada polis supaya polis mendapatkan keterangan lanjut kerana kertas siasatan tidak sempurna. Kesimpulannya peguam Negara juga terlibat secara langsung terhadap siasatan yang dilakukan oleh polis.

Memang boleh diterima Peguam Negara terlibat dengan siasatan yang dilakukan oleh pihak polis. Ini kerana Peguam Negara yang akan menentukan sama ada keterangan yang diperolehi oleh pihak polis di dalam penyiasatan mereka boleh diterima atau tidak mengikut lunas undang-undang.

Atas dasar itu, kenyataan Abdullah bahawa Peguam Negara tidak akan terlibat atau memainkan peranan di dalam siasatan kes tuduhan liwat kes Anwar boleh ditafsirkan sama ada bercanggah dengan Perkara 145 ( 3 ) Perlembagaan Persekutuan atau menganggu atau menghalang tugas dan tanggungjawab Peguam Negara.

Abdullah mungkin berniat baik ketika menyatakan bahawa Gani Patail tidak akan dilibatkan di dalam siasatan Anwar tersebut. Namun niat baik tidak boleh mengatasi peruntukkan Perlembagaan Persekutuan.

Memandangkan Abdullah secara jelas tidak mahu Gani Patail terlibat dengan siasatan kes Anwar, apa yang sewajarnya beliau lakukan adalah memecat Gani Patail sebagai Peguam Negara dan sebagai ganti beliau perlu melantik Peguam Negara yang baru kerana jelas Kerajaan di bawah pimpinan Abdullah telah hilang keyakinan ke atas Gani Patail sebagai Peguam Negara.

Penggantungan tugas Peguam Negara juga tidak timbul di dalam kes ini. Jika dilihat kepada Perkara 145 ( 3 ) Perlembagaan Persekutuan, kuasa mendakwa ( setelah siasatan disempurnakan ) hanya diletakkan di bahu Peguam Negara sahaja. Atas dasar itu jawatan Peguam Negara, menurut hemat saya, tidak boleh digantung kerana jika Peguam Negara digantung dari tugasnya, kuasa di bawah Perkara 145 ( 3 ) akan dilakukan oleh orang lain selain daripada Peguam Negara. Ini bertentangan dengan Perkara 145 ( 3 ) Perlembagaan Persekutuan .

Dalam keadaan begitu, apakah pilihan Abdullah ? Jawapannya adalah sama ada beliau mesti membenarkan Gani Patail dilibatkan sama di dalam kes siasatan Anwar atau beliau bertindak lebih drastic dengan memecat Gani Patail sebagai Peguam Negara. Pilihan yang terbaik sudah tentu adalah memecat Gani Patail.

Gani Patail juga wajar dipecat kerana secara jelas beliau beliau telah dikaitkan dengan aduan salah guna kuasa berdasarkan laporan BPR yang dibuat oleh Anwar.

Jika Gani Patail masih kekal sebagai Peguam Negara di dalam keadaan terdapat satu tuduhan yang serius ke atas beliau, maka BPR akan berhadapan dengan satu konflik di dalam melaksanakan tugasnya . Proses penyiasatan aduan Anwar oleh BPR akan berakhir ke meja Peguam Negara. Dengan lain perkataan hasil siasatan BPR akan diserahkan kepada Peguam Negara.

Persoalannya masuk akalkah Peguam Negara akan menerima dengan senang hati hasil siasatan BPR terhadap diri beliau ?

Yang jelas tidak masuk akal sebaliknya hasil siasatan BPR ke atas Peguam Negara akan masuk bakul sampah !!!

4 comments:

bwh said...

Under normal circumstances, sekiranya kita menolak teori conspirasi, prosedure yang diguna pakai oleh Paklah adalah salah dan bercanggah dengan undang2 yang disebutkan.

Jadi dengan menolak gesaan gantung tugas kedua2 IGP dan AG memang jelas kes ini adalah benar 100% konspirasi zalim oleh BN terhadap DSAI...atau pun Paklah adalah seorang manusia berketurunan bebal, benak dan bodoh.

Long Man said...

betul bwh... sememangnya pm kita dalah dari spesis bebal, benak dan bodoh... dia selalu bercakap dulu lepas tu baru berfikir... tengok lah nanti apa pulak flip flop yang akan dia buat pasal gani pentelot nih...

Dr Ahmad Muhammad said...

Assalamu 'alaikum

Buat komen memang sedap tetapi untuk menjiwai sesuatu isu memang sukar. Ramai di kalangan kita hanya pandai mengulangi apa yg orang lain cakap tetapi gagal untuk meluahkan rasa hati dan buah fikiran sendiri.

Berada dalam saf pimpinan sememangnya berada dekat dengan pimpinan atasan tetapi tidak bermakna boleh sentiasa mendekati pimpinan atasan.

Berada dalam saf pimpinan sememangnya membuatkan kita dekat dengan kuasa membuat keputusan tetapi mampukah kita menjiwai rasa hati pejuang yang berada di pelusuk kampung yang bertungkus-lumus menangkan PAS?

Berapa ramai di kalangan pimpinan yang gagal membuang jauh jurang pimpinan-pengikut setiap kali turun berceramah di kampung-kampung?

Berapa ramai di kalangan pimpinan yang akan terus menghukurkan tangan bersalam dan mendekati ahli setiap kali ahli tersenyum kepada pimpinan?

Berapa ramai pula pimpinan yang turun ke kampung-kampung macam tuan-tuan ladang turun ke estet-estet untuk bertemu dengan para pekerja?

Jangan dipersoalkan tentang ketaatan kepada jemaah sekiranya semua permasalahan dan persoalan tadi gagal untuk kita jiwai.

Saya sedikit tersinggung dengan beberapa komen sebelum ini. Apabila Sdra Hanipa menulis berkaitan isu muzakarah atau muqabalah ini atas tiket peribadi, ramai yang cenderung menggambarkan Sdr Hanipa sebagai tidak begitu wala' kepada pimpinan PAS. Sedarkah ikhwan sekali bahawa pandangan ikhwan sekalian sama seperti komen-komen pimpinan UMNO setiap kali ahli akar umbi mereka bersuara? Nampak macam ahli bawahan tidak punya ruang untuk bersuara dan meluahkan pandangan.

Maaf jika saya sedikit emosional tetapi inilah hakikat yang perlu diakui sebelum kita menjatuhkan hukum. Pandang dan nilaikanlah sesuatu perkara itu atas rasional dan dengan hati yang terbuka. Janganlah taksub dengan mana-mana individu kerana hanya ketaatan kepada Allah swt dan Rasul-Nya sahaja yang merupakan ketaatan tanpa syarat.

drahmadmuhammad.blogspot.com

Unknown said...

Silver Engraving Process & Beauty of Engraved Silverware thomas sabo bracelet
What is “Silver Engraving”? thomas sabo bracelets Silver Engraving is the process of incising special messages or names discount thomas sabo bracelet of loved ones on silver products/items like silver candlesticks, cheap thomas sabo bracelet silver christening gifts, thomas sabo bracelet clearance silver anniversary gifts and silver photo frames. thomas sabo Engraving makes the item look outstanding discount thomas sabo and help to create a special gift or feeling. thomas sabo sale ukEngraved Silver products- where elegance meets beauty.Engraving thomas sabo jewellery something memorable on silverware is one of the most thomas sabo silver elegant of keeping a memory alive.