Sunday, January 06, 2008

BERHIMPUN DI STADIUM- NAJIB JAHIL UNDANG-UNDANG

OLEH : MOHAMED HANIPA BIN MAIDIN

Akhbar Utusan Malaysia melaporkan kenyataan Najib TunRazak seperti berikut :- “ Menurut beliau ( Najib ), kerajaan bukannya terlalu mengekang rakyat negara ini untuk berhimpun tetapi ia mestilah mengikut peraturan dan yang paling penting tidak mengganggu ketenteraman orang ramai.‘‘Jangan fikir kerajaan tidak bagi langsung orang naktunjuk perasaan, kalau nak buat di markas sendiri atau stadium... kita bagi, bersyarah dan bercakaplah sampai pagi. ( lihat Utusan Malaysia 30/12/2007 ).

Sekali pandang kenyataan Najib menunjukkan seolah-olah kerajaan Barisan Nasional ( BN ) adalah kerajaan yang tidak menekan rakyat untuk berhimpun di negara ini.Cumanya perhimpunan tersebut hendaklah diadakan di markaz sendiri atau di stadium. Mungkin inilah reaksi sebahagian besar rakyat Malaysia apabila membaca kenyataan Najib tersebut.

Rakyat sepatutnya bertanya soalan berikut : Adakah kenyataan Najib tersebut benar di sisi undang-undang ? Hakikatnya kenyataan Najib tersebut menunjukkan secara jelas bahawa Kerajaan BN tolol undang-undang. Ya,kenyataan tolol undang-undang adalah kenyataan yang keras dan kasar. Tetapi itu sahaja perkataan yang paling sesuai bagi kerajaan yang dari semasa ke semasa menunjukkan kejahilannya terhadap undang-undang mengenai perhimpunan aman di negara ini.

Hak rakyat untuk berhimpun bukan ditentukan oleh kerajaan BN atau kenyataan pemimpin BN seperti kenyataan Najib di atas. Sebaliknya hak rakyatberhimpun di mana-mana tempat di negara ini ditentukanoleh undang-undang tertinggi negara ini iaituPerlembagaan Persekutuan. Perkara 10 ( 1 ) Perlembagan Persekutuan menjamin hak rakyat untuk berhimpun secara aman di mana-mana tempat di negara ini dan ianya tidak dihadkan di stadium atau markaz sahaja. Ya, benar Perlembagaan juga memperuntukkan bahawa Parlimen boleh membuat peraturan untuk mengawal selia hak berhimpun tersebut .Pengawalselian tersebut dicerminkan melalui mekanismepermit yang diperuntukkan di bawah seksyen 27 AktaPolis 1967.

Akta Polis 1967 membenarkan rakyat negara ini berhimpun dalam dua keadaan.Pertamanya rakyat dibenarkan berhimpun di mana-mana tempat awam di negara ini dan untuk melaksanakan hak tersebut mereka perlu memohon permit daripada Ketua Polis Daerah ( KPD ) berdasarkan seksyen 27 Akta Polis.

Jika dilihat kepada perkataan-perkataan di dalamseksyen 27 ( 2 ) Akta Polis ia sebenarnya lebihmenuntut KPD memberikan permit kepada mana-mana rakyatyang ingin berhimpun secara aman di mana-mana tempat awam di dalam negara ini. Penafian hak berhimpun di tempat awam melalui penafian hak untuk mendapatkan permit adalah tindakan yang bercanggah dengan Perkara10 Perlembagaan Persekutuan dan tindakan tersebut adalah “unconstitutional”.

Keduanya, rakyat juga dibenarkan untuk mengadakan aktiviti termasuk berhimpun di tempat yang bukan dikira tempat awam iaitu di premis persendirian. Bagi melaksanakan hak tersebut rakyat tidak perlu memohon apa-apa permit daripada pihak polis. Hak tersebutdiperuntukkan di dalam seksyen 27A Akta Polis.

Inilah kedudukan undang-undang berkaitan dengan hak rakyat untuk berhimpun di negara ini. Jelas hak rakyat untuk berhimpun di negara ini tidak ditentukan oleh mana-mana kenyataan pemimpin UMNO apatah lagi pemimpin yang jahil seperti Najib. Undang-undang juga tidak menghadkan hak berhimpun tersebut hanya terhad kepada stadium dan markaz seperti yang dikatakan oleh Najib.

Kenyataan Najib juga menunjukkan bahawa Najib kini telah dilantik oleh Abdullah Badawi mengambil alih jawatan Ketua Polis Daerah bagi menggantikan semua KPD yang sedia ada di dalam negara ini yang dipertanggungjawab oleh undang-undang untuk memproses mana-mana permohonan rakyat untuk berhimpun di tempat awam. Seterusnya kenyataan Najib bahawa rakyat boleh 0berhimpun di markaz dan stadium sahaja menunjukkan bahawa Najib telah bertindak memadam undang-undang yang sedia ada iaitu undang-undang yang membenarkan rakyat berhimpun di mana-mana tempat tanpa dikhususkankepada stadium dan markaz. Sebagai ganti terhadap undang-undang yang dipadam tersebut Najib mewujudkan pula undang-undang yang baru tanpa beliau dan parti beliau perlu pergi ke Parlimen terlebih dahulu.

Kenyataan Najib ini samalah seperti kenyataan pemimpin yang dizahirkan melalui watak Tok Lebai berjanggut didalam filem ‘Musang Berjanggut.” Pak Lebai berjanggutyang masuk ke rumah isteri orang tanpa izin suami perempuan tersebut telah ditanya dengan soalan berikut: “Tidakkah undang-undang negara tersebut melarang mana-mana orang masuk ke rumah isteri orang lain tanpa izin suami perempuan tersebut ?”

Lihatlah apa jawapanTok Lebai berjanggut tersebut . “ Undang-undang negara ini kami ( pemimpin ) yang buat bila-bila sahaja kami boleh padam dan ganti undang-undang baru.”

Najib adalah jelmaan musang berjanggut yang baru.

Akhirnya, jika benar pun Najib berjanji rakyat boleh berhimpun di stadium dan markaz adakah rakyat boleh percaya kepada janji pemimpin BN yang korup dan suka berbohong tersebut. Sebelum ini rakyat pun pernahdidodoi dengan janji yang sama tetapi apa yang rakyat terima. Janji untuk membenarkan berhimpun di stadium bukan sahaja tidak dikotakan malahan hak rakyat untuk berhimpun di markaz dan rumah persendirian menyaksikan ramai pemimpin, ahli , penyokong PAS disembur dengan air gas dan dipukul dengan belantan polis dan ramai juga yang terpaksa di hadapkan di Mahkamah seperti Naib Presiden PAS, Tuan Haji Mohd Sabu.

Mohd Sabu dan enam orang yang lain terpaksa menanggung kesengsaraan selama enam tahun menghadapi tuduhan berhimpun secara haram di Mahkamah Majistret Jelebu di atas alasan kononnya perhimpunan tersebut tiada permit. Apa yang berlaku adalah perhimpunan di Jelebu tersebut diadakan di dalam premis persendirian dan ianya tidak memerlukan permit dan hal tersebut disahkan oleh Yang Arif Hakim Dato Sulaiman Daud ,Hakim Mahkamah Tinggi Seremban. Apa yang lebih malang, Mohd Sabu dan enam yang lain didakwa kerana berhimpun di premis persendirian ketika mana Abdullah Badawi sendiri sebelum daripada itu telah berjanji di Parlimen bahawa mana-mana perhimpunan di premis persendirian tidak akan diganggu.

Kesimpulannya janji Najib adalah satu lagi projekKerajaan BN : Menipu rakyat dulu, kini dan tidak tahu sampai bila !!!

No comments: